2995
Sök

Köra bil med trasig drivknuts(damask)

150 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Min bil (Renault RS) står på verkstaden och inväntar en ny drivaxel och knutar. Detta kommer ta några veckor.

Det är enbart en drivknutsdamask som gått sönder, men det har lett till att oljan som smörjer drivknuten försvunnit, vilket skapar ett oljud vid svängar med bilen.

Verkstaden har bett mig hämta bilen tills dess att delarna inkommer, men jag är osäker på om det är säkert att köra bilen?

Visserligen har oljudet varit där i snart två månader, så den har klarat den tiden.

Men vill inte att något mer ska gå sönder, så är det säkert att köra trots att ena drivknuten inte smörjs?

4 548 Inlägg
för 20 timmar sedan
Beror nog på hur långt du ska åka!

3 634 Inlägg
för 11 timmar sedan
....och var.

Längs asfaltväg några tiotal mil borde gå.
Längs lerig grusväg går det extremt fort.

Nu är knuten kass redan, men alt för illa kan den smälla av.  Har hänt mig några gånger och det blir när man ska igång från start. POP! och sen friläge...
En small när jag lade i 2an.

Stående blir man.
Farligt? Nja, beror ju på var man blir stående. 
Följdfel? Med extem otur, men troligen inget annat än bärgning.
Skära så man inte kan svänga?
Aldrig hört om det, och då var jag ändå med på 80talet när drivknutar höll sådär 10k mil. Inte oftast bilen ut som idag.

Gör inga medvetna ryck så ska du ha rejäl otur om den ska smälla.
Företa dig ingen europasemester, eller annan långresa.  Till lokala mataffären, visst.
Senast redigerat av Mossan1 (för 11 timmar sedan)

* Voff voff *
10 950 Inlägg
för 9 timmar sedan
Knuten på min jobb-bil (Transporter) började låta illa vid gaspådrag. Visade sig att den dumpat allt fett ut i fälgen. Körde 2-3 veckor (c:a 250-300 mil), i väntan på tid på verkstaden, och då även med 2000 kg släp på kroken. Det gick bra även om det lät illa mot slutet. wink
Senast redigerat av Brådhis (för 9 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 658 Inlägg
för 6 timmar sedan
Vansterfilen skrev:
Hej!

Min bil (Renault RS) står på verkstaden och inväntar en ny drivaxel och knutar. Detta kommer ta några veckor.

Det är enbart en drivknutsdamask som gått sönder, men det har lett till att oljan som smörjer drivknuten försvunnit, vilket skapar ett oljud vid svängar med bilen.

Verkstaden har bett mig hämta bilen tills dess att delarna inkommer, men jag är osäker på om det är säkert att köra bilen?

Visserligen har oljudet varit där i snart två månader, så den har klarat den tiden.

Men vill inte att något mer ska gå sönder, så är det säkert att köra trots att ena drivknuten inte smörjs?

Om du ska byta hela drivaxeln komplett med knut kan du köra, om än lite försiktigare.

Är det fråga om att enbart byta drivknutsdamasken, råder jag dig att "spara" på drivknuten genom att inte köra alls.

Hade drivknuten varit akut dålig, med risk för haveri, hade nog inte en seriös bilverkstad släppt iväg bilen - hoppas jag!

3 034 Inlägg
för 6 timmar sedan
Det enkla svaret är;
Den kan hålla ihop i allt mellan 10 meter och 10.000 mil. smile

Har själv ägt bilar med dåliga knutar som körts utan problem, ibland hårt.
Bl.a. en V70N som gick 3000 mil hos mig och 2000 mil hos en polare med en dålig knut som inte blev så mycket sämre över den tiden.
Sen har man ju varit med om knutar som tvärrasar bara man tittar på dem.

Håller med Torsen, hade knuten varit akut dålig så hade förhoppningsvis verkstaden inte släppt iväg bilen.

Sök