2027
Sök

Skoda octavia 1.8L - 16

3 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Hej.
Har en skoda octavia 1.8L från 2016 som någon jäkla stans läcker kylarvätska!
Vi har haft inne bilen på verkstad som tryckt igenom hela systemet men hittar ingen läcka.
Jag får fylla på 1 gång varje vecka.
Oftast går det till såhär: jag kör ca 2 mil. Stänger av bilen, inget läcker just då. Men när bilen stått still i ca 1 timme så börjar det att läcka. Vi har tittat underifrån och man ser att det kommer någonstans ovanför oljetråget men inte exakt var då det såklart är en annan massa skit i vägen.
Verkstaden sa att det kanske skulle kunna vara expansionslocket men runt det är det kruttorrt?
En annan verkstad säger att vi ska testa kylartätning? En annan säger nej för det kan sätta sig överallt.
Vad gör jag nu? Hur hittar jag läckan? Börjar bli ohållbart med en bil som behöver 0.5L kylarvätska varje vecka ?
Tips uppskattas otroligt mycket från en otroligt okunnig tjej ?

3 630 Inlägg
för 8 timmar sedan
Ingen goja i kylvätskan på så ny bil!

Locket är inte omöjligt, och det kan gå en slang från kärlet och iväg en bit.
Men knappast till motorn.

Så blir det blött på själva motorn är ju läckan ovanför.

Borde visas sig om man trycksätter, alt i kombination med motor som går på lyften. Värmen kan vara utlösande faktor också.

Är det blött på framsidan eller baksidan av motorn?  Eller en kortsida?

Kylvätska kan läcka på många ställen. Även inuti bilen om det är elementet.

Im det går att lösa själv beror helt på var det läcker. Finns så många variabler, så det måste ringas in bättre.
Senast redigerat av Mossan1 (för 8 timmar sedan)

3 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Ingen goja i kylvätskan på så ny bil!

Locket är inte omöjligt, och det kan gå en slang från kärlet och iväg en bit.
Men knappast till motorn.

Så blir det blött på själva motorn är ju läckan ovanför.

Borde visas sig om man trycksätter, alt i kombination med motor som går på lyften. Värmen kan vara utlösande faktor också.

Är det blött på framsidan eller baksidan av motorn?  Eller en kortsida?

Kylvätska kan läcka på många ställen. Även inuti bilen om det är elementet.

Im det går att lösa själv beror helt på var det läcker. Finns så många variabler, så det måste ringas in bättre.

Det är fram på oljetråget vätskan kommer.
Bilen är som sagt provtryckt med inga synliga läckage. Eftersom det läcker ner på oljetråget så ser vi ju inte varifrån det kommer.
Finns inga tecken på att det läcker inuti bilen.

Får jag fråga varför man inte ska använda kylartätning? Bilen har cått ca 12000 mil om de har någon betydelse.

Svårt att ringa in problemet när ingen hittar varifrån de läcker..

6 451 Inlägg
för 7 timmar sedan
Kylartätning kan sätta igen värmeelement och kylaren...så sånt ska inte användas!
Men...det är ju konstigt att en verkstad inte kan hitta läckan! Du säger själv att du ser rinningar ner på framsidan av oljetråget, då kommer naturligtvis kylarvätskan uppifrån för den kan ju inte nerifrån och upp, eller hur?! Så vad finns det ovanför oljetråget som kan läcka kylarvätska?! Trasig kylare/ kylarslang, vattenpump eller  termostathus eller värst ...topplockspackningen. Är du säker på att det inte är värmeelementet? Har du kollat runt ventilationsrören ner mot golvet och under mattorna framtill?

3 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Kylartätning kan sätta igen värmeelement och kylaren...så sånt ska inte användas!
Men...det är ju konstigt att en verkstad inte kan hitta läckan! Du säger själv att du ser rinningar ner på framsidan av oljetråget, då kommer naturligtvis kylarvätskan uppifrån för den kan ju inte nerifrån och upp, eller hur?! Så vad finns det ovanför oljetråget som kan läcka kylarvätska?! Trasig kylare/ kylarslang, vattenpump eller  termostathus eller värst ...topplockspackningen. Är du säker på att det inte är värmeelementet? Har du kollat runt ventilationsrören ner mot golvet och under mattorna framtill?

Jadu vad som finns ovanför har jag inte en blekaste aning om!
Vi ser inga tendenser till att det rinner in i oljan på bilen. Locket är fint med ren olja!

Vi har kollat under mattorna fram i bilen ja, inga tecken där.
Ventilationsrören har inte jag kollat? Sånt tänker jag att verkstaden får kontrollera när de letar läcka? Jag försöker nu bara få in Tips på vadfan jag ska göra eftersom den är provtryckt och på plats läckte inte bilen alls..

Ena verkstaden säger att kylatvätska inte sätter igen om man samtidigt som man häller i vätskan har bilen igång på lägsta kyla.. jag vet inte för jag är inte kunnig.

Jag vet inte vad jag ska tro. Jag menade på till verkstaden att det kanske är dags att plocka isär bilen underifrån och leta sig uppåt för att hitta läckan? Vi ser ju liksom glasklart vart de rinner ner.. blir ju en stor pöl under bilen.

Men det känns "onödigt" enligt dem eftersom bilen inte läcker....

3 630 Inlägg
för 4 timmar sedan
Kylartätning är ju ingen reparation.
Möjligen något som kan klämma ut några enstaka månader till av en bil som ska skrotas.
Skjuta/minska problemen en stund.

En 2016 med blott 12.000mil är det verkligen inget för. Skapar mer problem än det löser.

Verkstaden får trycksätta och starta motorn och låta den gå där på lyften, för troligen är den tät kall, men läcker varm.

Föreslog verkstaden cerkligen kylartätning, eller "kom det på tal" på något vis?
Viktig skillnad där kanske inte ens verkstaden tog upp det själva eller avsåg det seriöst.
Man vet ju aldrig hur samtalet går i sådana här fall.
För var det ett seriöst förslag ska du inte dit mera. För något alls. Men det är så lätt för missförstånd.

Om bilen har slangvärmare för 230v motorvärmare skulle jag börja där.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

Sök