3026
Sök

Skoda octavia 1.8L - 16

8 Inlägg
söndag 20:04
Trådstartare
#1
Hej.
Har en skoda octavia 1.8L från 2016 som någon jäkla stans läcker kylarvätska!
Vi har haft inne bilen på verkstad som tryckt igenom hela systemet men hittar ingen läcka.
Jag får fylla på 1 gång varje vecka.
Oftast går det till såhär: jag kör ca 2 mil. Stänger av bilen, inget läcker just då. Men när bilen stått still i ca 1 timme så börjar det att läcka. Vi har tittat underifrån och man ser att det kommer någonstans ovanför oljetråget men inte exakt var då det såklart är en annan massa skit i vägen.
Verkstaden sa att det kanske skulle kunna vara expansionslocket men runt det är det kruttorrt?
En annan verkstad säger att vi ska testa kylartätning? En annan säger nej för det kan sätta sig överallt.
Vad gör jag nu? Hur hittar jag läckan? Börjar bli ohållbart med en bil som behöver 0.5L kylarvätska varje vecka ?
Tips uppskattas otroligt mycket från en otroligt okunnig tjej ?

3 634 Inlägg
söndag 20:30
#2
Ingen goja i kylvätskan på så ny bil!

Locket är inte omöjligt, och det kan gå en slang från kärlet och iväg en bit.
Men knappast till motorn.

Så blir det blött på själva motorn är ju läckan ovanför.

Borde visas sig om man trycksätter, alt i kombination med motor som går på lyften. Värmen kan vara utlösande faktor också.

Är det blött på framsidan eller baksidan av motorn?  Eller en kortsida?

Kylvätska kan läcka på många ställen. Även inuti bilen om det är elementet.

Im det går att lösa själv beror helt på var det läcker. Finns så många variabler, så det måste ringas in bättre.
Senast redigerat av Mossan1 (söndag 20:31)

8 Inlägg
söndag 20:43
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Ingen goja i kylvätskan på så ny bil!

Locket är inte omöjligt, och det kan gå en slang från kärlet och iväg en bit.
Men knappast till motorn.

Så blir det blött på själva motorn är ju läckan ovanför.

Borde visas sig om man trycksätter, alt i kombination med motor som går på lyften. Värmen kan vara utlösande faktor också.

Är det blött på framsidan eller baksidan av motorn?  Eller en kortsida?

Kylvätska kan läcka på många ställen. Även inuti bilen om det är elementet.

Im det går att lösa själv beror helt på var det läcker. Finns så många variabler, så det måste ringas in bättre.

Det är fram på oljetråget vätskan kommer.
Bilen är som sagt provtryckt med inga synliga läckage. Eftersom det läcker ner på oljetråget så ser vi ju inte varifrån det kommer.
Finns inga tecken på att det läcker inuti bilen.

Får jag fråga varför man inte ska använda kylartätning? Bilen har cått ca 12000 mil om de har någon betydelse.

Svårt att ringa in problemet när ingen hittar varifrån de läcker..

6 451 Inlägg
söndag 21:34
#4
Kylartätning kan sätta igen värmeelement och kylaren...så sånt ska inte användas!
Men...det är ju konstigt att en verkstad inte kan hitta läckan! Du säger själv att du ser rinningar ner på framsidan av oljetråget, då kommer naturligtvis kylarvätskan uppifrån för den kan ju inte nerifrån och upp, eller hur?! Så vad finns det ovanför oljetråget som kan läcka kylarvätska?! Trasig kylare/ kylarslang, vattenpump eller  termostathus eller värst ...topplockspackningen. Är du säker på att det inte är värmeelementet? Har du kollat runt ventilationsrören ner mot golvet och under mattorna framtill?


8 Inlägg
söndag 21:53
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Kylartätning kan sätta igen värmeelement och kylaren...så sånt ska inte användas!
Men...det är ju konstigt att en verkstad inte kan hitta läckan! Du säger själv att du ser rinningar ner på framsidan av oljetråget, då kommer naturligtvis kylarvätskan uppifrån för den kan ju inte nerifrån och upp, eller hur?! Så vad finns det ovanför oljetråget som kan läcka kylarvätska?! Trasig kylare/ kylarslang, vattenpump eller  termostathus eller värst ...topplockspackningen. Är du säker på att det inte är värmeelementet? Har du kollat runt ventilationsrören ner mot golvet och under mattorna framtill?

Jadu vad som finns ovanför har jag inte en blekaste aning om!
Vi ser inga tendenser till att det rinner in i oljan på bilen. Locket är fint med ren olja!

Vi har kollat under mattorna fram i bilen ja, inga tecken där.
Ventilationsrören har inte jag kollat? Sånt tänker jag att verkstaden får kontrollera när de letar läcka? Jag försöker nu bara få in Tips på vadfan jag ska göra eftersom den är provtryckt och på plats läckte inte bilen alls..

Ena verkstaden säger att kylatvätska inte sätter igen om man samtidigt som man häller i vätskan har bilen igång på lägsta kyla.. jag vet inte för jag är inte kunnig.

Jag vet inte vad jag ska tro. Jag menade på till verkstaden att det kanske är dags att plocka isär bilen underifrån och leta sig uppåt för att hitta läckan? Vi ser ju liksom glasklart vart de rinner ner.. blir ju en stor pöl under bilen.

Men det känns "onödigt" enligt dem eftersom bilen inte läcker....

3 634 Inlägg
söndag 23:56
#6
Kylartätning är ju ingen reparation.
Möjligen något som kan klämma ut några enstaka månader till av en bil som ska skrotas.
Skjuta/minska problemen en stund.

En 2016 med blott 12.000mil är det verkligen inget för. Skapar mer problem än det löser.

Verkstaden får trycksätta och starta motorn och låta den gå där på lyften, för troligen är den tät kall, men läcker varm.

Edit:
Hade en liten utläggning om ev missförstånd ang kylartätning, men hade läst dåligt.
"Sätter inte igen beroende på hur man har värmen" skrämmer mig. Vattenkran till värmeelement har ofantligt få bilar efter 2000. Det är "alltid" fullflöde och luftreglerat numera. (Undantag kan finnas)
Visar på oförstående för hur moderna bilars kylsystem fungerar vilket kan vara ok för gammal hemmafixare med erfarenhet från förr, medan en bilmekaniker idag borde veta bättre.

Om bilen har slangvärmare för 230v motorvärmare skulle jag börja där med läckkollen.

Kolla också på expansionskärlet om den har en slang som leder iväg kylväska om locket öppnar vid för lågt tryck.  För DET, är ett vanligt fel och stämmer med symptomen, utom VAR läckan syns. Men det kanske rinner lite längs med någonting och luras...  Vid trycktest har man ett lock tillhörande trycktestsatsen, så locket testas aldrig.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 10:50)

5 818 Inlägg
Igår 05:50
#7
På TS beskrivning så skulle jag gissa på vattenpumpen.
Sitter i mitten/bakkant av motorblocket under insuget.


8 Inlägg
Igår 07:17
Trådstartare
#8
Mossan1 skrev:
Kylartätning är ju ingen reparation.
Möjligen något som kan klämma ut några enstaka månader till av en bil som ska skrotas.
Skjuta/minska problemen en stund.

En 2016 med blott 12.000mil är det verkligen inget för. Skapar mer problem än det löser.

Verkstaden får trycksätta och starta motorn och låta den gå där på lyften, för troligen är den tät kall, men läcker varm.

Föreslog verkstaden cerkligen kylartätning, eller "kom det på tal" på något vis?
Viktig skillnad där kanske inte ens verkstaden tog upp det själva eller avsåg det seriöst.
Man vet ju aldrig hur samtalet går i sådana här fall.
För var det ett seriöst förslag ska du inte dit mera. För något alls. Men det är så lätt för missförstånd.

Om bilen har slangvärmare för 230v motorvärmare skulle jag börja där.

Ehm ja det var typ "nästa steg skulle jag säga är kylartätning, innan vi river bilen" så antar att de är seriöst, inte vet jag.

Ja bilen har en motorvärmare som vi kan sätta på med fjärrkontrollen, om de är sån du menar

8 Inlägg
Igår 07:18
Trådstartare
#9
simlar skrev:
På TS beskrivning så skulle jag gissa på vattenpumpen.
Sitter i mitten/bakkant av motorblocket under insuget.

Tack för tips!

8 Inlägg
Igår 07:32
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
Kylartätning är ju ingen reparation.
Möjligen något som kan klämma ut några enstaka månader till av en bil som ska skrotas.
Skjuta/minska problemen en stund.

En 2016 med blott 12.000mil är det verkligen inget för. Skapar mer problem än det löser.

Verkstaden får trycksätta och starta motorn och låta den gå där på lyften, för troligen är den tät kall, men läcker varm.

Föreslog verkstaden cerkligen kylartätning, eller "kom det på tal" på något vis?
Viktig skillnad där kanske inte ens verkstaden tog upp det själva eller avsåg det seriöst.
Man vet ju aldrig hur samtalet går i sådana här fall.
För var det ett seriöst förslag ska du inte dit mera. För något alls. Men det är så lätt för missförstånd.

Om bilen har slangvärmare för 230v motorvärmare skulle jag börja där.

simlar skrev:
På TS beskrivning så skulle jag gissa på vattenpumpen.
Sitter i mitten/bakkant av motorblocket under insuget.

När vi köpte bilen så skulle försäljaren byta något som heter cirkulationspump som tillhör motorvärmaren vad jag har förstått. Kan de ha med den att göra?

5 818 Inlägg
Igår 08:47
#11
Matilda21 skrev:
Mossan1 skrev:
Kylartätning är ju ingen reparation.
Möjligen något som kan klämma ut några enstaka månader till av en bil som ska skrotas.
Skjuta/minska problemen en stund.

En 2016 med blott 12.000mil är det verkligen inget för. Skapar mer problem än det löser.

Verkstaden får trycksätta och starta motorn och låta den gå där på lyften, för troligen är den tät kall, men läcker varm.

Föreslog verkstaden cerkligen kylartätning, eller "kom det på tal" på något vis?
Viktig skillnad där kanske inte ens verkstaden tog upp det själva eller avsåg det seriöst.
Man vet ju aldrig hur samtalet går i sådana här fall.
För var det ett seriöst förslag ska du inte dit mera. För något alls. Men det är så lätt för missförstånd.

Om bilen har slangvärmare för 230v motorvärmare skulle jag börja där.

simlar skrev:
På TS beskrivning så skulle jag gissa på vattenpumpen.
Sitter i mitten/bakkant av motorblocket under insuget.

När vi köpte bilen så skulle försäljaren byta något som heter cirkulationspump som tillhör motorvärmaren vad jag har förstått. Kan de ha med den att göra?

Det är nog cirkulationspumpen till parkeringsvärmaren dom bytt då.
Den sitter på parkeringsvärmaren framför höger framhjul.
Blir inget läckage som syns på själva motorn då utan kylvätskan samlas i innerskärmen precis bakom dimljuset och droppar till slut ut där


8 Inlägg
Igår 08:54
Trådstartare
#12
simlar skrev:
Matilda21 skrev:
Mossan1 skrev:
Kylartätning är ju ingen reparation.
Möjligen något som kan klämma ut några enstaka månader till av en bil som ska skrotas.
Skjuta/minska problemen en stund.

En 2016 med blott 12.000mil är det verkligen inget för. Skapar mer problem än det löser.

Verkstaden får trycksätta och starta motorn och låta den gå där på lyften, för troligen är den tät kall, men läcker varm.

Föreslog verkstaden cerkligen kylartätning, eller "kom det på tal" på något vis?
Viktig skillnad där kanske inte ens verkstaden tog upp det själva eller avsåg det seriöst.
Man vet ju aldrig hur samtalet går i sådana här fall.
För var det ett seriöst förslag ska du inte dit mera. För något alls. Men det är så lätt för missförstånd.

Om bilen har slangvärmare för 230v motorvärmare skulle jag börja där.

simlar skrev:
På TS beskrivning så skulle jag gissa på vattenpumpen.
Sitter i mitten/bakkant av motorblocket under insuget.

När vi köpte bilen så skulle försäljaren byta något som heter cirkulationspump som tillhör motorvärmaren vad jag har förstått. Kan de ha med den att göra?

Det är nog cirkulationspumpen till parkeringsvärmaren dom bytt då.
Den sitter på parkeringsvärmaren framför höger framhjul.
Blir inget läckage som syns på själva motorn då utan kylvätskan samlas i innerskärmen precis bakom dimljuset och droppar till slut ut där

Okej. Då är det väl inte den. Får kontrollera vattenpump. Och helt enkelt plocka isär bilen...

3 634 Inlägg
Igår 10:55
#13
Matilda21 skrev:
Ja bilen har en motorvärmare som vi kan sätta på med fjärrkontrollen, om de är sån du menar

Nej, jag menade en 230v kabelansluten, men så klart kan en bränslevärmare läcka också.

Jag har Editerat ett av mina tidigare inlägg ganska mycket, då jag läste för fort. Även kompletterat samma inlägg.
Editeringen tog flera timmar eftersom jag bara skriver på rast osv, så flera inlägg hann tillkomma.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 10:56)

8 Inlägg
Igår 11:11
Trådstartare
#14
Jag har idag diskuterat problemet med två olika auktoriserade skoda verkstäder. Båda säger att just på vår modell av bil sitter vattenpumpen precis ovanför läckan och att det med 99% sannolikhet är den som läcker. Tydligen så behöver läckan inte visa sig när man trycksätter systemet pga av att de just är vattenpumpen. Jag har nu fixat så en verkstad ska byta vattenpump och tillhörande hus?!?! Hoppas innerligt att detta hjälper oss!


Sök