Kylartätning är ju ingen reparation.
Möjligen något som kan klämma ut några enstaka månader till av en bil som ska skrotas.
Skjuta/minska problemen en stund.
En 2016 med blott 12.000mil är det verkligen inget för. Skapar mer problem än det löser.
Verkstaden får trycksätta och starta motorn och låta den gå där på lyften, för troligen är den tät kall, men läcker varm.
Edit:
Hade en liten utläggning om ev missförstånd ang kylartätning, men hade läst dåligt.
"Sätter inte igen beroende på hur man har värmen" skrämmer mig. Vattenkran till värmeelement har ofantligt få bilar efter 2000. Det är "alltid" fullflöde och luftreglerat numera. (Undantag kan finnas)
Visar på oförstående för hur moderna bilars kylsystem fungerar vilket kan vara ok för gammal hemmafixare med erfarenhet från förr, medan en bilmekaniker idag borde veta bättre.
Om bilen har slangvärmare för 230v motorvärmare skulle jag börja där med läckkollen.
Kolla också på expansionskärlet om den har en slang som leder iväg kylväska om locket öppnar vid för lågt tryck. För DET, är ett vanligt fel och stämmer med symptomen, utom VAR läckan syns. Men det kanske rinner lite längs med någonting och luras... Vid trycktest har man ett lock tillhörande trycktestsatsen, så locket testas aldrig.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 10:50)