3188
Sök

Ny turbo eller? Hjälp med diagnos.

6 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
2013, Nissan Primastar, 2.0 dci 115 (114 hk), Motorkod M9R. Diesel
Samma motor kan sitta i Opel Vivaro, Renault Trafic.
35 k Mil

HIstoria:
Regelbunden service med Olja, filter e t c.
Har larmat för DPF filter för något år sedan.
Går för det mesta lååånga sträckor från Europa upp till Sverige, fram o tillbaka.
Korta perioder med ren stadstrafik.

Sista resan så säger sambon att den kändes svag på Autobahn en kort stund.
Bilen kommer till Sverige och plötsligt blir den svag igen, går inte att varva över 3000 rpm.
Jag tar loss EGR ventil och "gasventil/spjäll - som sitter ihop med EGR" och rengör ( var lite gojsigt i EGR men inte tvärstopp ).
(Bytte AC-Kondensator och EGR sitter bakanför den så rengjorde EGR av bara farten)

Jag hoppar i bilen, kör cirka 3 Km och den är lika svag och vill inte varva -> men plötsligt så hoppar den igång och man hör turbon spinna upp!
Hör turbon ganska tydligt - den viner och hörs hela tiden.
Kör sedan flera dagar ca 50 Km och plötsligt blir den svag igen och man hör inte turbon och den vill inte varva över 3000 rpm.
( Har undertiden bytt olja, filter och transmissionsolja - men det är säkert helt orelaterat detta problem )

Har krypit under och tagit bort luftröret på insugsidan så jag kommer åt att känna på turbo-bladen.
Den sitter inte fast och glappar inte i axeln.

Felkod P0299: Turbocharger/Supercharget A Underboost condition, sätts.

Vad kan jag göra för att diagnostisera och säkerställa vad som orsakar detta?
Det låter ju som att turbon står still - men finns det någon sensor/läckage/annat som gör att den står still eller är den trasig.

Innan jag beställer en ny turbo så vill jag "diagnostisera" problemet så det inte byts turbo i onödan.
( Förutom kostnaden så verkar det vara en pina att komma åt att byta den! smile )

Vad finns det för tips för att utesluta läckage/sensorer m m och komma fram till att det är turbon som är skit!

PS
( har tillgång till en enkel obd2-felkodsläsare, men får eventuellt tag i en proffs-scanner snart )
DS

* Voff voff *
10 950 Inlägg
för 21 timmar sedan
Sambons förrförra bil var en V50 2,0d som betedde ganska precis så, tills den en dag fick "runaway-diesel"-fenomenet. Spektakulärt var det, aldrig sett varvräknaren gå så långt och övriga trafikanter tyckte nog också det var imponerande när jag anlände in i en rondell med rykande framdäck, rykande avgasrör (rejält) och släpet skuttandes efter...

Nåväl, turboras på den? Svar ja...
Senast redigerat av Brådhis (för 9 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 655 Inlägg
för 6 timmar sedan
hur styrs laddtrycket?   på min polo blev det knas där var det wastegate/laddtrycksklockan som pajade.  den öppnade inte som den skulle  satte felkoder och hade sig.. 

finns ju lite olika varianter  men där skulle jag kolla när jag är säker på att det inte finns något läckage i någon slang eller dyligt..

Kör fort så hinner inget hända...

3 034 Inlägg
för 6 timmar sedan
Får du tag i en ordentlig scanner så bör du först och främst kontrollera vad som händer med laddtrycket innan den går in i felsäkert läge.
Förhoppningsvis så har du en tryckgivare direkt efter turbon som du kan jämföra mot MAP-sensorn.

Skulle tippa på att du har en tryckläcka p.g.a. ljudet du upplever.
Antingen det eller något i linje med vad Growe skriver.

https://www.google.com/search?client=fi … oke+tester

Läck felsöks enklast med rök.
Senast redigerat av Jesper328 (för 6 timmar sedan)

Forummoderator
18 282 Inlägg
för 28 minuter sedan
Jesper328 skrev:
Får du tag i en ordentlig scanner så bör du först och främst kontrollera vad som händer med laddtrycket innan den går in i felsäkert läge.
Förhoppningsvis så har du en tryckgivare direkt efter turbon som du kan jämföra mot MAP-sensorn.

Skulle tippa på att du har en tryckläcka p.g.a. ljudet du upplever.
Antingen det eller något i linje med vad Growe skriver.

https://www.google.com/search?client=fi … oke+tester

Läck felsöks enklast med rök.

Kan man inte med en enkel ELM327 se turbotryck under färd? Har för mig det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök