2013, Nissan Primastar, 2.0 dci 115 (114 hk), Motorkod M9R. Diesel
Samma motor kan sitta i Opel Vivaro, Renault Trafic.
35 k Mil
HIstoria:
Regelbunden service med Olja, filter e t c.
Har larmat för DPF filter för något år sedan.
Går för det mesta lååånga sträckor från Europa upp till Sverige, fram o tillbaka.
Korta perioder med ren stadstrafik.
Sista resan så säger sambon att den kändes svag på Autobahn en kort stund.
Bilen kommer till Sverige och plötsligt blir den svag igen, går inte att varva över 3000 rpm.
Jag tar loss EGR ventil och "gasventil/spjäll - som sitter ihop med EGR" och rengör ( var lite gojsigt i EGR men inte tvärstopp ).
(Bytte AC-Kondensator och EGR sitter bakanför den så rengjorde EGR av bara farten)
Jag hoppar i bilen, kör cirka 3 Km och den är lika svag och vill inte varva -> men plötsligt så hoppar den igång och man hör turbon spinna upp!
Hör turbon ganska tydligt - den viner och hörs hela tiden.
Kör sedan flera dagar ca 50 Km och plötsligt blir den svag igen och man hör inte turbon och den vill inte varva över 3000 rpm.
( Har undertiden bytt olja, filter och transmissionsolja - men det är säkert helt orelaterat detta problem )
Har krypit under och tagit bort luftröret på insugsidan så jag kommer åt att känna på turbo-bladen.
Den sitter inte fast och glappar inte i axeln.
Felkod P0299: Turbocharger/Supercharget A Underboost condition, sätts.
Vad kan jag göra för att diagnostisera och säkerställa vad som orsakar detta?
Det låter ju som att turbon står still - men finns det någon sensor/läckage/annat som gör att den står still eller är den trasig.
Innan jag beställer en ny turbo så vill jag "diagnostisera" problemet så det inte byts turbo i onödan.
( Förutom kostnaden så verkar det vara en pina att komma åt att byta den!

)
Vad finns det för tips för att utesluta läckage/sensorer m m och komma fram till att det är turbon som är skit!
PS
( har tillgång till en enkel obd2-felkodsläsare, men får eventuellt tag i en proffs-scanner snart )
DS