2689
Sök

Hur klipper du din gräsmatta - åkgräsklippare aka trädgårdstraktor... eller?

tummen mitt i handen
186 Inlägg
Igår 09:05
Trådstartare
Nu är vi ju mitt i gräsklipparsäsongen så jag tänkte kolla hur ni som har egna fastigheter sköter era trädgårdar och hur ni klipper era gräsmattor?
Åkgräsklippare alt trädgårdstraktor för den lite mer bekväma? Vanlig hederlig motorgräsklippare som man skjuter framför sig antingen utan eller med drivning? Eller kanske du tillhör high tech miljövarianten och kör med robotgräsklippare? Eller den riktiga miljönissen som fortfarande använder gammal cylindergräsklippare? :-)

Släpp loss alla funderingar och åsikter... sommaren är kort!

https://www1.garaget.org/gallery/images/84/83766/83766-699a2f853f3449d828f48c59de2d1a92.jpg
Senast redigerat av elektronikfreak (Igår 09:11)

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

* Voff voff *
10 952 Inlägg
Igår 10:21
Stiga Garden som släpar på en Stiga uppsamlare för dom stora ytorna och en Klippo närmast huset. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 551 Inlägg
Igår 10:59
Har robot,och en "vanlig" klippare till vägkanterna .

5 820 Inlägg
Igår 11:26
En sopslut Stiga Garden som jag nästan längtar efter att den totalrasar så man hdr anledning att byta ut den tongue

3 640 Inlägg
Igår 11:57
Stiga Villa 1997 manuell med hjulvikter för min Gård med slänter, berghällar mm. Kör den lite som en Tank och får ju då knivar därefter.
Slipar med vinkelslip, jajamen.

3 045 Inlägg
Igår 12:38
Har en Jacobsen från omkring 1975.
16hk, hydrostat, och hydraulik.
51? klippbord med 3 knivar.

Den har gått på de större ytorna men går numer endast i skogen.
Har blivit ersatt av en Stanley SLM-196-510-SP som nu tar samtliga ytor i trädgården.
Har även en liten Stiga 123cc som får ta ytorna där traktorn ej kommer åt och jag ej vågar riskera kniven på Stanleyn.

Utöver det;
Meec röjsåg för grövre grejer.
Ryobi 18v trimmer för tunnare grejer.
Lie på högt gräs/ogräs. smile
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 12:40)

3 417 Inlägg
Igår 13:34
Hade en 4800kvm grässmatta när man bodde på landet i 8 år. Måste säga att en stiga park med midjestyrning, hydrostat, och äkta styrservo är det bästa. Hade ramvikter och snökedkor med snöblad och hade aldrig problem att ploga snön. Man ska bara knuffa högarna extra långt in för nästa snö. Då det inte går att flytta frusnahögar.
Senast redigerat av Low (Igår 20:22)

Fri fart för ett fritt folk!
14 657 Inlägg
för 7 timmar sedan
En självgående något med trasig drivning.  Hatar skiten men den fungerar.  Den står oskyddat året runt men även i år starta den lika lätt som vanligt     nu klipper oftast sonen då jag hinner väldigt mycket

Kör fort så hinner inget hända...

1 522 Inlägg
för 5 timmar sedan
Jag friserar min gräsmatta med en 20+ år gammal självgående Klippo med elstart som sjunger på sista versen.

Batteriet är sopslut så elstart kan du fetglömma. Den är dessutom stört omöjlig att starta utan startgas varför jag för min egen bekvämlighet monterat fast en burk startgas med sprutröret riktat in mot luftfiltret. Driften funkar förvisso men eftersom det sitter -numera- slicks på drivaxeln så måste man ändå putta på i uppförslutningarna. Wiren till gasreglaget har gått sönder på något vis så jag har nödgats demontera lite kåpor och "monterat" en grankotte för att hålla spjället öppet. I övrigt sitter motorn löst, i princip alla andra detaljer sitter lösa och vibrerar och skramlar under färd. Den ryker lite mer än den borde och olja behöver man fylla på inför varje klippning, Delvis på grund av en ansenlig förbrukning, men också därför att oljepåfyllningslocket har en enastående förmåga att skruvas upp av sig själv vilket leder till att klipparen allt som oftast är dränkt i en tunn film av motorolja, vilket å andra sidan innebär att den alltid är väldigt blank och fin.

Blåser av luftfiltret någon gång vartannat år eller så, kniven skärper jag till med vinkelslip vid behov, men i övrigt är den såpass gammal nu att den får klara sig själv. big_smile

Jag funderar på att köpa en robotgräsklippare men känns onödigt att slänga en fungerande klippare så jag avvaktar tills den rasat.

Finliret sköter jag med en 18V Ryobi-trimmer. smile
Senast redigerat av trubbelturbo (för 5 timmar sedan)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

5 149 Inlägg
för 4 timmar sedan
Jag klipper med en alldeles för påkostad och underhållen stiga villa 8e med multiklipp aggregat. Bytt typ allt som går att byta på den så för tillfället går den bra och klippet snyggt. Slänter körs med någon partner klippare med hondamotor.  https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-ecf76e6becaf6adcb209e9edd68e3a1c.jpg

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 410 Inlägg
för 1 timme sedan
Cub cadet (mtd) traktormodell med hydrostat. Funderar starkt på att byta tillbaka till åkare med front-aggregat då min gamla var väldigt mycket smidigare

Sök