3920
Sök

Elfel 230 volt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 339 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Jag har problem med en elgrupp i mitt hus. Förra ägaren byggde en vägg på övervåningen och trådarna kommer ut längst upp i den väggen i en dosa. Gruppen matas från den gamla strömbrytaren som är en dubbelbrytare där den ena knappen går till min felaktiga grupp och den andra betjänar trappbelysningen, den är alltså trappkopplad. Tar jag ur säkringen så finns där ingen ström. Sätter jag i säkringen så har jag mellan 50 och 60 volt mellan fas och nolla. Sätter jag på strömbrytaren så har jag 230 volt mellan fas och nolla. Vad tror ni felet är?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 257 Inlägg
för 6 timmar sedan
Får du 60 volt så måste du ha en dålig kontakt/krypström någonstanns tänker jag.

Min gissning är att ena brytaren är kass eftersom detta är den enda rörliga delen i systemet.
Man kanske har kopplat ena brytaren så den bryter nollan istället för fasen?

Testa koppla i en förbrukare, typ 60w glödlampa.
Lyser lampan när du har 60v så måste du ha riktig kontakt någonstanns.

Lyser den inte vid 60v så är det nog en relativt "ofarlig" krypström.

Ofarlig menar jag som i att du inte dör om du får en stöt. Värmeutveckling och brand finns ju fortfarande risk för.

Men jag är inte elektiker så kan ha missat något, detta är min högst amatörmässiga gissning:)

Forummoderator
18 289 Inlägg
för 5 timmar sedan
Man kan mycket riktigt få märkliga spökspänningar i gamla hus, i synnerhet om det mäts med en äldre och dummare multimeter. Just 60V är inte ovanligt. Jag hade i första skedet inte varit orolig. Det kan ligga en mycket reaktiv/induktiv last på den fasen som ställer till det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 339 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Man kan mycket riktigt få märkliga spökspänningar i gamla hus, i synnerhet om det mäts med en äldre och dummare multimeter. Just 60V är inte ovanligt. Jag hade i första skedet inte varit orolig. Det kan ligga en mycket reaktiv/induktiv last på den fasen som ställer till det.

Jag hittade denna Fluke och då gick det bättre. Innan mätte jag med en UNI-T.

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-b0ebb26fe94eb3f20d35d04916081645.jpg

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 645 Inlägg
för 3 timmar sedan
I mitt hus och flera häromkring får vi svagt svagt lysande ledlampor. Dvs en liten typ 3w led med E14 kan lysa oerhört svagt trots den är avstängd.
En polare är elektriker och menade att det är så ibland. Nollan fångar upp från fasen i elrören och en LED drar så lite.
Jag har dock inte mätt vad det kan bli obelastat i spänning.

Forummoderator
18 289 Inlägg
för 2 timmar sedan
Mossan1 skrev:
I mitt hus och flera häromkring får vi svagt svagt lysande ledlampor. Dvs en liten typ 3w led med E14 kan lysa oerhört svagt trots den är avstängd.
En polare är elektriker och menade att det är så ibland. Nollan fångar upp från fasen i elrören och en LED drar så lite.
Jag har dock inte mätt vad det kan bli obelastat i spänning.

Samma här. Adventsljusstakar som är avstängda lyser svagt på natten. Märkligt fenomen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök