5564
Sök

Peugeot Kisbee Elfel

3 Inlägg
28 juni
Trådstartare
#1
Hej!
Jag håller på med en Peugeot Kisbee med EFI/ECU. Den hade kortslutit helt och bränt ena säkringen (det verkar finnas två huvudsäkringar, elschema kan fås om någon är intresserad). Jag kopplade ur alla lampor för att se så att de inte var de som hade kortslutit. Då hoppade elen igång och fortsatte fungera när jag kopplade i alla lampor. Glad över att ha löst problemet försökte jag starta den för att sedan inse att gnistan var borta. Jag har provat med annat tändstift utan framgång samt mätt spolen som verkar ligga inom ett rimligt intervall. Är rädd att det är ECU:n som klappat ihop men vet inte hur jag ska mäta den. Någon som haft samma problem eller vet hur jag ska gå tillväga?
Mvh

3 664 Inlägg
29 juni
#2
Har man varit och rivit i elsystemet innan, tex för att ta bort hastighetspärr?
För riva sönder elsystem, ofta helt utan egentlig vinning, är något tonåringar är mästare på. Har städat både bilar och mopeder elsystem efter sådant och upphörs aldrig att förvånas.

Men någonting kortslöt tidigare.
Ingenting har fixats, eller hur, utan bara kopplat ur och i lamporna och så håller säkrningen. Troligen för att ingen ström paserar kortslutningen nu med motor av. Någonting kortsluter och sannolikt invid/mot en tändningsbrytare.
Man måste mäta mm för att egentligen komma någonstans, och kan inte avstånd-diagnostiseras, tyvärr.
Tändningsbrytare brukar bara kortsluta till jord.  Mäta upp en Ecu klarar man inte utan att veta vad som är vad och vilka spec, osv.
Senast redigerat av Mossan1 (29 juni )

3 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#3
Hej igen!
Tack för tipsen Mossan. Nu verkar problemet vara löst. Beställde en ny ECU:n, dock till en euro 5 (denna är euro 4). I samband med installationen kopplade jag ur alla lampor samt större andelen sensorer. När jag kopplade ihop allting igen fast med nya ECU:n gick inte säkringen som jag trodde skulle gå men problemet kvarstod och mopeden startade inte. Bara för att vara på säkra sidan kollade jag andra säkringen, som såklart hade gått. Så jag kopplade ur alltihopa igen, och bytte säkringen. När jag kopplade ihop systemet igen gick ingen säkring men mopeden började visa felkoder. Jag chansade och provade med gamla ECU:n, och hör och häpna, skroten gick igång. Mina slutsatser blir således följande:

* Troligtvis en sladd/kontakt som varit i kläm och kortslutit, inte ECU:n. Den fixades då jag rev isär och satte ihop alla kontakter i mopeden.

* Nyare ECU:er passar inte till äldre modeller, trots nästan samma utseende (beteckningarna på dem stämmer inte helt överens). 

Mopeden fungerar alltså nu. Dock har stora framlampan brunnit ut, möjligtvis är det den som är boven. Jag ska byta den och riva runt lite bland kablarna för att se att inget har brakat ihop. Jag återkommer.

// Bingo


Sök