3755
Sök

Volvo 940 92- äter luftmassemätare och går fett

4 Inlägg
fredag 11:59
Trådstartare
#1
Tjenare har en 944 med b230FB som jag felsökt till oändligheten och tillbaks,

Det började sommaren 2024- när jag var påväg uppåt på motorvägen när bilen började kännas riktigt slö, kort därefter tändes ?lambda? lampan, efter ett kort stopp vid närmsta rastplats och utnyttjande av felkodsläsaren så klargjorde jag att luftmassemätaren var kass, alla symptom stämde samt att bilen satt felkod på den.
Inga större bekymmer tänkte jag, Jag var ändå påväg uppåt för att köpa diverse delar så frågade snällt grabben om han hade en LMM 016 och det hade han, köpte denna och körde hem inga problem.

Går ungefär en vecka, samma sak händer igen, då blir jag fundersam, har jag haft otur och köpt en som vart väldigt lite liv i kvar eller något annat?

Jag köper en till från en gemensam vän, bilen går bra, i 2 dagar sen går den sönder, Fick nog vid det här laget så körde bara så till och från jobbet i en vecka, helgen därpå valde jag att börja felsöka märkte att bilen misstände i insuget vid just mellan 1500-2000 varv, gick att varva resten av registret men bilen var otroligt trött efter 3000 varv, och då menar jag riktigt trött, mätte upp 0-100 på ett ungefär och då låg jag på 19 sekunder och det är generöst.

Bytte rotor samt fördelare, bilen blev spontant rappare gick utmärkt i en vecka sen gick lmm sönder igen,
Anade soppa problem så bytte ut hela bränslesystemet till sprillans nya slangar, nytt filter, nya spridare samt konverterade till enbart pumpen i tanken (940 turbo)
Gjorde ingen skillnad,
Bytte btr
Ingen skillnad

Har nu bytt LMM 4 ggr på en månad och blir inte klok, har bytt allt, slipat varenda jordpunkt på bilen

Bilen är just nu extremt trött? Går som en F med bara grenrör, gick otroligt bra när jag köpte den för 3 år sedan samt väldigt billigt, är nu både törstig och riktigt seg, blir inte klok

Ska komp testa nu idag och se om det är kolvringar eller dylikt, jagar spöken vid dehär laget får hoppas den lagar sig själv snart

Alla delar är handlade från mekonomen, alla givare och dylikt är Bosch, så misstänker att dem funktionerar

Även med LMM i så går bilen otroligt slött, den går jämnare och behåller tomgång men är fortfarande törstig och går fett, kan svartryka ibland ur avgasröret vid gaspådrag

Ja jag har kollat så kamremmen står rätt, 35 ggr, varje gång jag skjutit en lmm, dock så upplevde jag lite spel på remhjulet längst ner? Är detta normalt går att röra cirka 1.5-2 grader åt båda hållen

Hoppas någon klok har några idéer

Lista på saker som bytt
Rotor
Fördelarlock
Tändspole
Soppa pump
Tändstift
Tändkablar
Elring sotningsats
Justerat ventilspel
Spridare
Bränsletrycksregulator
LMM x 250ggr
Inre tempgivare
Yttre tempgivare
Vevaxelgivare
Lambdasond
Bränslefilter
Bytt alla vakuumslangar till insug till sprillans nya
Tomgångsmotor

Mvh August
Senast redigerat av Orkelborkel (fredag 12:01)

* Voff voff *
10 970 Inlägg
fredag 13:56
#2
Sportluftfilter...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 Inlägg
fredag 15:27
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Sportluftfilter...?

Tyvärr inte så enkelt, satt sportluftfilter när jag köpte bilen, men jag var snabb med att montera luftburk med nytt filter, kollat och bytt det igen för nån månad sen bara, ser fint ut frf sad

6 227 Inlägg
fredag 22:03
#4
Man kanske kan dra några slutsatser av på vilket sätt som LMM går sönder. Är det själva tråden som brunnit av? Och hur ser det ut invändigt, rent och snyggt eller oljigt och smutsigt?

4 Inlägg
söndag 14:19
Trådstartare
#5
Tråden är hel, samt är det inga olja eller skit i insuget, får endast lambdalampa samt felkod på luftmassemätare värde felaktigt. Rycker du ut lmm när bilen är på tomgång går den exakt likadant , alltså dålig tomgång ungefär 200 varv eller ingen alls, varken kall eller varm misständer kopiöst och går på 3 burk tills du varvar den, efter 800 varv ish och uppåt går den på 4, men blöddrar och hackar vid jämn gas men går bra vid full gaspådrag, prova med ny lmm igår från en kompis bil och bilen gick exakt likadant, ska prova rengöra spridare och dylikt och kolla en gång till ?

6 227 Inlägg
söndag 18:05
#6
Det är inte så att du har glapp i kablaget till LMM då, eller i kontakten? Det kan få felet att komma och gå så att det ser ut som att bilen funkar igen med en ny LMM

4 Inlägg
söndag 19:40
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Sportluftfilter...?

Utmarks-Loke skrev:
Man kanske kan dra några slutsatser av på vilket sätt som LMM går sönder. Är det själva tråden som brunnit av? Och hur ser det ut invändigt, rent och snyggt eller oljigt och smutsigt?

Utmarks-Loke skrev:
Det är inte så att du har glapp i kablaget till LMM då, eller i kontakten? Det kan få felet att komma och gå så att det ser ut som att bilen funkar igen med en ny LMM

Hur går man tillväga för att felsöka detta?

1 182 Inlägg
Igår 09:27
#8
Har du kollat så att det inte är hål i insugsslangen mellan lmm och insug? Drar den luft där så blir ju lmm-värdet fel...

Eller förresten stryk det, läcka där kommer bara påverka lambdavärdet kom jag på...
Senast redigerat av Steff240 (Igår 09:32)


3 059 Inlägg
Igår 12:49
#9
Helt klart så skall du kontrollera kablaget till lmm.
Gammal kabelisolering kan jämföras med strössel.. typ.
Kontrollera även stiftens klämkraft i kontaktstycket.

Enklast blir nog att börja med att mäta spänningen upp till lmm medan du klämmer och känner på kabelstammen.
Är detta OK får du gå in på signalkabeln ner till styrdonet och utföra samma procedur.
Allt med tändning på - motor av.



Sök