2447
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

10 425 Visningar
Uppdaterades senast idag 17:16
679 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#81
Jesper328 skrev:
Klipp upp en bild på tändmappen.
Gärna en bild på 3d-skalan av tändningen också.

Hur spikar den?
Är det när du kliver på gasen eller är det hela tiden på de växlarna?
Över hela registret eller endast vissa belastningar?
Misstänker att det är hela tiden, och då får du gärna bifoga en logg på just när detta händer med samma parametrar som tidigare logg du lagt upp här.

Nu är det ju en sugis, men du skulle kunna feta på blandningen mer för att få lite kylning.

Har fettat upp den. Problemet är att bilen är så risig att det är så mycket som vibrerar. Osäker på vad som är vad. Jag har ju också ett hål i brandväggen bredvid grenröret så jag hör väldigt tydligt vad som händer i motorn när jag kör.

Kollat på några videos för att försöka särskilja ljuden jag hör iallafall och det här är vad jag hör hela tiden https://youtu.be/66okwgg6Rrw?t=143 Alltså "engine background noise". Ventiler som klickar, förbränning, kammen, vibrationer osv. När jag först körde så antog jag att detta var spikningar också, men efter att ha kört runt i andra 240in med samma kompression vill jag säga att det inte är spikningar konstant. Mycket av vad jag hör är normalt motorljud. Om det inte vore normalt så betyder det att motorn spikar 24-7 oavsett växel/hastighet.

Men i samma video visar han också då det spikar, och varje gång jag hört detta ljud så har jag direkt släppt gasen. Händer WOT, 4/5e växeln. Då jag dippar ned tårna för att öka i hastighet. Men jag har lyckats ta mig till 170km/h i femmans växel utan att den spikar. Kan också hända om jag kör maxvarv i 2an/3an men i absolut slutet av växlarna kring 5000-6000 varv.


Lägger upp bilder senare. Men än så länge har jag ej kunnat gå högre än 29 graders förtändning med 12.2 AFR.
Senast redigerat av Blanke (15 juni )

Professionell hatare

679 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#82
Ska också prova justera det ställbara drevet! Förskjuta det lite och se om spikningarna blir värre/sämre. Sedan ska jag mäta fjärde insugsventilen i tdc och se om den är kvar på 2.40 så som jag ställde den. Finns risk att den kuggade över vid installation av topplocket på blocket. Kanske är på 1.4 eller 3.4mm.

Professionell hatare

679 Inlägg
24 juni
Trådstartare
#83
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-fadff4f9e84657aecf40068568c9e7e5.jpg

https://youtube.com/shorts/4azp1TJ_e9Y

Uppdatering:

Nyss kommit in från att ha gjort lite street tuning. Fick upp förtändningen till kring 32 grader, vågade inte öka ytterligare pga dåligt väderlag och bromsar som inte är menade att åka så här snabbt.

Måste nu bara ställa in så att AFR är närmre 14 då jag cruisar, och tomgången hade behövts justerats lite.

Har också gjort "cable management". Här som jag insåg att det smidigaste är nog att man bygger kabelhärvan utanför bilen, och tejpar den redan då! Men det duger för vad bilen är.

Professionell hatare

679 Inlägg
2 juli
Trådstartare
#84
Behöver lite råd nu.

Kompresstionstestade motorn och hamnade kring 15 bar på alla cylindrar.

Avancerade kammen 2 grader och kompressionen gick ned till 14 bar.

Jag jagar ännu källan till spikandet.

Vilket bar bör jag sträva efter? Vet att många har mellan 9-12.

Professionell hatare

3 064 Inlägg
3 juli
#85
Oj, 15kg är ganska saftigt att köra bensin på.
Kör du bf95 eller 98?
Jag skulle vid detta laget börja tuta i etanol om du har pump och spridare som klarar av den ökade mängden sås, tumregel är 40% extra på ren e85.
Börja med en 50/50 blandning - mappa till det - se vad som händer.


679 Inlägg
3 juli
Trådstartare
#86
98ans.

Jag lekte runt med kammen lite mer och fann ett läge då dynamiska trycket hamnade kring 13 bar.

Tog en sväng och har nu äntligen lyckats mappa tändningen väldigt bra.

12-15 tomgång/låg hastighet.

40 vid lågt tryck cruising och lågväxel stadskörning

30-33 WOT.

Går väldigt bra. Måste nu bara få tag på någon med bra kamera som kan spela in när jag kör några rundor.

Professionell hatare

679 Inlägg
9 juli
Trådstartare
#87
Avfart mot Tyskland snart. Löst många småproblem senaste dagarna.

Har tydligt ett problem med tjuvström. Drar ungefär 0.1volt i timman. Går ej att uppmäta några ampere dock av batteriet.

Blir att dra lös batterikablarna hädanefter vid stopp.

Professionell hatare

Ruter Knekt
748 Inlägg
10 juli
#88
Blanke skrev:
Avfart mot Tyskland snart. Löst många småproblem senaste dagarna.

Har tydligt ett problem med tjuvström. Drar ungefär 0.1volt i timman. Går ej att uppmäta några ampere dock av batteriet.

Blir att dra lös batterikablarna hädanefter vid stopp.

Går ju att skaffa huvudbrytare så slipper du dra i kablar varje gång smile de finns ju lite överallt.
https://dalhems.com/sv/p/0c10dc18cada4a … ed-brytare
Inte lusläst tråden men har du gjort något av chassi o suspension?

Något sen på bollen

679 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#89
Oreggad skrev:
Blanke skrev:
Avfart mot Tyskland snart. Löst många småproblem senaste dagarna.

Har tydligt ett problem med tjuvström. Drar ungefär 0.1volt i timman. Går ej att uppmäta några ampere dock av batteriet.

Blir att dra lös batterikablarna hädanefter vid stopp.

Går ju att skaffa huvudbrytare så slipper du dra i kablar varje gång smile de finns ju lite överallt.
https://dalhems.com/sv/p/0c10dc18cada4a … ed-brytare
Inte lusläst tråden men har du gjort något av chassi o suspension?

Inte gjort någonting med chassit eller stötdämpare. Inte ännu iallafall.

Skriver det här efter att nyss har kört över 120 mil med bilen från norra sverige till södra.

Saker som hände under tiden:

All elektronik (förutom ECU) slutade fungera. Var en, och den enda, jordkabeln till chassit som hade gått av. Åtgärdades på plats.
Avgassystemet åkte av ett fäste.
Elfläkten har börjat bränna säkringar på grund av att den är full med skit. Går tungt.
Bilen förtänder/spikar vid uppförsbackar i högre växel oavsett tändning. Här misstänker jag att felet är kamaxeln. Dels att den står felinställd ännu och det är för mycket crank pressure. Kring 13-14 bar. Men också att kammen i samband med en 530 gör så att kraften kommer sent i varvtal. Kör jag 110km/h plan mark har jag 2500 varv.

Kör jag uppför 5% uppförsbacke så går varven snabbt ned. Inte roligt att köra inlandsvägen med det i åtanke. Men efter att vi började köra runt i 3an och 4an i backarna så gick det bättre. Blir nog E4an norrut senare.

Har 200 mil kvar att köra bilen.

Professionell hatare

679 Inlägg
lördag 15:41
Trådstartare
#90
Äntligen hemma. Resterande delen av resan gick bra. Saknade AC dom sista dagarna.

Totalt blev det kring 4000-4200km i bilen. Speeduinot fungerade utan problem. Aldrig några konstigheter.

Mer som att det är problem med själva mappen. Spikar snabbt vid 70-100kpa 500-2000rpm. Sänkte tändningen här till 9-10 grader och verkar ha blivit bättre. Men oavsett vad jag gör så är det ett typ av friterande ljud som man hör varje gång man trycker på gasen eller om det byggs tryck i motorn. Kan vara minimalt avgasläckage eller förtändningar. Men konstigt att det skulle vara förtändningar då det händer i alla växlar oavsett fart, alltså även om jag aktivt accelererar eller om jag är på peak power för den växeln uppför en backe.

Kan inte rekommendera att man åker till Norge eller södra sverige dock. För låga hastighetsgränser, för många bilar och för konstiga vägar. Var en fröjd för ögat när vi nådde Kiruna och man kunde köra 150km/h utan rädsla för varken polis eller fartkameror.

Resan blev:

Övertornio-Hallsberg-Göteborg-Smögen-Norr om Oslo-Hemavan-Narvik-Kiruna-Övertornio.


En rolig händelse i Norge var att den stekigaste norrbaggen jag sett skulle köra om mig i hans Porsche GT3. Jag tänkte att man måste väl få leka ibland iallafall när det är fri väg. Växlade ned till 2an och gav gasen i botten. Han kunde faktiskt inte överta mig! Han blev synbart arg och vid nästa tillfälle växlade han ned och öppnade avgasspjället. Mötte honom 5 timmar senare uppe på ett berg och han kom ihåg mig!
Säger inte att min sunkiga 240 är snabbare än en porsche, men jag tror sleeper-effekten får folk att tappa hakan lite.

Professionell hatare

679 Inlägg
lördag 15:48
Trådstartare
#91
Juste en rolig händelse.

Åkte genom någon tunnel som var väldigt lång. Skulle flippa av elfläkten snabbt men råkade stänga av bränslepumpen mitt i en uppförsbacke med flera bilar bakom. Panik slå igång varningslamporna och rulla in i SOS-fickan. Först då frågade min kompis mig vad jag gör, och jag förklarade "I lost all power".

"Yhea retard you turned off the fuel pump"

"Ahhhhhhhh"


Nästa gång kanske man inte ska installera två viktiga knappar alltför nära varandra på ett ställe man inte kan se när man kör bilen.
Senast redigerat av Blanke (lördag 15:49)

Professionell hatare

679 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#92
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-a832d54c2c758faf70a4285417721b1f.jpg

Slipat lite på tändningen. Så här ser nuvarande mapp ut. Fortfarande på den säkra sidan.

Kunde förr få WOT upptill 35-38 grader utan spikningar. Men då risken är stor att motorn sprängs sänkte jag till nuvarande.

Professionell hatare

5 835 Inlägg
för 10 timmar sedan
#93
Problemet är inte att du går över 100kPa?
På sugmotor skulle jag rekommendera en skala på 30-120kPa.
Tomgång på rödblock brukar normalt vara mellan 40-60kPa beroende på vad man har för insug.
Fullast kan vissa dagar gå just över 100kPa, hänger på lufttrycket utomhus.
Det är även så att mappen blandar in rutorna i närheten av det lastområdet när man är så det är även bra att ha lite extra utrymme i mappen.

Minns när jag hade min Volvo 345 med turbo och satte då bara kPa till 200 för 1bar laddtryck, när jag upp till 1bar laddtryck så blev MSet knäppt och motorn gick riktigt skit tills man kom under 1bar laddtryck igen.


679 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#94
simlar skrev:
Problemet är inte att du går över 100kPa?
På sugmotor skulle jag rekommendera en skala på 30-120kPa.
Tomgång på rödblock brukar normalt vara mellan 40-60kPa beroende på vad man har för insug.
Fullast kan vissa dagar gå just över 100kPa, hänger på lufttrycket utomhus.
Det är även så att mappen blandar in rutorna i närheten av det lastområdet när man är så det är även bra att ha lite extra utrymme i mappen.

Minns när jag hade min Volvo 345 med turbo och satte då bara kPa till 200 för 1bar laddtryck, när jag upp till 1bar laddtryck så blev MSet knäppt och motorn gick riktigt skit tills man kom under 1bar laddtryck igen.

Går absolut inte över 100kPa. Den där mappen är för utvidgad redan som den är då atmosfäriskt tryck landar på kring 94kpa var jag bor. Aldrig sett MAP visa över 90-94kpa när jag går igenom loggarna.

Tomgången för mig landar kring 30-40kpa.

Cruising 60kpa

En del av problemet är nog också att min IAT givare är trasig för tillfället. Knäcktes dag 1 och nu visar den bara 15 grader oavsett temperatur. Har en ny IAT som jag ska smälta in i luftburken. Har inte kunnat dra tillbaka tändningen nu när det varit 35-40 grader utomhus på vissa ställen.

Professionell hatare

679 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#95
Någon som har några enkla tips på att förbättra insugssidan?

För tillfället är allt original insugsmässigt. Har fortfarande kvar MAF i loppet.

Försöka porta insuget med dremel utan att kapa/svetsa

Kalluftsinsug med öppet filter

Ta bort MAF?

Professionell hatare

5 835 Inlägg
för 2 timmar sedan
#96
Sätt dit en Volvo 740 regina insugstempsensor för att ersätta luftmassemätaren och få dit en lufttemp på bra ställe.
Jag har däremot märkt att motorerna är ganska okänslig på lufttemp så kompensering för detta ställer jag väldigt platt i tunerstudio.

Se till att gasspjället öppnar helt vertikalt, sett på flera F-insug att spjället bara öppnas ca 80% vid helt fullt på gasrullen, jag har då böjt stoppet så rullen går att vrida lite till.

Annat än original luftburk ger nog inte så mycket, den suger ju kall och fin luft från fronten.


679 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#97
simlar skrev:
Sätt dit en Volvo 740 regina insugstempsensor för att ersätta luftmassemätaren och få dit en lufttemp på bra ställe.
Jag har däremot märkt att motorerna är ganska okänslig på lufttemp så kompensering för detta ställer jag väldigt platt i tunerstudio.

Se till att gasspjället öppnar helt vertikalt, sett på flera F-insug att spjället bara öppnas ca 80% vid helt fullt på gasrullen, jag har då böjt stoppet så rullen går att vrida lite till.

Annat än original luftburk ger nog inte så mycket, den suger ju kall och fin luft från fronten.

Har nyss monterat en GM IAT precis innan gasspjället. Verkar fungera. Ställt in den på att dra tändningen 2-5 grader beroende på om det är 30-50 grader.

Justerade också i mappen lite mer. Retardat tändning i en cell nedanför tidigare luggingområde. Blandningen av cellerna blev för hög.
Höjde tändningen efter effektkurvan i 2a och 3ans växel. Men osäker på om det gick något snabbare så drog tillbaka det en aning. Måste absolut köpa en knackbox som kan reglera tändningen automatiskt. 5000kr för en som monteras i motorutrymmet och kapar tändsignalen.

Professionell hatare

679 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#98
simlar skrev:
Sätt dit en Volvo 740 regina insugstempsensor för att ersätta luftmassemätaren och få dit en lufttemp på bra ställe.
Jag har däremot märkt att motorerna är ganska okänslig på lufttemp så kompensering för detta ställer jag väldigt platt i tunerstudio.

Se till att gasspjället öppnar helt vertikalt, sett på flera F-insug att spjället bara öppnas ca 80% vid helt fullt på gasrullen, jag har då böjt stoppet så rullen går att vrida lite till.

Annat än original luftburk ger nog inte så mycket, den suger ju kall och fin luft från fronten.

Kan dubbelkolla spjället. Köper helt att det kan bli lite problem med att öppna helt.

Professionell hatare


Sök