Läst grovt i denna tråd, har du en vakuumätare? Och nej laddtrycksmätare räcker inte till för fin dagnostiken som krävs och värde tabellen i en riktig vakuum mätare.
Den kan ge dig direkt svar på hur din motor verkligen mår, och med hjälp av att "koda av" hur nålen rör sig och i vilket område, kan den möjligtvis ge dig svar på vad din motor kräver för justering, som då kanske fixar att den går snålt för dig.
Om du har en laddtrycksmätare, så kan den ge dig en grov indickering på vad som är felet, om du kan lägga upp ett klipp på den så kan jag hjälpa dig o grov tolka iaf.
Har du testat att köra med wastegate armen avdragen från ventil armen, så den inte laddar något. Om den går bättre då och kanske till och med fett. Då är chippet inte gjort bäst för laddtrycket.
Ifall du gick från 3" LMM ner till orginal så borde den ha gått märkbart fetare.
Har du dubbelkollat så TPS och spjäll står som dem ska? Om du klämmer åt tomgångsventilen slang mellan motor och tryckslang, dör motorn då? utan tomgångsmotor ska tomgång puttra mellan 480-520RPM. Om den är högre så står spjället uppe och släpper in för mycket luft. Och om TPS;en inte klickar när du rör lite på spjället så tror systemet att du gasar.
Kan ställa till med problem helt enkelt.
Kollat så den inte läcker ifrån spjällhuset också? spjällhusets axel ändar har en tendens till att läcka nämligen. TPS;en fungerar som en tätning med sin O-ring, den andra sidan har en packbox. Packboxen brukar va den som går, dock som oftast med turbo bilar brukar den vissla som om du har två turbos som laddar. Men kan va värt en titt.
Har du mätt upp så den leverar ok mängd bränsle?
Ta ur returen från bränsleröret/fuel railen, stoppa dit en 1L pet flask med tillhörande rör på retur röret fuel railen.
Slå på pumpen med direkt ström samtidigt som du startar en klocka för att mäta tiden.
Sen mäter du mängden i nån behåller med cl markeringar och helst som man kan se igenom lr har markeringarna innanför.
Så om du fick säg 71cl under en 10 sekunders period, räknar du på följande sätt;
0.71/10*3600 = 255.6 L/H
Om jag har rätt med ekvation då, jag kan ha fel där, men detta är formeln i alla fall;
centiliter / upmätt tid i sekunder * tidskonvertering till timmar
Nu borde du kanske inte förvänta dig exakt 255 L/h eftersom det är många variabler som kan ändra detta, t; ex restriktioner i flöde från pump till retur röret. Men är det säga 100 lr väldigt långt ifrån, så skulle jag vara suspekt över bränsle tillförseln. Och gör då flödes mängd test innan back ventilen till exempel, sen fortsätt gå bakåt i systemet ifall flödet fortfarande visar fel då kan pump motorn va skrot.
Vet ej vad motstånds värdet borde vara i din walbro pump, men det borde vara så nära 1Ohm visat i en multimeter när man har läget "20k" igång på multimetern, eller om det va exakt 1Ohm, minns inte nu i skrivande stund säkert vad det var tyvärr.