2078
Sök

Går snålt efter trimning.

166 Inlägg
onsdag 20:41
#61
Nja tjuvluft går det väl snålt?
Du får in mer luft i motorn som LMM inte mättupp därav skickar datorn på för lite soppa jämfört med mängd luft som tagit sig in (LMM uppmätt luft + tjuvluft).

Rökmaskin är ju väldigt smutt för just sånt här. xD

686 Inlägg
onsdag 21:05
#62
turboblondie skrev:
Så testkört och resultatet blev att den går lite snålt även på tomgång.
Afr 15-16 på tomgång med lite vandrande tomgång.
Ettans växel drar den iväg som vilken bil som.
Afr ligger allt mellan 14-16 och börjar gasa lite då ligger afr typ samma och den varvar ut hyfsat med sina 0.6 i ladd.
Växlar dom vanligt och gasar åter igen men nu ligger afr 17-18 och den rycker smått och vill inte acca typ alls förrän om en liten stund typ som att den måste hämta sig.
Om det inte är kabelhärvan som är felkopplad vad är det då?
Om den nu måste hämta sig en stund så i min tanke är det dåligt soppatryck men sitter ju helt ny walbro 255 pump och ingen kopia.
Hur kan den isf ge dåligt tryck.
Sitter ju helt nya ledningar och filter.
Tom satt direktström från batteriet bak i skuffen via ett relä så borde ju få ström.
Tillbaka på den vandrande tomgången, kan det vara nån tjuvluft?
Tjuvluft borde väl ge fet bränsleblandning eller jag tänker fel?
Tex insugningspackningen om den skulle vara dålig fast motorn har typ gått 1000 mil sen renovering.
Slut på idéer nu men tänker inte ge mig för en 230fk med gröna spridare och 19t och allt det där borde ju gå bra

Eller så har du modifierat motorn så pass mycket att original ECU inte längre kan anpassa sig till förändringarna. Bränslet kan justeras ungefär 15% upp och ned.

Kanske dags för nytt sprut? Eller byt till annat chip och se hur den reagerar.

Om det var fel på kabelhärvan, och jag antar då att du menar att vissa sensorer inte är inkopplade korrekt. Då får du börja gå till varenda sensor till motor och dubbelkolla funktionen. Tveksamt att tempgivare ska orsaka det här problemet. Om något MAF som är fel men hur? Ingen aning.

Professionell hatare

686 Inlägg
onsdag 21:08
#63
Måste vara ett mindre vakuumläckage om det är det som är problemet. Nog litet för att bara orsaka konstig tomgång och "lite" tunnare AFR.

Exempelvis när min tomgångsmotor har fallit ur så har tomgången landat på 3000 varv konstant.

Ska inte dessa LH-system ha lambdasensorer för att uppmäta bränslemängden? Hade inte den då kompenserat för tjuvluften som finns? Om hålet då inte är utöver 15% kapaciteten. Går det att mäta värdena från lambdan innan ECU börjar trimma bränslemängden?
Senast redigerat av Blanke (onsdag 21:09)

Professionell hatare

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
onsdag 21:12
#64
Blanke skrev:
turboblondie skrev:
Så testkört och resultatet blev att den går lite snålt även på tomgång.
Afr 15-16 på tomgång med lite vandrande tomgång.
Ettans växel drar den iväg som vilken bil som.
Afr ligger allt mellan 14-16 och börjar gasa lite då ligger afr typ samma och den varvar ut hyfsat med sina 0.6 i ladd.
Växlar dom vanligt och gasar åter igen men nu ligger afr 17-18 och den rycker smått och vill inte acca typ alls förrän om en liten stund typ som att den måste hämta sig.
Om det inte är kabelhärvan som är felkopplad vad är det då?
Om den nu måste hämta sig en stund så i min tanke är det dåligt soppatryck men sitter ju helt ny walbro 255 pump och ingen kopia.
Hur kan den isf ge dåligt tryck.
Sitter ju helt nya ledningar och filter.
Tom satt direktström från batteriet bak i skuffen via ett relä så borde ju få ström.
Tillbaka på den vandrande tomgången, kan det vara nån tjuvluft?
Tjuvluft borde väl ge fet bränsleblandning eller jag tänker fel?
Tex insugningspackningen om den skulle vara dålig fast motorn har typ gått 1000 mil sen renovering.
Slut på idéer nu men tänker inte ge mig för en 230fk med gröna spridare och 19t och allt det där borde ju gå bra

Eller så har du modifierat motorn så pass mycket att original ECU inte längre kan anpassa sig till förändringarna. Bränslet kan justeras ungefär 15% upp och ned.

Kanske dags för nytt sprut? Eller byt till annat chip och se hur den reagerar.

Om det var fel på kabelhärvan, och jag antar då att du menar att vissa sensorer inte är inkopplade korrekt. Då får du börja gå till varenda sensor till motor och dubbelkolla funktionen. Tveksamt att tempgivare ska orsaka det här problemet. Om något MAF som är fel men hur? Ingen aning.

ja Lh2.4 är ju hedenhös och väldigt korkat system.    lambdasonden är stendum och dessutom stängs den av under full gas.

Kör fort så hinner inget hända...

686 Inlägg
onsdag 21:50
#65
Growe skrev:
Blanke skrev:
turboblondie skrev:
Så testkört och resultatet blev att den går lite snålt även på tomgång.
Afr 15-16 på tomgång med lite vandrande tomgång.
Ettans växel drar den iväg som vilken bil som.
Afr ligger allt mellan 14-16 och börjar gasa lite då ligger afr typ samma och den varvar ut hyfsat med sina 0.6 i ladd.
Växlar dom vanligt och gasar åter igen men nu ligger afr 17-18 och den rycker smått och vill inte acca typ alls förrän om en liten stund typ som att den måste hämta sig.
Om det inte är kabelhärvan som är felkopplad vad är det då?
Om den nu måste hämta sig en stund så i min tanke är det dåligt soppatryck men sitter ju helt ny walbro 255 pump och ingen kopia.
Hur kan den isf ge dåligt tryck.
Sitter ju helt nya ledningar och filter.
Tom satt direktström från batteriet bak i skuffen via ett relä så borde ju få ström.
Tillbaka på den vandrande tomgången, kan det vara nån tjuvluft?
Tjuvluft borde väl ge fet bränsleblandning eller jag tänker fel?
Tex insugningspackningen om den skulle vara dålig fast motorn har typ gått 1000 mil sen renovering.
Slut på idéer nu men tänker inte ge mig för en 230fk med gröna spridare och 19t och allt det där borde ju gå bra

Eller så har du modifierat motorn så pass mycket att original ECU inte längre kan anpassa sig till förändringarna. Bränslet kan justeras ungefär 15% upp och ned.

Kanske dags för nytt sprut? Eller byt till annat chip och se hur den reagerar.

Om det var fel på kabelhärvan, och jag antar då att du menar att vissa sensorer inte är inkopplade korrekt. Då får du börja gå till varenda sensor till motor och dubbelkolla funktionen. Tveksamt att tempgivare ska orsaka det här problemet. Om något MAF som är fel men hur? Ingen aning.

ja Lh2.4 är ju hedenhös och väldigt korkat system.    lambdasonden är stendum och dessutom stängs den av under full gas.

Jasså? Tycker folk prisar lh 2.4 mot lh 2.2. Men lh 2.2 utför inga justeringar alls så vitt som jag vet, har inte förmågan till att göra det. Drar man lambdasonden så går den enbart lite rikare på tomgången.

Men en lambda som stänger av vid fullgas låter ju väldigt bra och effektivt för effekt! Tycker min bredbandslambda är onödig under full gas, kastar mig massa siffror men vem orkar ens bry sig. Den går ju som den ska!

Professionell hatare

230 Inlägg
Igår 05:59
Trådstartare
#66
Mjo rökmaskin vore ju bästa.
Så ombyggd är den ju inte utan bara det klassiska med r-spridare, 19t, 3"lmm och v-kam och detta recept har många kört på så ska väl inte vara några problem.
Har min gamla box med viking chip så kan ju testa den och se hur den beter sig.
Håller på bygga en separat kabelhärva till motorn där kolar jag kopplingschema så allt blir rätt så får jag se hur den går om det blir någon skillnad.
Det jag mest undrar över är varför den måste få en stund att hämta sig efter växling.
Som sagt sitter helt ny och större pump så bränsle borde den få men den får inte in det genom spridarna.


Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
Igår 09:22
#67
Blanke skrev:
Growe skrev:
Blanke skrev:

Eller så har du modifierat motorn så pass mycket att original ECU inte längre kan anpassa sig till förändringarna. Bränslet kan justeras ungefär 15% upp och ned.

Kanske dags för nytt sprut? Eller byt till annat chip och se hur den reagerar.

Om det var fel på kabelhärvan, och jag antar då att du menar att vissa sensorer inte är inkopplade korrekt. Då får du börja gå till varenda sensor till motor och dubbelkolla funktionen. Tveksamt att tempgivare ska orsaka det här problemet. Om något MAF som är fel men hur? Ingen aning.

ja Lh2.4 är ju hedenhös och väldigt korkat system.    lambdasonden är stendum och dessutom stängs den av under full gas.

Jasså? Tycker folk prisar lh 2.4 mot lh 2.2. Men lh 2.2 utför inga justeringar alls så vitt som jag vet, har inte förmågan till att göra det. Drar man lambdasonden så går den enbart lite rikare på tomgången.

Men en lambda som stänger av vid fullgas låter ju väldigt bra och effektivt för effekt! Tycker min bredbandslambda är onödig under full gas, kastar mig massa siffror men vem orkar ens bry sig. Den går ju som den ska!

det är ju under full gas det är absolut viktigast att ha kontrol över motorn..  men en bredbandslambda som du tittar på håller jag med om är totalt värdelös  sprutet som ska tolka sifforna och göra att motorn går bra inget annat..

Kör fort så hinner inget hända...

686 Inlägg
Igår 09:50
#68
Growe skrev:
Blanke skrev:
Growe skrev:

ja Lh2.4 är ju hedenhös och väldigt korkat system.    lambdasonden är stendum och dessutom stängs den av under full gas.

Jasså? Tycker folk prisar lh 2.4 mot lh 2.2. Men lh 2.2 utför inga justeringar alls så vitt som jag vet, har inte förmågan till att göra det. Drar man lambdasonden så går den enbart lite rikare på tomgången.

Men en lambda som stänger av vid fullgas låter ju väldigt bra och effektivt för effekt! Tycker min bredbandslambda är onödig under full gas, kastar mig massa siffror men vem orkar ens bry sig. Den går ju som den ska!

det är ju under full gas det är absolut viktigast att ha kontrol över motorn..  men en bredbandslambda som du tittar på håller jag med om är totalt värdelös  sprutet som ska tolka sifforna och göra att motorn går bra inget annat..

Jag var ironisk! Lambda vid full gas är otroligt viktig, sen om man vill ha en bredbandslambda att titta på under drift är en smaksak. Jag har min monterat i kupén för tillfället då jag alltid drar fram datorn och trixar, bra att se lambdan.

Professionell hatare

686 Inlägg
Igår 09:54
#69
turboblondie skrev:
Mjo rökmaskin vore ju bästa.
Så ombyggd är den ju inte utan bara det klassiska med r-spridare, 19t, 3"lmm och v-kam och detta recept har många kört på så ska väl inte vara några problem.
Har min gamla box med viking chip så kan ju testa den och se hur den beter sig.
Håller på bygga en separat kabelhärva till motorn där kolar jag kopplingschema så allt blir rätt så får jag se hur den går om det blir någon skillnad.
Det jag mest undrar över är varför den måste få en stund att hämta sig efter växling.
Som sagt sitter helt ny och större pump så bränsle borde den få men den får inte in det genom spridarna.

Jag tycker väl att om man uppgraderat till nästan 500cc spridare, större turbo och en av de vassare kammarna så är det ganska mycket. Jag har alltid varit emot chippning då jag anser att man gör sig själv till ett offer ifall det inte fungerar. Hade du haft ett annat sprut så hade du direkt sett vad som faktiskt är fel istället för att gissa dig fram.

Men att den måste hämta sig efter växling. Du gasar 4-5000 varv. Växlar till 4an. AFR går rikt tillfälligt. Vad händer sen? Ingen gasrespons/juppande om du trycker? Vad visar AFR när den "återhämtar" sig?

Har du kollat efter tjuvluft? Var kommer spridarna ifrån? Nya eller begagnade? Har du bekräftat att alla spridare är i gott skick?
Senast redigerat av Blanke (Igår 09:55)

Professionell hatare

230 Inlägg
Igår 12:38
Trådstartare
#70
Spridarna köpte jag begagnade och har kört dom i en saab turbo jag hade och där gick dom perfekt så antar att dom funkar.

Ja när den "hämtar sig" så sticker afr till 18-19 ca och typ ingen gasrespons alls några sekunder.
Och sen kommer den på gas fast afr vandrar sakta ner till 14-15 och man kan gasa igen.
Den smårycker och accar inte alls en stund


595 Inlägg
för 23 timmar sedan
#71
Läst grovt i denna tråd, har du en vakuumätare? Och nej laddtrycksmätare räcker inte till för fin dagnostiken som krävs och värde tabellen i en riktig vakuum mätare.
Den kan ge dig direkt svar på hur din motor verkligen mår, och med hjälp av att "koda av" hur nålen rör sig och i vilket område, kan den möjligtvis ge dig svar på vad din motor kräver för justering, som då kanske fixar att den går snålt för dig.

Om du har en laddtrycksmätare, så kan den ge dig en grov indickering på vad som är felet, om du kan lägga upp ett klipp på den så kan jag hjälpa dig o grov tolka iaf.

Har du testat att köra med wastegate armen avdragen från ventil armen, så den inte laddar något. Om den går bättre då och kanske till och med fett. Då är chippet inte gjort bäst för laddtrycket.
Ifall du gick från 3" LMM ner till orginal så borde den ha gått märkbart fetare.

Har du dubbelkollat så TPS och spjäll står som dem ska? Om du klämmer åt tomgångsventilen slang mellan motor och tryckslang, dör motorn då? utan tomgångsmotor ska tomgång puttra mellan 480-520RPM. Om den är högre så står spjället uppe och släpper in för mycket luft. Och om TPS;en inte klickar när du rör lite på spjället så tror systemet att du gasar.
Kan ställa till med problem helt enkelt.

Kollat så den inte läcker ifrån spjällhuset också? spjällhusets axel ändar har en tendens till att läcka nämligen. TPS;en fungerar som en tätning med sin O-ring, den andra sidan har en packbox. Packboxen brukar va den som går, dock som oftast med turbo bilar brukar den vissla som om du har två turbos som laddar. Men kan va värt en titt.

Har du mätt upp så den leverar ok mängd bränsle?
Ta ur returen från bränsleröret/fuel railen, stoppa dit en 1L pet flask med tillhörande rör på retur röret fuel railen.
Slå på pumpen med direkt ström samtidigt som du startar en klocka för att mäta tiden.
Sen mäter du mängden i nån behåller med cl markeringar och helst som man kan se igenom lr har markeringarna innanför.

Så om du fick säg 71cl under en 10 sekunders period, räknar du på följande sätt;
0.71/10*3600 = 255.6 L/H

Om jag har rätt med ekvation då, jag kan ha fel där, men detta är formeln i alla fall;
centiliter / upmätt tid i sekunder * tidskonvertering till timmar

Nu borde du kanske inte förvänta dig exakt 255 L/h eftersom det är många variabler som kan ändra detta, t; ex restriktioner i flöde från pump till retur röret. Men är det säga 100 lr väldigt långt ifrån, så skulle jag vara suspekt över bränsle tillförseln. Och gör då flödes mängd test innan back ventilen till exempel, sen fortsätt gå bakåt i systemet ifall flödet fortfarande visar fel då kan pump motorn va skrot.
Vet ej vad motstånds värdet borde vara i din walbro pump, men det borde vara så nära 1Ohm visat i en multimeter när man har läget "20k" igång på multimetern, eller om det va exakt 1Ohm, minns inte nu i skrivande stund säkert vad det var tyvärr.
Senast redigerat av P--JawZ--K (för 23 timmar sedan)


595 Inlägg
för 22 timmar sedan
#72
En till grej du kan kolla är LMM tråden. Om en sida är blank och reflekterande medans den andra sidan är brun aktig lr iaf inte blank, då kompenserar LMM fel. Och man behöver mappa om den eller kompensera LMM husets inre diameter för att det ska bli rätt värde.

Det kan gå att göra rent i bästa fall, men oftast är det inbränt in i tråden såpass att det inte går att få bort utan att "skrapa" bort det. Och det är ett piller göra, för är väldigt lätt att förstöra den där satans tråden!
Som jag upplevt iaf så blir det som att köra med ett för stort LMM hus, alltså mager blandning för att tråden inte kyls ner på förväntat sätt av den genomströmmande luften.


Sen hur batteriet o generatorn? Ifall det inte kan genera god ström från generatorn till batteriet så kan en hel del grejer gå åt skogen. Som orolig tomgång, misständningar.

Sen har du ju eventuellt möjlighet till att ha dåliga jordpunkter runtom i i bilen som kan ställa till det.
Kolla bra eller dålig jord är lätt, ställ in en multimeter i motstånds läge "200" skala, mellan batteriet minus pol, inte kabelskon direkt på polen och gnugga bort oxid.
Från den polen till en jordpunkt du vill testa ska det helst inte visa över 0.5 i mätaren, kanske är fel ute med skalan har inte dem grejerna i huvudet som nämnts innan. Men den ska inte viss över det, gör den det så är det för högt värde. Oftast är det oxid som orsakar detta, sen kanske dålig kontakt mellan kabelsko och kabel.
Om dun inte får nåt värde, gnugga lite med mätspetsen så du kommer förbi eventuellt oxid lager, så du kommer ner till ren metall.
Senast redigerat av P--JawZ--K (för 22 timmar sedan)


230 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#73
Tack för svar.
Då har jag en del att gå genom
Börjar med bränslet det är en sak jag funderat på så.
Spjällhuset hade jag av i vintras och rengjorde och justera så det stängde helt vilket det inte gjorde och kontakten klickar som den ska.
Visserligen har jag inte mätt kontakten hur den beter sig öppen/stängd.
Där borde man mäta och se så man vet att det är ok.
Värden på tps?
Vidare så vill jag minnas att även med orginal spridare osv så har den konstrat sig med tomgång.
Inte ofta men då och då så har den startat och legat på bra tomgång men efter en liten stund har den rasat ner mot 4-500 rpm och efter nån sekund lagt sig på sina 8-900 rpm som den ska.
Där kanske är något att kolla varför.
Tjuvluft låter inte helt fel där.
Sen lmm ska jag absolut kolla hur tråden ser ut vilken färg den har.
Har en 3" lmm jag köpt färdig på folkraceshop men som dw autokonsult sa att jag inte skulle använda.
Med denna på så tycker jag den går lite fetare men när jag kör en liten bit och trycker ner kopplingen och släpper gasen så går den ner i tomgång till 4-500 en kort stund.
Folkraceshop skriver att det är byggt på 016 elektronik så vet ej hur pass man ska lita på det.


595 Inlägg
för 15 timmar sedan
#74
TPS har två knappar bara, som ger styrsystemet 3 svar på 3 frågor.
Är du på tomgång = Ja när knappen är intryckt med spjället stängt.
Gasar du? = Ja, knappen är inte tryckt för spjället är öppet.
Ger du full gas = Ja, knapp 2 är intryckt i andra läget när spjället är helt öppet.

Volvo's TPS är av den "dumma" varianten, enda en kan mäta för att se så den funkar är kontinuitet, inget behov av motstånds mätning eftersom den inte är en "smart" TPS.

Låter mer som att du kanske antingen har problem tomgångsventilen/"motorn" eller signal brott från nånting, kanske. Svårt o avgöra minns inte bad som orsakar en sån dipp utan att man tryckt ner bromspedalen och man har en läckande backventil i bromsservon.
Folkraceshop och elektrnoik komponenter är inte riktigt nåt jag litar på. Packningar är ok kanske några mekaniska komponenter men vet faktiskt inte eftersom jag inte köpt några från dem. Och ja DW skulle jag lita mer på än folkraceshoppen faktiskt.

Här är en bra sida med mycket felsöknings info o annat, använt den själv flitigt för att dubbelkolla saker oc få mätvärden att gå efter, ta en titt vetja;
https://www.volvoclub.org.uk/faq/FAQSummary1.html



Sök