1566
Sök

Honda MC förgasare

32 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#1
Honda 125 CB Twin. Har börjat hacka enormt när man gasar. Går hyfsat när man håller samma hastighet men så fort det kommer backe eller man drar på börjar den hacka eller vill dö.
Har lämnat in på verkstad, de säger att någon fjäder och/eller munstycke är inte original i förgasaren. Alltså att nån har fixat lite själv.
Köpte en ny förgasare via skrot, men den hade tydligen trasig justeringsskruv.
Vad ska jag göra? Hojen är från 79. Finns det någon som kan renovera eller reparera förgasare? Privat eller verkstad. Bor i Stockholm.
Kan man köpa på eBay?

6 504 Inlägg
för 13 timmar sedan
#2
Varför inte köpa och sätta i originalmunstycke i förgasaren! De här gamla hondorna är ju så lätta att mecka med. Har själv en CB 750  1969 (sand cast) så det första man ska kolla är om flottörerna är hela (mässing i mina fyra men du har säkert plast) sen kolla att du har rätt munstycke och att flottörnålarna tätar osv.
Eftersom din är så pass ny så hör med Lelles i Uppsala om de har munstycken , annars David Silver spares i England eller cms  i Holland.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-be9a16a62663a48dd112deed20cc4e35.jpg


3 076 Inlägg
för 11 timmar sedan
#3
jaka54 skrev:
Varför inte köpa och sätta i originalmunstycke i förgasaren! De här gamla hondorna är ju så lätta att mecka med. Har själv en CB 750  1969 (sand cast) så det första man ska kolla är om flottörerna är hela (mässing i mina fyra men du har säkert plast) sen kolla att du har rätt munstycke och att flottörnålarna tätar osv.
Eftersom din är så pass ny så hör med Lelles i Uppsala om de har munstycken , annars David Silver spares i England eller cms  i Holland.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-be9a16a62663a48dd112deed20cc4e35.jpg

Helt irrelevant till tråden men jäklar vilken hoj du har!


6 504 Inlägg
för 6 timmar sedan
#4
Tackar!
Honda tillverkade 7414 stycken av dessa 1969 och då gjöt man vevhusen genom att för hand hälla den smälta aluminiumen i formarna (Det sägs att det var sand formar därav namnet "sand cast"). Det var först 1970 och framåt man pressgjöt vevhusen (som är bättre) .
Varför gjorde man då de första 7414 på det primitiva sättet att för hand hälla ner gjutmassan i formarna , jo man trodde inte att man skulle sälja särskilt många av dessa hojar som från början var ett amerikansk önskemål, amerikanarna ville att Honda skulle tillverka en större hoj än de  650cc Triumph och BSA sålde i USA och det fick inte vara en tvåcylindrig hoj som de Britiska. Honda trodde att de skule kunna sälja ca 10000 stycken CB 750 det första året, men misstog sig gravt...de sålde 10000 stycken den första månaden i USA! Till Sverige kom Honda CB 750 först 1970. Detta var orsaken till att Britisk motorcykelindustri gick i graven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-f9f8eda9ff455d489bf4d50bc01af22d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-e87d31265740caf4a6dc827d8fa9e112.jpg
Senast redigerat av jaka54 (för 6 timmar sedan)


32 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#5
Tack för svar. Önskar jag kunde meka med sånt här men jag kan bara måla och koda.
Klarar inte av att byta sånt själv. Verkstaden sa att dom inte klarade att fixa det!
Dom var inte heller jättetydliga med exakt vad som var fel.
Men tack, jag kollar vad Lelles säger.
Här är bild på den lille rackaren

32 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235569/235569-57b7908b632c470beb45b3d16e496a77.jpg


Sök