2364
Sök

Koppling volvo 240 1988

10 Inlägg
lördag 11:52
Trådstartare
Hej
Sedan jag köpte min Volvo 240 från 88 med b230f å m47 så har jag tyckt att kopplingen är mjuk jämfört med andra bilar jag har haft. Den tar ganska direkt när man släpper upp kopplingen, men den tar väldigt mjukt.  Går att få i växlar som det ska, bilen accelererar som den ska å tycker inte den slirar direkt. Är det så att kopplingen börjar bli dålig eller går det att spänna kopplingvajern på något sätt?
Senast redigerat av Puttesss (lördag 11:58)

5 851 Inlägg
lördag 16:06
Borde räcka att bara spänna vajern, man skruvar på sexkantfattningen nere vid sprängkåpan.

Fri fart för ett fritt folk!
14 772 Inlägg
lördag 23:33
att den tar direkt brukar vara ett tecken på att den börjar bli sliten..  då blir spelet väldigt kort  tror inte en vajerspänning löser något utan gör motsatt effekt..

när den tar långt ner är det oftast för att lamellen börjar bli väldigt tunn.. 
så enklast är att byta kopplingen  ganska lätt jobb på dom där..

Kör fort så hinner inget hända...

3 716 Inlägg
för 1 timme sedan
Tvärtom.
Dragläget blir högre och högre ju mer sliten (tunn) lamellen blir.

Hydrauliska är självjusterande, och moderna kopplingar har även en justering i tryckplattan så man inte får samma synptom.
Men en helmekanisk design med vire som Volvo 240 blir det högre allt eftersom. Sen justerar man det emellanåt. 
Det jag menar är att ett LÅGT dragläge INTE är ett direkt symptom av sliten lamell när det är med kopplingsvire.
Naturligtvis kan man justera sig till ett lågt dragläge även med dålig lamell.
En dålig vire kan också skapa det. =Utdragen/halvt av.

Så börja med att justera det till vad man önskar ha.  Funkar det = tuta och kör.
Viktigast är att den frikopplar helt och att det är ett spel för urtrampningslagret. Däremellan är det personlig preferens
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

Sök