3996
Sök

Måla grenrör och turbo?

65 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Jag funderar på att måla turbon och grenröret på min 9-3 AERO (självklart maskerar jag och skyddar det som inte ska ha färg) men funderar dels på om dessa två komponenter eftersom färgen tål upp till 120¤C och dels om det kan bli en nackdel rörande kylning av turbon att ha ett lager färg på den.

Så vad säger ni om mina funderingar?
Och eftersom det finns dem som ska påpeka det så kommentarer om att det är onödigt eller kommer se fult ut undanbedes. ^_^

6 523 Inlägg
för 5 timmar sedan
Finns ingen färg som klarar värmen från Turbon  eller grenrör! Tyvärr! Turbo och grenrör blir säkert runt 800-1000 grader varma.

65 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Finns ingen färg som klarar värmen från Turbon  eller grenrör! Tyvärr! Turbo och grenrör blir säkert runt 800-1000 grader varma.

Tack för svar. ^^ Var mest att jag tänkte att grenröret hade varit tjusigt svart men som sagt så de färger jag hittar klarar inte temperaturerna.

1 339 Inlägg
för 1 timme sedan
jaka54 skrev:

Finns "heatcoating" som blir väldigt snyggt och tål massor av värme.
Väldigt vanligt att använda på grenrör och downpipe. Ceracoat är ett märke på bra coating.
Därimot inget du bara kan spraya på med vanlig flaska
Senast redigerat av VirreEriksson (för 1 timme sedan)

65 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
VirreEriksson skrev:
jaka54 skrev:

Väldigt vanligt att använda på grenrör och downpipe. Ceracoat är ett märke på bra coating.

Det låter som att det är nästan som pulverlack eller vad man ska säga. Att man lägger på som ett pulver som sedan ska "bakas." smile
Jag har lite koll då min lillasyster är lackerare. ^^

1 339 Inlägg
för 1 timme sedan
Crankshaft1992 skrev:
VirreEriksson skrev:
jaka54 skrev:

Det låter som att det är nästan som pulverlack eller vad man ska säga. Att man lägger på som ett pulver som sedan ska "bakas." smile
Jag har lite koll då min lillasyster är lackerare. ^^

Det stämmer! Den läggs på och ska härdas i ugn efteråt.
Resultatet är både snyggt och fungerar bättre än avgasbandage för mindre värme i motorrum

Sök