Navringar är som kejsarens nya kläder.
Alla fälgars konor, vare sig de är sfäriska eller koniska, styr upp fälgarna så att dessa "plastringar" är helt obehövliga, och endast är gummigubbarnas extraförtjänst till ingen nytta.
Man behöver inte var maskiningenjör för att förstå detta faktum - men det kanske underlättar?
För stort "CB" påverkar således INTE hjulets centrering på navet - det gör ENDAST konorna.
Däremot är det mycket viktigt att navhålet är exakt centrerat - vid t ex uppsättning på konan i balanseringsmaskinen.
Den här diskussionen har förts i eviga tider.
Jämför fälgarna på VW typ 1, 2 och 3 samt tidiga Porsche.
Eller Renault 4CV, Dauphine, R6, R8 och R10.
För att inte glömma alla Citroen A-, D- och G-modeller samt Oltcit och Axel.
OM det nu skulle vara så viktigt med navringar - var och hur skulle man placera dom på närmast ovanstående bilars fälgar?
Nää - ni som använder navringar är utsatta för ett av bilismens största bedrägerier.
Kom gärna med motargument - SOM HÅLLER!!!!!!!