för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej!
Jag har faktiskt tänkt nu på gamla dagar investera i en finbil eftersom jag större delen av mitt liv kört, om inte gamla skrotbilar, så i vart fall vad man kallar för bruksbilar typ SAAB och Volvo som jag vanligtvis köpt för mellan 30K - 50K kronor. Bilar som jag förvisso varit helnöjd med så inget fel på bilarna i sig. De senaste 30 åren har det väl i princip enbart rört sig om Volvo 745 och 945 och SAAB 900/9000 och 9-3 och 9-5 och nu senast en gammal Peugeot.
Nu har jag fått för mig att jag vill investera i en Mercedes. Helst en sen 1980-talare eller 1990-talare och då en W124 det som i dagligt tal heter E-klass. Allt från E200 - E500 är väl de som intresserat mig mest. Det är väl bara motorerna som skiljer mellan dom. Främst, eller helst KOMBI kanske jag ska tillägga. Fördelen är väl att de anses som de bästa MB någonsin byggt. Nackdelen är att de både är dyra och att även dessa bilar drabbas av fel och så rosten naturligtvis. MB har väl knappast utmärkt sig för att vara hyfsat rostfria. Och att avancerade fel dykt upp på bilarna finns ju mängder med läsning på nätet som styrker.
Men så har jag blivit tipsad om att istället leta upp en W211 från tidigt till mitten av första årtiondet på 2000-talet dvs 2001 - 2009. Och då satsa på en E500 (eller en E420) alt en W211 E55 AMG. Jag kör inte så nämnvärt många mil per år så bensinkostnaden är väl försumbar.
Har bl a läst att lacken på bilarna försämrades radikalt från början/mitten av 90-talet och det låter ju inte bra. Samt att det inte blir massa fel på bilen då jag vet att MB har vett att ta betalt för delarna. Jag mekar inte själv med mina bilar kanske jag ska tillägga.
Tänkte försöka leta upp en bil i mellaneuropa. Jag kommer paralellt ha kvar min gamla Peugeot 206 SW. :-)
Är det ett komplett vansinnigt köp eller är det bättre att satsa på en Lexus eller Toyota? Helst skulle jag vilja ha en kärra med så lite elektronik som möjligt och då är det väl en MB W124 som mest överensstämmer med mina önskemål. VAG-bilar går helt bort liksom BMW.
Åsikter?
(beklagar långt inlägg!)