4232
Sök

Köpråd: Val av enda bil som också kan sova i

6 Inlägg
Igår 08:12
Trådstartare
Hej!

Jag äger idag en Skoda Octavia diesel och den kan jag fälla plant och sover bra i. Vill inte ha mindre bil i alla fall. Det börjar närma sig att sälja den och skaffa ett nyare fordon. Frågan är vad jag ska köpa?
Kör ca 2500 mil/år - bara längre körningar, går till jobbet.

Krav:
Budget 350-400kkr max, behöver inte vara ny men max ca 5000 mil.
Dra under 0.6 helst, min skoda drar 0.4l med manuell växel idag.
Diesel eller bensinare.
Navigation
Värmare
5 pers sittplats
Sovmöjlighet för 185cm lång person.

De bilar jag kikat på är:
Octavia
Superb
Passat

Finns det ytterligare bilar som ni sovit i eller som ni skulle rekommendera?

7 712 Inlägg
för 23 timmar sedan
Flourtanten skrev:
Hej!

Jag äger idag en Skoda Octavia diesel och den kan jag fälla plant och sover bra i. Vill inte ha mindre bil i alla fall. Det börjar närma sig att sälja den och skaffa ett nyare fordon. Frågan är vad jag ska köpa?

Krav:
Diesel eller bensinare.
Navigation
Värmare
5 pers sittplats

Octavia
Superb
Passat

Har man inte allt förstora pretentioner så - Citroen 2CV går alldeles utmärkt att övernatta i om man: är ensam, lämnar baksätet och främre passagerarstolen hemma, samt monterar en s k "ankstjärt"!

4 265 Inlägg
för 22 timmar sedan
Jag har ingen speciell erfarenhet av att sova i bilar mer än att det snabbt brukar bli jävligt kallt dom få gånger jag gjort det.

Med tanke på det, så kanske det hade varit värt att kolla på en hybrid eller elbil där man kan ha kupevärme/AC igång medans man sover.

Alla Tesla modeller har "camp mode". Jag ser ofta berättelser om folk som bilar till typ Comosjön och sover i bilen hela vägen.
Min kollega brukar sova i sin model S när han åker till Kroatien.

Här kan du läsa lite om Tesla camping från dom som gjort det.

https://teslaclubsweden.se/model-3-camping/

Skall du köpa beg Tesla så hade jag undvikit äldre model S och X, dom är trevliga när dom fungerar men reparationerna springer snabbt iväg. Model 3 eller Y är mycket driftsäkrare.

Elbil är nog det bästa du kan ha för camping, men den kanske inte passar alls i övrigt för dig.
Senast redigerat av zemet (för 22 timmar sedan)

6 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Flourtanten skrev:
Hej!

Krav:
Diesel eller bensinare.
Navigation
Värmare
5 pers sittplats

Octavia
Superb
Passat

Har man inte allt förstora pretentioner så - Citroen 2CV går alldeles utmärkt att övernatta i om man: är ensam, lämnar baksätet och främre passagerarstolen hemma, samt monterar en s k "ankstjärt"!

Tack för återkoppling. Är nog för bekväm för att riva ut saker och passagerarsätet vill jag ha kvar i bilen, skrev inte det.

6 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
zemet skrev:
Jag har ingen speciell erfarenhet av att sova i bilar mer än att det snabbt brukar bli jävligt kallt dom få gånger jag gjort det.

Med tanke på det, så kanske det hade varit värt att kolla på en hybrid eller elbil där man kan ha kupevärme/AC igång medans man sover.

Alla Tesla modeller har "camp mode". Jag ser ofta berättelser om folk som bilar till typ Comosjön och sover i bilen hela vägen.

Skall du köpa beg Tesla så hade jag undvikit äldre model S och X, dom är trevliga när dom fungerar men reparationerna springer snabbt iväg. Model 3 eller Y är mycket driftsäkrare.

Elbil är nog det bästa du kan ha för camping, men den kanske inte passar alls i övrigt för dig.

Tack för svar, har ingen laddstolpe tillgängligt men annars har elbilar en bra värmarfunktion. Nu har jag bra sovsäck och ett tryck på diesel-värmaren så blir det varmt och fukten försvinner. Sedan eventuellt ett tryck till när man ska gå upp på morgonen och fixa iordning bilen för att köra. Tesla.. man kanske inte får uttrycka sig politiskt här .. så då gör jag inte det smile

6 Inlägg
för 15 timmar sedan
Flourtanten skrev:
zemet skrev:

Tack för svar, har ingen laddstolpe tillgängligt men annars har elbilar en bra värmarfunktion. Nu har jag bra sovsäck och ett tryck på diesel-värmaren så blir det varmt och fukten försvinner. Sedan eventuellt ett tryck till när man ska gå upp på morgonen och fixa iordning bilen för att köra. Tesla.. man kanske inte får uttrycka sig politiskt här .. så då gör jag inte det smile

Politiskt?
Köp en modernare pulka från VAG och svälj undan det politiska och moraliska kring den koncernen, om du gillar produkterna.

Sök