för 12 timmar sedan
Trådstartare
God kväll!
Ska börja med att säga detta gäller Finland, och jag förstår att detta sannolikt ser ut annorlunda i Sverige, som jag gissar detta forum är dominerat av. Men hur som helst.
Köpte en begagnad bil (Volvo V70 -13, automat) från en bilhandlare 19.03.2025, så nästan 6 månader sedan. Har sedan dess upplevt att växellådan ibland växlar lite konstigt, som jag under sommaren tog kontakt med bilhandlaren kring. Deras rekommendation var service av växellådsoljan, vilket jag accepterade (och stod för), vilket förbättrade symtomen avsevärt. Nu, några månader senare, har problemen återkommit (även om fortfarande inte alls lika dåligt), och både från egna undersökningar och kontakt med lokala verkstäder, verkar detta mynna ut i att risken existerar för internt läckage och att packningarna i lådan borde bytas ut.
Problemet nu är inte att bilen är obrukbar, problemet är tidsbrist. Räknat exakt på ködatumet (och i skrivande läge) så har jag 3 dagar kvar av den lagstiftade 6 månaders garantin. Bilhandlaren har blivit meddelad om detta, men naturligtvis inte hunnit svara ännu, och även om ett svar ramlar in, så tror jag starkt på att det är omöjligt att hinna få en undersökningstid till bilen innan detta datum passerats, för att officiellt kunna konstatera problemet (och inte bara "jag upplever något är fel").
Så nu till den ultimata frågan: Min misstanke om fel har alltså skriftligen konstaterats under garantitiden, och inom ramen av garanti för motor- och växellåda/drivlina (enligt bilhandlarens egna ord), så tycker jag med lite optimism att jag ännu borde vara "säker". Rädslan finns hur som helst att inget fel kommer kunna konstateras innan 6 månader passerat, och att denna åtgärd antingen lämnas ogjord, eller görs endå, fast helt ur egen ficka. Denna onämnda bilhandlare verkar i min åsikt också lite halv-skygg, då deras svar varit både långsamma och kortfattade efter genomförd affär, så även om det såklart kan komma ner till att dessa haft fullt upp och helt enkelt inte hinner svara med noveller, så skulle jag inte vara helt förvånad ifall dom bestämmer sig för att inget svar == inte deras problem.
Åsikter? Tankar? Rekommendationer?