2462
Sök

Alltid snabbladdning

1 065 Inlägg
7 april
Trådstartare
#1
Jag går i tankarna att nästa bil eventuellt blir en elbil, kanske en EV3?
Men jag har inte möjlighet till laddning hemma eller på jobbet.
Jag blir alltså alltid tvungen att snabbladda på någon laddstation.
Hur mår batteriet av att alltid snabbladdas?

VAG har världens bästa bilar.

3 098 Inlägg
7 april
#2
Blir dyrt då snittpriset för snabbladdning (har jag för mig) är runt 6.50kr per kw.
Snittar du då 2kw/milen så..


Fri fart för ett fritt folk!
14 792 Inlägg
7 april
#3
Jesper328 skrev:
Blir dyrt då snittpriset för snabbladdning (har jag för mig) är runt 6.50kr per kw.
Snittar du då 2kw/milen så..

inte bara dyrt.. förstå att sitta där i biljäveln och vänta på att skiten ska ladda oxå =/

skulle få damp direkt smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 065 Inlägg
7 april
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Blir dyrt då snittpriset för snabbladdning (har jag för mig) är runt 6.50kr per kw.
Snittar du då 2kw/milen så..

Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Blir dyrt då snittpriset för snabbladdning (har jag för mig) är runt 6.50kr per kw.
Snittar du då 2kw/milen så..

inte bara dyrt.. förstå att sitta där i biljäveln och vänta på att skiten ska ladda oxå =/

skulle få damp direkt smile

Ca 1.7 kWh/mil från tester. Laddar för 4.50:- kWh.
Laddar där vi handlar.
Men nu var ju frågan hur batteriet mår av snabbladdning?

VAG har världens bästa bilar.

3 098 Inlägg
7 april
#5
Så länge batteriet kyls ordentligt under laddning så skall det inte vara någon större skillnad sett till livslängden.


1 065 Inlägg
7 april
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Så länge batteriet kyls ordentligt under laddning så skall det inte vara någon större skillnad sett till livslängden.

Det bör väl isåfall elektroniken och kylning i bilen själv sköta?

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
18 323 Inlägg
8 april
#7
candyweiss skrev:
Jesper328 skrev:
Så länge batteriet kyls ordentligt under laddning så skall det inte vara någon större skillnad sett till livslängden.

Det bör väl isåfall elektroniken och kylning i bilen själv sköta?

Det gör den. Ska inte var några bekymmer. Elektroniken ser till att den aldrig får mer mos in än den klarar av.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
för 4 timmar sedan
#8
om du dessutom ska snabbladda på vintern behöver du åka ca 30min med förvärmning för att få upp hastighet på laddningen. Annars får du lätt stå det tredubbla för att få fullt batteri.


Sök