2620
Sök

E20, E30 bensin

23 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Finns det någon som är insatt i ämnet om utökad etanol i bensinen till E20, som kan bli E30 längre fram!
Min undran är hur en relativt ny bil klarar dessa bränslen. Har en 2021 års VAG. Bygga om motor för etanol finns inte på kartan, bara byta bil -inte heller (stor kostnad), framförallt ingen EL bil (inget för mig).
Finns det någon bränsle ersättning som kan användas för smörjning så motorn inte tar skada?
Kanske skaffa sig en havre kärra (Häst och vagn), så kan man åka inne i stan och låta den skita på vägarna!!
Vänligen från
PerNil

880 Inlägg
för 2 timmar sedan
Din bil är så pass modern att styrsystemen bör ställa om sig till den nya mängden etanol och räkna ut effektivast förbränning utan att du behöver göra nåt. Men är du fundersam så kontakta en auktoriserad VAG-verkstad och fråga om dom vet.
Annars är det bara att tanka 98 som än så länge bara har 5% etanolinblandning så vitt jag vet, förhoppningsvis fortsätter det så.
Men jag tycker också detta börjar bli ett problem, ska vi skrota alla äldre FUNGERANDE bilar och skaffa nyare så är det ju en enorm björntjänst för klimatet.
Och då ska vi ha i åtanke att problemet med klimatet till stor del inte ligger i Europa, det är bland annat Kina, Indien och USA som spottar ut mest. Men vi ska straffas för det, det där med att alla delar samma himmel verkar inte miljöpartisterna fatta..

Que Sera, Sera

4 230 Inlägg
för 1 timme sedan
Spriten är mumma för en direktinsprutare, hjälper kanske till att hålla sotet borta i insuget
min 1,4 Tsi klarar ca 40% E85  innan motorindikatorn tänds
med ett motstånd på ca 270 ohm i serie med högtrycksgivarens spänningsmatning så klarar den 100% E85 (motorkod CAXA)

schkåål biljäkel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

41 Inlägg
för 1 timme sedan
Det kommer att fungera utan extra problem.

3 120 Inlägg
för 55 minuter sedan
Du behöver inte oroa dig.
Det man läser i diverse motortidningar är ofta s.k. ragebait och innehåller ofta faktafel.

41 Inlägg
för 28 minuter sedan
MrHyde skrev:
Din bil är så pass modern att styrsystemen bör ställa om sig till den nya mängden etanol och räkna ut effektivast förbränning utan att du behöver göra nåt. Men är du fundersam så kontakta en auktoriserad VAG-verkstad och fråga om dom vet.
Annars är det bara att tanka 98 som än så länge bara har 5% etanolinblandning så vitt jag vet, förhoppningsvis fortsätter det så.
Men jag tycker också detta börjar bli ett problem, ska vi skrota alla äldre FUNGERANDE bilar och skaffa nyare så är det ju en enorm björntjänst för klimatet.
Och då ska vi ha i åtanke att problemet med klimatet till stor del inte ligger i Europa, det är bland annat Kina, Indien och USA som spottar ut mest. Men vi ska straffas för det, det där med att alla delar samma himmel verkar inte miljöpartisterna fatta..

Det tar cirka 40000-60000km innan en ny elbil kört in sin utsläppsskuld gentemot en befintlig modern katalysatorförsedd personbil.
Eftersom vi i västvärlden köper produkterna som tillverkas i Kina, Indien och USA är vi likväl en orsak till utsläppen.
Köper vi klimatsmartare produkter minskar de globala utsläppen, under vår gemensamma himmel.
Många begriper inte att västvärldens överkonsumtion påverkar hela världen.

Sök