3676
Sök

Volvo C30 D2 2011 Hög förbrukning, ojämn drift

8 Inlägg
4 februari
Trådstartare
Bilen har hög bränsleförbrukning (mycket svårt att få snittet under 5 - 5.5L/100km), höga vibrationer på tomgång och ojämnheter i drift och acceleration.

Bilen ger inga felkoder sedan ett halvår (ELM327 läsare) och har alltid startat fint, även vintertid.

När jag skaffade bilen gav den felkoder på partikelfiltret och lambda, båda gick att spåra till en trasig slang på DPF trycksensorn.

Jag har bytt MAP, MAF, DPF-tryck och lambda sensor, bränslefilter och EGR ventil. (skratta inte..)
Förra ägaren bytte en spridare vilket jag aldrig fick en bra motivering för, ska försöka mig på ett spridartest.

Utöver det börjar ideerna ta slut, vev/kamaxel givare kanske? Mitt diagnostikverktyg visar inte information om dessa så jag får hitta ett annat sätt.
  (redigerat för tydlighet)
Senast redigerat av NilsLove (för 2 timmar sedan)

1 779 Inlägg
15 februari
Hmm, skumma fel på en oljebrännare. MAF o MAP är ju saker man får felkoder på bensinbilar. En oljebrännare går ju med konstant överflöde på luft o all reglering sker ju via pump/spridare. DPF filter och Difftrycksensor o dess slangar låter ju mera troligt när vi snackar Diesel. Att lambdasonder får en diesel att stanna låter inte troligt. Antingen får den för mkt. soppa- läckande spridare osv. Eller får den för lite luft- stopp nånstans/luftfilter osv.
Klurig historia på en Oljebrännare.. Lycka till Husse

8 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251026/251026-080acf417af94072c3f332b73af8bd2d.jpg

Det varierar lite, rätta mig om jag har fel men jag tror inte det här är utöver vad som anses normalt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 819 Inlägg
för 2 timmar sedan
hur snabbt fyller den upp dom?   tar det en stund?! eller är det pang så är det så där?

om det tar en stund så är inte det problemet iaf.

men den bytta spridaren.. är den inprogramerad?!  vet inte hur volvo är men vissa bilar är väldigt känsliga..

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Det tog över 2min för den att spotta ut det där.

Jag vet inte vem som bytte spridaren men den förra ägaren antydde att det var en verkstad. Det kvittot var dock det enda som saknades.

Borde jag undersöka om det kan ha slarvats med programmeringen?
Senast redigerat av NilsLove (för 58 minuter sedan)

Sök