3691
Sök

Felkoder Toyota avensis

54 Inlägg
15 september
Trådstartare
#1
Hej!

Motorlampa, handbroms och bromslampa samt antisladdlampa tändes på min Avensis-12 diesel(2.0 d4d) med ca 21000 mil på mätaren.

Har läst ut felkoder och får fram;

P2195
C1201
C13A7

Verkar vara lambda/o2 givare och broms/antisladd felkoder.

Bilen går som vanligt, märker inget fel på varken motorgång eller bromsar.

Något tips på vart man ska börja felsöka?

Mvh

3 749 Inlägg
16 september
#2
Hmm.
Undrar om det kan ligga ej aktiva koder i ABS systemet och när motorlampan tändes (troligen av P2195) tänder den övriga varningar också.

Asiatiska har jag hört ofta tänder till synes orelaterade system när motorn får en felkod.  Även läst om det. Kan vara motsatsen också. Dvs motorlampan "åker med av farten".

Kan du se vilka koder som är Altiva resp Ej Aktva i din scanner?

Ang P2195:  Du har inte en spricka i flexrör eller liknande innan kat, eller iaf innan nedströms Syresensorer/na?

Du kan ju kolla om du har reuktorringar på drivknutarna, och deras skick.  Faktiskt inte alla som har ABS sensorer inbyggda i hjullager ens på relativt nya bilar.

54 Inlägg
16 september
Trådstartare
#3
Tack för svar!

Har också läst att det är troligt att den visar felkod på bromsar/antisladd när det egentligen är motorrelaterat.

Har raderat felkoderna ett par gånger men samma tre felkoder kommer tillbaka efter ett par mil så broms/antisladd felkoderna är ?aktiva?.

Felkodsläsaren säger ?Oxygen A/F sensor signal stuck lean (bank 1 sensor 1)? angående P2195. Betyder detta att det gäller sensor 1, alltså den första närmast motorn?

3 749 Inlägg
16 september
#4
Nu kan Toyota mfl ha mer än en bank.
Men oavsett om det är Bank1, Bank 2 osv,  är Sensor 1 före kat.

"To lean" kan komma av att ouppmätt syre kommer in. Vakuumläcka eller avgasläcka bla.
Naturligtvis dålig Sensor också, men det är inte så vanligt. Vanligast är andra fel och sensorn har rätt.

54 Inlägg
17 september
Trådstartare
#5
Har kikat efter läckor men kan inga upptäcka.
Däremot undrar jag om det bara finns en lambdasenor på min bil? Hittar en precis före katalysatorn men ingen efter?
För det kan inte sitta ytterligare en före katalysatorn runt partikelfiltret eller i närheten där?

62 Inlägg
17 september
#6
Använder du en genuin Toyota-kodavläsare eller något generiskt skräp?
Inte sällan det blir fel koder med eftermarknadsprodukter.

54 Inlägg
17 september
Trådstartare
#7
The-GOAT skrev:
Använder du en genuin Toyota-kodavläsare eller något generiskt skräp?
Inte sällan det blir fel koder med eftermarknadsprodukter.

Använder en iCarsoft cr pro plus. Förutsätter att den ska visa rätt.

3 125 Inlägg
17 september
#8
Signal stuck lean tyder allt som oftast på just komponentfel.

Tag din felkodsläsare och gå in på livedata.
Leta fram båda syresensorerna och logga deras signalspänning.
Främre bör röra sig upp och ned med en hyfsad frekvens, typ kvadratvåg, däremot så läser du ur motorstyrdonet som kanske väljer att visa signalen linjärt.

Kontrollera kablage osv som vanligt.
Du kan mäta motstånd med din multimeter genom kontaktstycket till syresensorn, och samtidigt se vad som händer med värdena i felkodsläsaren.
Alla multimetrar är olika så jag kan ej ge dig något börvärde på så sätt.


62 Inlägg
17 september
#9
skruvo skrev:
The-GOAT skrev:
Använder du en genuin Toyota-kodavläsare eller något generiskt skräp?
Inte sällan det blir fel koder med eftermarknadsprodukter.

Använder en iCarsoft cr pro plus. Förutsätter att den ska visa rätt.

Jag skulle inte våga lita på korrekta uppgifter.
Det kostar 500kr eller däromkring beroende på vilken toylådeverkstad du besöker att läsa ut felkoder.

54 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#10
Återkoppling!

Felet var lambdasonden!

Tusen tack för hjälpen!

Mvh


Sök