1755
Sök

Sprayfärg utan aceton?

44 Inlägg
lördag 23:23
Trådstartare
Jag köpte denna rostskyddsprimer på Biltema och har målat 85% av ett äldre släp.
Tyvärr missade jag att följande text stod på burken (och tydligen även på hemsidan):
OBS! Får ej övermålas med färg som innehåller aceton, cellulosa eller polyuretan.

(Men jag har aldrig varit med om att man inte skulle kunna måla över med andra färger i Biltemas sortiment.)

Är oerhört tacksam för alla förslag på billig täckfärg för utomhusbruk som kan fungera med ovan rostskyddsprimer.
Senast redigerat av Guldstrand (lördag 23:31)

6 544 Inlägg
för 18 timmar sedan
Du kan använda vilken färg som helst som säljs på biltema eller de flesta färgaffärer eftersom ingen av dessa färger innehåller  aceton,cellulosa eller polyuretan.

Fri fart för ett fritt folk!
14 828 Inlägg
för 11 timmar sedan
aceton är inget man har i bilfärg..   målar med oljebaserat kanske?!

Cellulosa är ju skräp tinner   man kan ju spä vissa färger med det men det är väldigt ovanligt och framför allt när det gäller bilfärg. därimot använder man det för att göra rent färgsprutorna efter lack.   jag brukade använda det till att ta bort bättringslackningar på bilar när jag jobbade på billackering eftersom sprej färg ofta hittar på en jävla massa dumheter om man inte tar bort skiten innan man ens slipar på bilen..

men inget av dom har man i vanlig bättringsfärg.. 

därimot skulle jag vara lite försiktig med biltemas produkter rent allmänt..  man kan få spännande reaktioner fast det på pappret ska fungera ihop smile

det lönar sig oftast att köpa bra grejer och slippa göra sakerna flera gånger smile   framför allt när man håller på med rostlagning..  absolut det enda och bästa är Epoxigrund giftigt som fan men så jävla bra.   men som all grundfärg får man inte utsätta den för fukt innan den täckmålas..  för får man in fukt kommer rosten garanterat tillbaka DIREKT!
för bara grundfärg håller inte fukt borta utan släpper igenom det direkt.  så inte först rostskyddsmåla åka runt med bilen ett par veckor innan man målar på riktigt färg

Kör fort så hinner inget hända...

Sök