2687
Sök

SFRO rörkrav (Jula rör?)

4 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Tjenare, lägger en första post på mitt riktigt gamla konto. Nu är det så att jag sitter och planerar ett eventuellt SFRO rörchassi bygge. Jag kan inte hitta så mycket information om specifika krav på rör mer än att hemsidor som till exempel speeding marknadsför rör som "SFRO godkända med god marginal" https://www.speeding.nu/c/chassi-2559/u … kanda-ror/

Jag råkade av en slump hitta passande rör på Jula. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … em-029267/

Dessa kostar endast 100kr metern och finns i längder upp till 3 meter. (kommer behöva upp emot 50-60 meter totalt) Dom har en ganska lagom diameter på 42mm och även ganska gedigen godstjocklek 2.5mm. I övrigt så finns det inte så mycket information om dom. Jag förstår att det inte är dom bästa rören man kan få tag på, dom verkar till exempel inte vara sömlösa. Men tillgängligheten och priset lockar såklart. Jag undrar kort och gott om dessa rör duger till ett SFRO gatbil bygge eller ej. Alternativt om någon har nått tips på stålhandel runt GBG/norra halland som säljer liknande rör till privatpersoner för inte allt för stora slantar.

Mvh
Senast redigerat av p3rfr (för 4 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 841 Inlägg
för 2 timmar sedan
galvade rör..  ingen höjdare du kommer bli sjuk som fan om du börjar svetsa i dom där.. 

sen är mitt tips att kontakta sfro och den besmannen du ska använda dig av innan du börjar bygga..

dessutom ligger ansvaret på dig att visa att dom uppfyller kraven  tex intyg kvitto osv jag tror ju personligen inte dessa rör är rätt väg att gå
Senast redigerat av Growe (för 2 timmar sedan)

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
galvade rör..  ingen höjdare du kommer bli sjuk som fan om du börjar svetsa i dom där.. 

sen är mitt tips att kontakta sfro och den besmannen du ska använda dig av innan du börjar bygga..

dessutom ligger ansvaret på dig att visa att dom uppfyller kraven  tex intyg kvitto osv jag tror ju personligen inte dessa rör är rätt väg att gå

Tack för svar.

Hälsoaspekten här kände jag inte till. Hade visserligen tänkt slipa rent runt fogarna innan svetsning men detta skall jag absolut ha i åtanke om jag svetsar i liknande material.
Jag är ny på detta med SFRO, men det är alltså kostnadsfritt att skicka tekniska frågor till dessa personer, trots att en byggbesiktning ligger på 5000kr?

Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 841 Inlägg
för 1 timme sedan
p3rfr skrev:
Growe skrev:

Tack för svar.

Hälsoaspekten här kände jag inte till. Hade visserligen tänkt slipa rent runt fogarna innan svetsning men detta skall jag absolut ha i åtanke om jag svetsar i liknande material.
Jag är ny på detta med SFRO, men det är alltså kostnadsfritt att skicka tekniska frågor till dessa personer, trots att en byggbesiktning ligger på 5000kr?

Mvh

börja med att köp byggboken som dom säljer.. där ska man alltid börja... inför planeringen av bygget.

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Growe skrev:
p3rfr skrev:
Growe skrev:

Tack för svar.

Mvh

börja med att köp byggboken som dom säljer.. där ska man alltid börja... inför planeringen av bygget.

Bra tips, det har jag inte gjort. Men nu är den beställd!

Sök