2528
Sök

Volvo S40 - Dieselvärmare startar av sig själva...? Varför?

31 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Jag har kollat display-menyerna.
Menar alt är slagit OFF. Dessa timer-settings osv. (automatic/direct start osv).

Finns någon orsak till at detta skal starta automatiskt då?

Haft bilen sen mai/juni kanske. Har  bara upplevd att värmaren startar 3-4 ggr (jag tror det måste va värmaren).
Den bråkar unormalt och det luktar dieselrøk i kupe.

För 2 år tilbaka hadde jag en V70 och när jag förstod hur mycket den belastar batteriet slutade jag använda Webastoen, i alla fall dagligen.

Någon tips?

Finns någon automatik som kollar temperatur och startar Webasto?
Har varit mellan 1 och +5 grader C för det mesta.

131 Inlägg
för 17 timmar sedan
När det är kallt startar dieselvärmaren för att värma motorn.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 764 Inlägg
för 17 timmar sedan
The-GOAT skrev:

Stämmer, men den funktionen har gått stt avaktivera i dom bilar med bränslevärmare jag haft.

131 Inlägg
för 17 timmar sedan
Mossan1 skrev:
The-GOAT skrev:

Stämmer, men den funktionen har gått stt avaktivera i dom bilar med bränslevärmare jag haft.

I en del bilar är det möjligt att stänga av driften utav värmaren till fullo och i andra bilar går det inte alls.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

31 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Aha, så det
Törs nån gissa på var dessa settings kan finnas?
( S40 2.0D  2007)
I menyn eller nogåt direkt på värmaren?

* Voff voff *
11 025 Inlägg
för 1 timme sedan
Jag tror att den finns i menyn när bilen är avstängd, så är det iaf på V70 av samma generation.

Men varför ska du stänga av den? Värmaren drar, när bilen är igång, försumbart med ström. Du sparar sannolikt mer på batteriet om du slår av halvljusen... Dessutom gör den underverk vad det gäller att få upp temperaturen i motorn (och kupén) vilket gör att du sparar både i slitage och bränsle (en kall motor drar mer och din motor kommer inte upp i rätt temp när det är kallt utan värmaren).

Du kan nog lugnt lita på att den som tillverkat bilen faktiskt hade koll på varför värmaren startar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök