för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tja! Håller på att fixa min b230ft och har ett dilemma. Har två uppsättningar kolvar, en uppsättning Mahle 96v27 och en uppsättning Mahle 96v28. Har lyckats göra en liten tabell på de. 96v27 satt då original i min B230ft från slutet av 1992. Det nya blocket jag fick med 96v28 kolvarna har också oljesprut och blocket är från 94. 96v27 (org b230ft) kolvarna har lite vanligt slitage på kjolarna men 96v28 kolvarna ser helt nya ut. Vilken tycker ni jag bör stoppa i? Lär väll bli högre komp med 28 kolvarna fast de är ju otroligt mycket finare än 27 kolvarna. Blocket med 28 kolvarna ser också otroligt mycket bättre ut! Resterande av motorn kommer endast vara en org b230ft med 13c turbo, T-kam, 530 topp, org spridare, osv. Inga andra "trim" grejer så att säga. Vilka kolvar skulle ni valt? Här är tabellen jag skrev men hjälp av lite specifikationer från Mahle:
| 96V27 | 96V28
| ----------------------------- | ---------------| -----------
| Längd | 64,7 mm | 64,4 mm
| Kompressionshöjd | 39,7 mm | 39,4 mm
| Urtagsdjup | 4,5 mm | 2,2 mm
| Nettovikt | 740 g | 728 g
Tabellen innehåller alltså de bara skillnaden mellan kolvarna. Obs Tror inte tabellen visas så bra på mobilen.
Tack på förhand till de som svarar!
Senast redigerat av Volvojaffe (för 22 minuter sedan)