3152
Sök

Alternativ till generatorspänning, Honda Accord -92

300 Inlägg
21 september
Trådstartare
#1
Har ju försökt hitta en deljäkel i form av en slags mutter som ska hjälpa till att spänna åt generatorremmen. När jag fick hjälp att byta kamrem så måste de ha lyckats klanta till det för nu är själva muttern skev så spännskruven kuggar ur, dvs dålig spänning av remmen.

Är väl ingen katastrof än men det lär nog slita på remmen och generatorn i längden.

Den här delen verkar i stort sett omöjlig att hitta. Kollat med skrotar, delplockar, etc. Så endera är det en hel geneatorhållare man ska hitta eller nån fullösning med en annan hållare. Har ni några idéer?

300 Inlägg
22 september
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-643f5764419b5cc581c88a7145aa4551.jpg

Så här ser själva "muttern" ut. Den har blivit skev på något sätt.

300 Inlägg
23 september
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Släng upp en bild på grejerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-d67d68e2a1a336feee26411575ca1701.jpg

6 557 Inlägg
23 september
#5
??? Menar du att en av ,eller båda justerskruvarna på bilden  saknar gängor??
Bilden på muttern finns inte i andra bilden! !!


300 Inlägg
23 september
Trådstartare
#6
Nej vafasen, nu blev det fel bild. Jag ska fixa en ny.

300 Inlägg
23 september
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-e5559b0ef565d2b3504f51d5c97f8b6e.jpg

Den där är det som blivit skev

Ruter Knekt
770 Inlägg
24 september
#8
Går den inte att bocka tillbaks som den var förut? Välplacerat mothåll och slå till.
Senast redigerat av Oreggad (24 september )

Något sen på bollen

Fri fart för ett fritt folk!
14 848 Inlägg
25 september
#9
är väll bara att hoppa över spännaren helt och köra en vanlig mutter och spänna med en kofot eller något annat manuellt...  så fick man alltid göra på gamla golf mk2 när muttern var sliten

Kör fort så hinner inget hända...

300 Inlägg
3 oktober
Trådstartare
#10
Growe skrev:
är väll bara att hoppa över spännaren helt och köra en vanlig mutter och spänna med en kofot eller något annat manuellt...  så fick man alltid göra på gamla golf mk2 när muttern var sliten

Skulle vara det i så fall. Tror iofs att den här muttern är fäst i nått stag som bidrar till själva spänningen. Annars hade nog en mutter funkat toppen.

Det andra jag sett är en bult med hål i istället.

Fattar inte ens hur den blivit så jäkla skev ens.

Montör
665 Inlägg
3 oktober
#11
Vet inte om detta hjälper dig, men:

Artikelnummer, verkar gälla alla Svensksålda (F-motor i SOHC-utförande): 31118-PT0-000 "STAY, ALTERNATOR ADJUSTER". Delen har tyvärr utgått från Honda och det finns inga NOS till salu på Ebay, MEN:

Delen satt på jättemånga Hondamotorer:

20T2N, 20T2N14N, 20T2N15N, 20TN, D16B6, D16B7, F18A2, F18A3, F18A4, F18B1, F18B2, F18B3, F20A2, F20A3, F20A4, F20A5, F20A6, F20A7, F20A8, F20B1, F20B2, F20B3, F20B6, F20Z1, F20Z2, F20Z3, F22A1, F22A2, F22A3, F22A4, F22A5, F22A6, F22A7, F22A8, F22A9, F22B1, F22B2, F22B3, F22B4, F22Z2, F22Z4, F22Z5, F22Z6, F23Z5, H22A, H22A1, H22A2, H22A3, H22A4, H22A5, H22A6, H22A7, H22A8, H22Z1, H22Z2, H23A, H23A1, H23A2, H23A3.

i Flertalet bilmodeller:

Accord / Ascot / Ascot Innova / Torneo: CB, CC, CD, CF, CH, CL
Prelude: BA8/BA9, BB

Så det bör ju definitivt gå att hitta någon (speciellt i USA) som säljer en sån del, eller en hel alternator bracket typ..

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

3 778 Inlägg
4 oktober
#12
Kan ju inte vara en stor sak att laga den tänker jag.

Banka den rak, borra ur gängan och svetsa ny mutter bakpå med längre skruv, Alt svetsa ett öra på en vanlig mutter om den inte finns längre. En simpel grej ändå.

Ny är ju enklast givetvis.
Senast redigerat av Mossan1 (4 oktober )

300 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#13
Mossan1 skrev:
Kan ju inte vara en stor sak att laga den tänker jag.

Banka den rak, borra ur gängan och svetsa ny mutter bakpå med längre skruv, Alt svetsa ett öra på en vanlig mutter om den inte finns längre. En simpel grej ändå.

Ny är ju enklast givetvis.

Hade jag gärna gjort, med tanke på hur knöligt det varit att hitta rätt del. Skulle dock behöva få tag i en trevlig svetsare till hjälp xD

300 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#14
Mossan1 skrev:
Kan ju inte vara en stor sak att laga den tänker jag.

Banka den rak, borra ur gängan och svetsa ny mutter bakpå med längre skruv, Alt svetsa ett öra på en vanlig mutter om den inte finns längre. En simpel grej ändå.

Ny är ju enklast givetvis.

Hade jag gärna gjort, med tanke på hur knöligt det varit att hitta rätt del. Skulle dock behöva få tag i en trevlig svetsare till hjälp xD

Glenn9K skrev:
Vet inte om detta hjälper dig, men:

Artikelnummer, verkar gälla alla Svensksålda (F-motor i SOHC-utförande): 31118-PT0-000 "STAY, ALTERNATOR ADJUSTER". Delen har tyvärr utgått från Honda och det finns inga NOS till salu på Ebay, MEN:

Delen satt på jättemånga Hondamotorer:

20T2N, 20T2N14N, 20T2N15N, 20TN, D16B6, D16B7, F18A2, F18A3, F18A4, F18B1, F18B2, F18B3, F20A2, F20A3, F20A4, F20A5, F20A6, F20A7, F20A8, F20B1, F20B2, F20B3, F20B6, F20Z1, F20Z2, F20Z3, F22A1, F22A2, F22A3, F22A4, F22A5, F22A6, F22A7, F22A8, F22A9, F22B1, F22B2, F22B3, F22B4, F22Z2, F22Z4, F22Z5, F22Z6, F23Z5, H22A, H22A1, H22A2, H22A3, H22A4, H22A5, H22A6, H22A7, H22A8, H22Z1, H22Z2, H23A, H23A1, H23A2, H23A3.

i Flertalet bilmodeller:

Accord / Ascot / Ascot Innova / Torneo: CB, CC, CD, CF, CH, CL
Prelude: BA8/BA9, BB

Så det bör ju definitivt gå att hitta någon (speciellt i USA) som säljer en sån del, eller en hel alternator bracket typ..

Tusen tack för detta. Jag ska kolla om jag kan hitta den där.

300 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#15
Jag hittade ju en snarlik bult som jag trodde skulle passa, från en Honda Legend, på skroten. Problemet var att den var spegelvänd och hur jag än vände och vred så nådde inte bulten sen. Själva generatorn satt på vänster sida, och inte höger, vilket säkert gjorde mycket.

Så här är ju min vänd

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-35ef5571655f6ee61aa5d6be75da1d99.jpg

Sen finns en 90311-PWA-000. men den är "örsnibben" riktad neråt... väldigt irriterande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-49d6fc1c34d09a9986b9905ee7acdd5f.jpg


Sök