2784
Sök

Audi A3 2016 - besiktningsanmärkning co-halt

8 Inlägg
Igår 17:34
Trådstartare
#1
Hej
Har fått besiktningsanmärkning på CO-halt. I besiktningsprotokollet står det:
CO 2.3
HC 130
CO2500
Lambda 0.93
Verkar vara väldigt dyrt att lämna in för felsökning. Finns några ideer som vi kan prova själva?

3 791 Inlägg
Igår 18:17
#2
Vad var CO halten vid 2500varv då?
(CO 2500)

Värden vid båda ger värdefull info.

Är bilen välservad?
Omodifierad?
Ingen varningslampa lyser?
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 18:19)

8 Inlägg
Igår 18:26
Trådstartare
#3
Tack för svar! Värdet vid 2500 var 2.9
Servad hos audi enl plan. Ingen modifiering. Ingen varningslampa
Senast redigerat av Ellalena (Igår 18:26)

Trucker
1 429 Inlägg
Igår 18:31
#4
den går fett på soppa, din LMM kanske har dött om den fettar på med sås (för luft får den alltid)
dina tändstift borde vara väldigt blöta, hur luktar dina avgaser?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

8 Inlägg
Igår 18:40
Trådstartare
#5
Ok tack! Nu googlar vi för fullt! avgaser ska luktas på och tändstift ska kollas!
Senast redigerat av Ellalena (Igår 18:41)

3 791 Inlägg
Igår 19:03
#6
Vad är det för motoralternativ i den?

Har den bara kortkörts länge?

Faktiskt konstigt att ingen motorlampa lyser. Borde varna över fueltrims åtminstone.

Nästan 3.0 är mycket för en katalysatorbil.  Hade lägre på min veteranbil från 1970 i somras.

Det vore intressant att se fueltrim både short och long. Men det kräver OBD scanner.

Mina tankar gick också mot LMM, men med omodifierat luftfilter är det ganska osannolikt.

HC är ju ganska ok. Oljedrickande är annars en VAG specialitet på många motorer.
Även överhoppad kamkedja, men då skulle den verkligen varna.

8 Inlägg
Igår 19:10
Trådstartare
#7
Jättetacksam för all hjälp! Verkstan ville sätta en taksumma på felsökning, lät väldigt svettigt..
Motorn är 1.4 tfsi 125 hk
Den har faktiskt mestadels gått korta sträckor senaste tiden!

Fri fart för ett fritt folk!
14 853 Inlägg
Igår 19:36
#8
har du några felkoder  den borde säga HALLLÅÅÅ något är trasigt tanke på dom dåliga avgasvärdena..
var bilen varmkörd ordenkligt?

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
Igår 20:10
Trådstartare
#9
Tack för engagemang! Inga felkoder. Bilen hade körts 2 mil till besiktningen

3 791 Inlägg
för 17 timmar sedan
#10
TFSI,  kan den ha partikelfilter tro?
Vissa direktinsprutade bensinare har det.

Tänker om den småkörts så mycket att filtret är fullt av oförbränd bensin.
Lite långsökt, men kortkörningar dödar allt på bränslemotorer.

Är någpt udda när den inte har lysande motorlampa med dom avgasvärderna.

Om den inte var aldeles nystartad. Typ max 2min.  Skulle kat ha lämnat in (kortkörningar) borde den ändå varna.
Om, den inte småkörs så kopiöst att den knappt når closed loop. (När kat och sonder jobbar). Tar nån minut.

8 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#11
Vilket värde är det som sticker ut mest?
Bilen stod still i kanske en månad, efter det har vi under de senaste veckorna kört korta sträckor på högst 3 minuter kanske 10 gånger.

* Voff voff *
11 037 Inlägg
för 14 timmar sedan
#12
Ser inte egentligen värdena ut som på en bil som inte nått arbetstemp...?

Hur mår termostaten? Går bilen upp i temp normalt och stannar där oavsett körsätt?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

578 Inlägg
för 7 timmar sedan
#13
Jag hoppas du eller någon tidigare ägare inte monterat in ett sportfilter med oljefilm. Ett sådant tar kål på LMM förr eller senare - snarare förr

EDIT: Om den vore helt frisk så borde det vara 0.0 på båda värdena
Senast redigerat av krambriw (för 7 timmar sedan)

3 791 Inlägg
för 7 timmar sedan
#14
Ellalena skrev:
senaste veckorna kört korta sträckor på högst 3 minuter kanske 10 gånger.

Oajj.  Sluta med det.  Det tål elbilar, men inte bensin eller dieselmotorer.
Kostsamt värre inte bara i bränsle utan avgasreningen.

Detta körmönster då följt av 3mil. Hur lång tid tog det då? 25min om det är landsväg.
Räcker nog inte efter så många 3minutare.
Det KAN vara så att den behöver en rejäl åktur och värmas upp riktigt ordentligt i allt avgasrenande bara. Med en dos tur har inte kat tagit skada än och allt reder ut sig.
Chansen finns.

CO sticker ut mer än Lamda.
Låg lamda kommer av för mycket bränsle naturligt. Så i detta fallet är det för mycket bränsle, och med så mycket ultra-kortkörningar blir min gissning enl ovan. Dvs Handhavande fel, förhoppningsvis utan bestående fel.

Syrehalten (lamdavärdet) är 1 när optimal förbränning sker.  Hög CO med 1 i lamda tyder på vissa fel och vise verca.

Här följs CO och lamda åt naturligt om för mycket bränsle.

Felet kan vara dålig lamdasond också.
Men kör en rejäl sväng först, och tänds motorlampan kommer det ge mer ledtrådar. Betyder inte nödvändigtvis att jag har fel heller.
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

578 Inlägg
för 6 timmar sedan
#15
På vår ena bil, en Audi A3 35 TFSI årsmodell 2020 visade senaste besiktningen följande värden
CO 0.0
HC 200
CO2500 0.0
Lambda 1.01

För lågt lambda som påtalats, under gränsvärdet på 0.97
Senast redigerat av krambriw (för 6 timmar sedan)

8 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#16
Tack för tips! Vore toppen om en lång tur skulle hjälpa. Bör en timme vara tillräckligt eller bör vi ta en längre tur?
Vi har haft bilen nästan sedan ny och inte monterat något extra
Senast redigerat av Ellalena (för 4 timmar sedan)

5 891 Inlägg
för 2 timmar sedan
#17
Finns det inga felkoder så rekommenderar jag att byta olja och varmköra ordentligt (minst 30min över 3000rpm landsväg)
Eftersom din bil är så pass "gammal" så erbjuder Audi en billigare service som kallas Basservice, väldigt prisvärd.

Hjälper inte oljebyte och köra motorn ordentligt varm innan så är det mest troligt ena eller båda lambdasonderna som ger felaktiga värden men inte nog mycket för att ge felkod.
Har bytt bakre lambdasonden på några 1,4tsi med dåliga avgasvärden som då fått perfekta värden efteråt.



Sök