4353
Sök

Diesel..?!

286 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Kör man långa sträckor så är ju diesel bättre än bensin, men vågar man köpa en dieselbil i dagens läge?

172 Inlägg
för 7 timmar sedan
Vågar?
Du tänker på kommande höjning av bränslepris och vägtrafikskatter?
Tänker du på moderna dieslars avgasreningssystem och alla möjligheter till problem med detta?
Funderar du på NOX och avgasskador?
(Avgasskador fås även av bensinförbränning såsom kognitiva problem och grava inlärningssvårigheter.)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

4 273 Inlägg
för 7 timmar sedan
Vågar och vågar.
Dieslarna lär nog inte bli förbjudna på många år, inte ens om MP får makten nästa val.

Frågan är nog vilken typ av bil som kommer tappa mest värde och kosta mest att köra om några år.

Elbilar tappar ju värde som en sten, iallafall på dagens beg marknad.

Dieslar ligger väldigt högt på beg marknaden idag.

Ser det likadant ut om några år när vi har utsläppsrätter på drivmedel?

Min gissning är att elbilarna tappar lite mindre än i dagsläget men att dom fortfarande tappar stort.

Dieselbilar tappar nog mer än idag men fortfarande mindre än elbilar är min gissning.

En stor del av påverkan på bilarna är ju politiskt, och det är ju svårt att gissa vad politikerna tar sig till.
Det kanske blir krig med Kina om några år över Taiwan, då lär det bli rikitigt svårt att producera bilar och elbilar i synnerhet.

Då lär ju värdet på en diesel stå sig ganska bra:)

3 795 Inlägg
för 6 timmar sedan
Dieselbränslet som sådant kommer nog finnas längre än bensinen.  Tunga fordon, mm, samt att bränsle till dieselmotorer kan framställas vegetabiliskt också.

Är man väldigt orolig för värdet bör man kanske inte köpa så dyr bil oavsett drivlina utan hålla sig till vad man har råd med. Tråkigt men sant.
För vi får värre problem än värdeminskning på fordon om man tar bort bränslen för fort. Det är inte en ekonomisk fråga utan överlevnad som samhälle.

286 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Vågar?
Tänker du på moderna dieslars avgasreningssystem och alla möjligheter till problem med detta?
(Avgasskador fås även av bensinförbränning såsom kognitiva problem och grava inlärningssvårigheter.)

Ja, nu tänkte jag på höjning av bränslepris och vägtrafikskatt. Visst att bensinen kommer stiga i pris också, men jag har en liten känsla och oro att dieseln kommer stiga ännu mer i pris än bensinen, därav min fundering om man vågar satsa på en dieselbil idag...

* Voff voff *
11 044 Inlägg
för 5 timmar sedan
Du måste nog ange mer info kring funderingarna...

Köpa ny dieselbil? Köpa begagnad dieselbil? Tidshorisont för ägandet? Storlek på bil (det slår ju betydligt mer om du väljer mellan en Dodge RAM diesel och bensin än mellan en KIA Ceed diesel och bensin)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

286 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Du måste nog ange mer info kring funderingarna...

Köpa ny dieselbil? Köpa begagnad dieselbil? Tidshorisont för ägandet? Storlek på bil (det slår ju betydligt mer om du väljer mellan en Dodge RAM diesel och bensin än mellan en KIA Ceed diesel och bensin)?

Begagnad, skulle nog aldrig köpa en ny dieselbil iallafall...

Tidshorisont vet jag inte, så länge den går och man är nöjd kanske. Tidshorisont är som sagt svårt att veta!

Dom jag funderar på just nu är...

Diesel

BMW X4 xdrive20d, årsmodell 2016, som har gått ca: 5500 mil.

Volvo XC60 D4 AWD Classic Summum, årsmodell 2017, som har gått ca: 7650 mil.

Audi Q5 2,0 TDi Quattro Proline, årsmodell 2018, som har gått ca: 10700 mil.

Volvo V90 D4 AWD Business Advenced, årsmodell 2018, som har gått ca: 8300 mil.

Bensin

Volvo V60 T6 AWD Momentum Advenced Edition, årsmodell 2019, som har gått ca: 15000 mil.

Audi Q3 40 TFSI quattro 2,0 190hk, årsmodell 2019, som har gått ca: 14000 mil.

Nu vet jag att dom flesta här inne inte gillar VAG bilar, så Audi Q3 och Q5, lär nog gå bort direkt skulle jag tro...

3 150 Inlägg
för 3 timmar sedan
1. Alla bilar är skräp.

2. Köp den bilen DU vill ha.

3. Bensin/diesel kommer att finnas kvar länge.

4. ETS kommer (förmodligen) att påverka bränslepriserna med en krona eller två.
Sen om man höjer skatten på det och skyller på utsläppsrätter är en annan fråga.

Jag är ju en av de som inte rekommenderar en VAG, men det säger ju å andra sidan ingenting om att den bilen just du köper kommer att bo på verkstan.
Även en Toyota kan rasa växellåda och skjuta upp kolvarna i omloppsbana.

172 Inlägg
för 2 timmar sedan
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Vågar?

Ja, nu tänkte jag på höjning av bränslepris och vägtrafikskatt. Visst att bensinen kommer stiga i pris också, men jag har en liten känsla och oro att dieseln kommer stiga ännu mer i pris än bensinen, därav min fundering om man vågar satsa på en dieselbil idag...

Dieseln kommer förmodligen att skattas upp så den hamnar prismässigt per/km jämte bensinen, så som det var strax efter Rysslands fullskaliga invasion utav Ukraina.
Oavsett vilket gäng som sitter i regeringen har vi en riksdag som driver igenom vad majoriteten röstar på i kammaren.
Sittande regering har beslutat att bränslepriserna ska höjas.
Ett regeringsutbyte innebär detsamma.
Hur mycket?
Jag citerar ungefär Ls Johan Persson:
Man säger en sak under valet och gör en annan efteråt.
Jag hade valt en bensindriven bil, utan turbo, utan DCT, utan ETS.
En sugmotorbil med traditionell draggomatlåda som effektivt förtär hopp och drömmar om en sportig körkänsla tillika energieffektivitet.
De dropparna extra för det svarta guldet sparar du in genom uteblivna turbobyten, svänghjul, kopplingar, mekatronik osv.

Jag hade dessutom kikat, återigen, på japsar just för att kraftigt minska risken för haverier.
Alla bilar är inte skit alla bilar kan gå sönder men vissa gör det betydligt oftare enligt statistik.
Jämför en Range Rovers opålitlighet med en Landcruisers som exempel, alternativt en VW Hybrid med en Toyota Hybrid.

580 Inlägg
för 2 timmar sedan
Politiskt idiotiskt sätt kan ju alla galna beslut komma, tex att priset på vanlig diesel höjs pga miljöskäl som MP (MiljöPolisen) vill göra. Men politiskt borde det då bli svårt att hävda det samma för HVO100. En dieselbil som tankas med detta blir den främsta miljöbilen av alla (men det är inte PK att hävda det). Så den dagen vanlig diesel blir för dyr får jag gå över till HVO100 som då förhoppningsvis är billigare (vågar inte prova idag, min bil är ju inte officiellt godkänd för det)

172 Inlägg
för 2 timmar sedan
krambriw skrev:
Politiskt idiotiskt sätt kan ju alla galna beslut komma, tex att priset på vanlig diesel höjs pga miljöskäl som MP (MiljöPolisen) vill göra. Men politiskt borde det då bli svårt att hävda det samma för HVO100. En dieselbil som tankas med detta blir den främsta miljöbilen av alla (men det är inte PK att hävda det). Så den dagen vanlig diesel blir för dyr får jag gå över till HVO100 som då förhoppningsvis är billigare (vågar inte prova idag, min bil är ju inte officiellt godkänd för det)

Hur tänker du att HVO100 är bättre för miljön än en elbil?

580 Inlägg
för 2 timmar sedan
För en elbil, liksom för alla bilar, får du ta med dess totala miljöpåverkan under dess livslängd.. Gör du det så ligger inte elbilen så bra till längre, tex tillverkning av batteriet. Det finns det andra som har redovisat på olika håll.

Tankar du en diesel med HVO så släpper den ut 90-95% mindre skit än om du tankar den med vanlig diesel

Har du en elbil som du bara laddar med solceller så visst, du gör en god gärning, men miljöbelstningen den bidragit med innan den hamnat på din uppfart är det då försent att göra något åt

172 Inlägg
för 1 timme sedan
krambriw skrev:
För en elbil, liksom för alla bilar, får du ta med dess totala miljöpåverkan under dess livslängd.. Gör du det så ligger inte elbilen så bra till längre, tex tillverkning av batteriet. Det finns det andra som har redovisat på olika håll.

Tankar du en diesel med HVO så släpper den ut 90-95% mindre skit än om du tankar den med vanlig diesel

Har du en elbil som du bara laddar med solceller så visst, du gör en god gärning, men miljöbelstningen den bidragit med innan den hamnat på din uppfart är det då försent att göra något åt

Med HVO har du fortfarande NOX och CO² pga förbränningen, den blir smutsigare än en elbil. All förbränning släpper ut skadliga ämnen.
En elbil kör in sin miljöskuld jämfört med en jämnstor dieselbil efter 40.000-50.000km.
Det är många gånger påvisat utav olika oberoende institutioner.
Exempelvis:
https://news.umich.edu/evs-reduce-clima … he-answer/

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil … anningsbil
Senast redigerat av The-GOAT (för 1 timme sedan)

Sök