LM73 skrev:
MrHyde skrev:
LM73 skrev:
Håller med om ljudet, struntar i det. Säkerhet först. Tycker bilen låter mycket oavsett.
När jag jobbade på Audi satte vi Goodyear UltraGrip Arctic 2 på många ID4 och Audi Q4(som är samma bil under skalet) och alla våra kunder var nöjda. Jag själv kör Arctic 2 på min privata bil nu(ej elbil) och är väldigt nöjd själv, inte ett dubbsläpp på 1000 mil i södra norrland förra vintern. Och i mitt tyckte är Arctic 2 bättre än Hakka 10 då det är lika bra grepp men lägre ljudnivå. Vi Bilägare tycker samma lika, Arctic 2 spöade Hakka 10 i deras tester

Jag förstår att du vill byta ut de nuvarande, Pirelli är en fantastisk däcktillverkare på allt förutom vinterdäck, det klarar dom inte av. Både dubbat och dubbfritt är dom dåliga på tyvärr.
Tack, hjälpsamt!
Det står ju rekommenderat att det är bra med elbilsdäck men skulle du säga att det spelar någon större roll? Id4 är en tung bil och jag vill verkligen åt stabiliteten.
Mellan Hakka 10 och Goodyear skulle jag säga att stabiliteten inte skiljer sig något, där är det hugget som stucket. Goodyear anger på deras hemsida att Arctic 2 är "EV-ready" så det är nog inga problem med dom. Undvik dock Michelin X-Ice North 4 då dom är väldigt mjuka i sidoväggen och det tror jag lämpar sig sämre på elbilar. Det som skiljer till exempel Hakka 10 mot Hakka 10 EV är att EV-däcket har en slags skumgummi-matta inne i däcket som är tänkt att sänka ljudnivån, i övrigt är däcken mer eller mindre likadana.
När jag köpte mina nya så var det dels bättre pris på Goodyear och dels hade dom vunnit tester över Nokian som avgjorde det, ljudnivån var bara en bonus för mig. Jag valde mellan Goodyear, Nokian och Michelin.
Sen diskussionen kring dubbfritt eller dubbat, det stämmer att dubbfritt funkar bättre på mindre mängder slask och allmänt blöta vägbanor, men dubbdäck har lika bra mönsterdjup och gummiblandning som dubbfria så att dubbfria ska vara bättre på allt annat tror jag inte ett dyft på. Dubbdäck nuförtiden är inte som dubbdäck förr, det är ny teknik med speciellt gummi i sätet för dubben som gör att dubben sjunker in i gummit till viss del när man kör på till exempel blöt/torr asfalt, den anpassar sig efter väglaget mycket mer än förr.
Ska man på lite avsides vägar/landsvägar, åker tidiga morgnar då det är mycket svartis eller åker på blankis i stan(uppspunnet av dubbfria förare ska tilläggas..) så är dubbdäck överlägset. Jag tog mig inte ut till min stuga i skogen på dubbfria vissa gånger, gled bara av vägen, medans det gick som en dans med dubbat. Du måste fundera på hur du kör, var du kör och även när du kör, är du det minsta fundersam/orolig över stoppsträckor och liknande så har du nog redan gjort ditt val.