3562
Sök

Tips dubbdäck ID4

13 Inlägg
Igår 07:33
Trådstartare
#1
Hej!

Jag ska byta till dubbdäck på min ID4 GTX.

Vad har ni för rekommendation?
Är Nokias hakkapeliita bäst?
Kör ni däck avsedda för elbil? Spelar det någon roll?

Tack på förhand!

Fri fart för ett fritt folk!
14 859 Inlägg
Igår 08:13
#2
jag hade valt hakkapilita men vet att dom hade problem med 10orna   att dom släppte dubb   jag har 8or på2bilar och där sitter ju dubben väldigt bra

men det har varit dom ända däcken som inte blir dubbfria efter en halv vinter.   
efter jag körde 4or på min 850turbo och jag misshandlade dom där däcken rejält   körde över 230 med dubbdäck och endå satt dubben kvar efter det har jag bestämt mig att hålla mig till hakka däcken.    när dubben sitter kvar när mönstret istort sätt är olagligt så vet man att däcket är ett bra däck.

Kör fort så hinner inget hända...

188 Inlägg
Igår 09:15
#3
Hakkapeliitta 10 EV är, enligt min erfarenhet av dessa, mycket bullriga och inte särskilt stabila på asfalt.
I låg fart på ren isgata i centrum är dom strålande bra.
Jag åkte en säsong på dessa innan jag valde Goodyear Ultragrip dubbfritt istället och jag anser det är ett bättre alternativ.
Elbilar har som bonus ett blixt-(pun)-snabbt antispinn tillika antisladd.

Jag hade skippat dubbdäck mao.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

* Voff voff *
11 046 Inlägg
Igår 09:32
#4
Hakkas dubbdäck brukar som regel vara bra och oftast knipa hem toppresultat i testerna. Dvs det är ett säkert kort om man vill slippa chansa på vad som kan vara bra eller mindre bra.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

13 Inlägg
Igår 09:32
Trådstartare
#5
The-GOAT skrev:
Hakkapeliitta 10 EV är, enligt min erfarenhet av dessa, mycket bullriga och inte särskilt stabila på asfalt.
I låg fart på ren isgata i centrum är dom strålande bra.
Jag åkte en säsong på dessa innan jag valde Goodyear Ultragrip dubbfritt istället och jag anser det är ett bättre alternativ.
Elbilar har som bonus ett blixt-(pun)-snabbt antispinn tillika antisladd.

Jag hade skippat dubbdäck mao.

Ok, förstår! Jag körde dubbfria förra året och det var väldigt slitigt. Det är isiga vägar så därav tänkte jag byta till dubb.

188 Inlägg
Igår 10:00
#6
LM73 skrev:
The-GOAT skrev:
Hakkapeliitta 10 EV är, enligt min erfarenhet av dessa, mycket bullriga och inte särskilt stabila på asfalt.
I låg fart på ren isgata i centrum är dom strålande bra.
Jag åkte en säsong på dessa innan jag valde Goodyear Ultragrip dubbfritt istället och jag anser det är ett bättre alternativ.
Elbilar har som bonus ett blixt-(pun)-snabbt antispinn tillika antisladd.

Jag hade skippat dubbdäck mao.

Ok, förstår! Jag körde dubbfria förra året och det var väldigt slitigt. Det är isiga vägar så därav tänkte jag byta till dubb.

Har du kommit till rätta med bilens instabilitet?
Vilka friktionsdäck åkte du på förra säsongen?

Av dubbade däck är Hakkapeliitta 10 EV ett av de bästa alternativen, men med 21" och din däckbredd förutspår jag att det inte kommer bli en stabil känsla.
Jag har mindre och smalare hjul på min låga samt lättare 4dr AWD elbil med 235/45R18, så givetvis kan upplevelsen vara divergerande mellan bilmodeller och biltyper.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 859 Inlägg
Igår 10:14
#7
har inte kört en id4 men id3 och den är ju igenligen totalt hopplös på vintern väldigt känsliga.. 

derför skulle jag inte köra en meter utan dubb     vem bryr sig om ljudnivå?!   grepp är prio ett alltid    stereo på och man hör inget vägljud i huvudtaget smile

det som gör att jag väljer hakkorna är att dubbarna sitter kvar även när däcken är gamla och slitna..  kört på mycket olika däck och sätt andra kört på många andra märken av däck och det jag stör mig på att redan efter första vintern fattas det en jävla massa dubb..  visst att något dubb släpper det får man räkna med men när 25% av dubben hoppar ur första vintern så är det inte värt att köpa skiten..      jag har mina dubbdäck som satt på nya 2018   dom börjar bli väldigt dåligt mönsterdjup  men är hakka 8or   och det kanske fattas max 5dubb totalt på 4däck..

Kör fort så hinner inget hända...

188 Inlägg
Igår 10:22
#8
Growe skrev:
har inte kört en id4 men id3 och den är ju igenligen totalt hopplös på vintern väldigt känsliga.. 

derför skulle jag inte köra en meter utan dubb     vem bryr sig om ljudnivå?!   grepp är prio ett alltid    stereo på och man hör inget vägljud i huvudtaget smile

det som gör att jag väljer hakkorna är att dubbarna sitter kvar även när däcken är gamla och slitna..  kört på mycket olika däck och sätt andra kört på många andra märken av däck och det jag stör mig på att redan efter första vintern fattas det en jävla massa dubb..  visst att något dubb släpper det får man räkna med men när 25% av dubben hoppar ur första vintern så är det inte värt att köpa skiten..      jag har mina dubbdäck som satt på nya 2018   dom börjar bli väldigt dåligt mönsterdjup  men är hakka 8or   och det kanske fattas max 5dubb totalt på 4däck..

Vid ett enda tillfälle är det bättre grepp med dubb än dubbfritt och det är vid körning på is.
Vid alla andra väglag är dubbfria bättre på att bromsa, styra, accelerera.
Hur många km om året körs bilen på isgata kontra snö, slask, blöt asfalt.
Ekvationen är för mig väldigt enkel och väljer därför dubbfritt, det har fungerat utmärkt i 25år vintertid även på allehanda underlag på vägar som inte hunnits åtgärdas nattetid under 11år som chaufför i personbil.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 859 Inlägg
Igår 10:27
#9
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
har inte kört en id4 men id3 och den är ju igenligen totalt hopplös på vintern väldigt känsliga.. 

derför skulle jag inte köra en meter utan dubb     vem bryr sig om ljudnivå?!   grepp är prio ett alltid    stereo på och man hör inget vägljud i huvudtaget smile

det som gör att jag väljer hakkorna är att dubbarna sitter kvar även när däcken är gamla och slitna..  kört på mycket olika däck och sätt andra kört på många andra märken av däck och det jag stör mig på att redan efter första vintern fattas det en jävla massa dubb..  visst att något dubb släpper det får man räkna med men när 25% av dubben hoppar ur första vintern så är det inte värt att köpa skiten..      jag har mina dubbdäck som satt på nya 2018   dom börjar bli väldigt dåligt mönsterdjup  men är hakka 8or   och det kanske fattas max 5dubb totalt på 4däck..

Vid ett enda tillfälle är det bättre grepp med dubb än dubbfritt och det är vid körning på is.
Vid alla andra väglag är dubbfria bättre på att bromsa, styra, accelerera.
Hur många km om året körs bilen på isgata kontra snö, slask, blöt asfalt.
Ekvationen är för mig väldigt enkel och väljer därför dubbfritt, det har fungerat utmärkt i 25år vintertid även på allehanda underlag på vägar som inte hunnits åtgärdas nattetid under 11år som chaufför i personbil.

jag som kör mesta dels tidiga mornar och sena kvällar/nätter föredrar att ha grepp på is..  på snö kan jag köra med ett sommardäck utan minsta oroan..  men just tex id3 som har noll grepp och bakhjuldriven törs jag inte ens tänka tanken vad som händer på is..     arbetskamraten som har bilen har även en e-up och hans fru vägrar köra id3 på vintern det säger en hel del om vilken farlig bil det igentligen är och att man behöver maximera greppet..  nu vet jag inte hur id4an är   eftersom jag inte kört den..
men det första jag tänkte när jag körde arbetskamratens id3 att jag skulle vilja ha spikdäck och ut på isen med den    en volvo 740 är ju tungrövad i jämförelse

Kör fort så hinner inget hända...

188 Inlägg
för 19 timmar sedan
#10
Growe skrev:
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
har inte kört en id4 men id3 och den är ju igenligen totalt hopplös på vintern väldigt känsliga.. 

derför skulle jag inte köra en meter utan dubb     vem bryr sig om ljudnivå?!   grepp är prio ett alltid    stereo på och man hör inget vägljud i huvudtaget smile

det som gör att jag väljer hakkorna är att dubbarna sitter kvar även när däcken är gamla och slitna..  kört på mycket olika däck och sätt andra kört på många andra märken av däck och det jag stör mig på att redan efter första vintern fattas det en jävla massa dubb..  visst att något dubb släpper det får man räkna med men när 25% av dubben hoppar ur första vintern så är det inte värt att köpa skiten..      jag har mina dubbdäck som satt på nya 2018   dom börjar bli väldigt dåligt mönsterdjup  men är hakka 8or   och det kanske fattas max 5dubb totalt på 4däck..

Vid ett enda tillfälle är det bättre grepp med dubb än dubbfritt och det är vid körning på is.
Vid alla andra väglag är dubbfria bättre på att bromsa, styra, accelerera.
Hur många km om året körs bilen på isgata kontra snö, slask, blöt asfalt.
Ekvationen är för mig väldigt enkel och väljer därför dubbfritt, det har fungerat utmärkt i 25år vintertid även på allehanda underlag på vägar som inte hunnits åtgärdas nattetid under 11år som chaufför i personbil.

jag som kör mesta dels tidiga mornar och sena kvällar/nätter föredrar att ha grepp på is..  på snö kan jag köra med ett sommardäck utan minsta oroan..  men just tex id3 som har noll grepp och bakhjuldriven törs jag inte ens tänka tanken vad som händer på is..     arbetskamraten som har bilen har även en e-up och hans fru vägrar köra id3 på vintern det säger en hel del om vilken farlig bil det igentligen är och att man behöver maximera greppet..  nu vet jag inte hur id4an är   eftersom jag inte kört den..
men det första jag tänkte när jag körde arbetskamratens id3 att jag skulle vilja ha spikdäck och ut på isen med den    en volvo 740 är ju tungrövad i jämförelse

Jag har som beskrivs i min text kört mycket personbil under varierande väder tillika underlag.
Jag föredrar att kunna bromsa maximalt möjlighet under 90% av kilometerna och vid glansis helt enkelt köra lite långsammare, dubbdäck får ju inte de fysikaliska lagarna att upphöra som många tror.
Angående id3 är den inte lättare bak än en Volvo 740 då id3 har 50/50 viktfördelning.
Volvo 740 55/45.

Däremot är det i regel regen som ställer till det för elbilsnybörjare, att man kliver av pedalen hastigt och VAGs mjukvara är inte riktigt lika snabb som vissa andra rena elbilsfabrikat.
Det blir som att köra Ascona A på 2ans växel i 5000varv och släppa gaspedalen på halt underlag, med den stora skillnaden att antisladd går in på id3 och rätar upp bilen.
På min förra RWD elbil hade jag inte något bekymmer alls vintertid, utöver de vingliga Hakkapeliitta 10, jämfört med original sommargummin Michelin PS4.

Id4 GTX är AWD samt har längre hjulbas och därmed stadigare än lilla id3.
Något högre med mer bodyroll å andra sidan.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

13 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#11
The-GOAT skrev:
LM73 skrev:
The-GOAT skrev:
Hakkapeliitta 10 EV är, enligt min erfarenhet av dessa, mycket bullriga och inte särskilt stabila på asfalt.
I låg fart på ren isgata i centrum är dom strålande bra.
Jag åkte en säsong på dessa innan jag valde Goodyear Ultragrip dubbfritt istället och jag anser det är ett bättre alternativ.
Elbilar har som bonus ett blixt-(pun)-snabbt antispinn tillika antisladd.

Jag hade skippat dubbdäck mao.

Ok, förstår! Jag körde dubbfria förra året och det var väldigt slitigt. Det är isiga vägar så därav tänkte jag byta till dubb.

Har du kommit till rätta med bilens instabilitet?
Vilka friktionsdäck åkte du på förra säsongen?

Av dubbade däck är Hakkapeliitta 10 EV ett av de bästa alternativen, men med 21" och din däckbredd förutspår jag att det inte kommer bli en stabil känsla.
Jag har mindre och smalare hjul på min låga samt lättare 4dr AWD elbil med 235/45R18, så givetvis kan upplevelsen vara divergerande mellan bilmodeller och biltyper.

Tackar som frågar! Nu har jag fortfarande sommardäcken på och instabiliteten är samma. Jag bestämde mig för att avvakta och kolla hur det känns sen med nya vinterdäck på.
Vinterdäck som jag hade förra året, och som följde med bilen vid inköp var Pirelli Ice Zero, om jag minns rätt, däcken är på däckhotell.

13 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#12
Growe skrev:
har inte kört en id4 men id3 och den är ju igenligen totalt hopplös på vintern väldigt känsliga.. 

derför skulle jag inte köra en meter utan dubb     vem bryr sig om ljudnivå?!   grepp är prio ett alltid    stereo på och man hör inget vägljud i huvudtaget smile

det som gör att jag väljer hakkorna är att dubbarna sitter kvar även när däcken är gamla och slitna..  kört på mycket olika däck och sätt andra kört på många andra märken av däck och det jag stör mig på att redan efter första vintern fattas det en jävla massa dubb..  visst att något dubb släpper det får man räkna med men när 25% av dubben hoppar ur första vintern så är det inte värt att köpa skiten..      jag har mina dubbdäck som satt på nya 2018   dom börjar bli väldigt dåligt mönsterdjup  men är hakka 8or   och det kanske fattas max 5dubb totalt på 4däck..

Håller med om ljudet, struntar i det. Säkerhet först. Tycker bilen låter mycket oavsett.

905 Inlägg
för 12 timmar sedan
#13
LM73 skrev:
Growe skrev:
har inte kört en id4 men id3 och den är ju igenligen totalt hopplös på vintern väldigt känsliga.. 

derför skulle jag inte köra en meter utan dubb     vem bryr sig om ljudnivå?!   grepp är prio ett alltid    stereo på och man hör inget vägljud i huvudtaget smile

det som gör att jag väljer hakkorna är att dubbarna sitter kvar även när däcken är gamla och slitna..  kört på mycket olika däck och sätt andra kört på många andra märken av däck och det jag stör mig på att redan efter första vintern fattas det en jävla massa dubb..  visst att något dubb släpper det får man räkna med men när 25% av dubben hoppar ur första vintern så är det inte värt att köpa skiten..      jag har mina dubbdäck som satt på nya 2018   dom börjar bli väldigt dåligt mönsterdjup  men är hakka 8or   och det kanske fattas max 5dubb totalt på 4däck..

Håller med om ljudet, struntar i det. Säkerhet först. Tycker bilen låter mycket oavsett.

När jag jobbade på Audi satte vi Goodyear UltraGrip Arctic 2 på många ID4 och Audi Q4(som är samma bil under skalet) och alla våra kunder var nöjda. Jag själv kör Arctic 2 på min privata bil nu(ej elbil) och är väldigt nöjd själv, inte ett dubbsläpp på 1000 mil i södra norrland förra vintern. Och i mitt tyckte är Arctic 2 bättre än Hakka 10 då det är lika bra grepp men lägre ljudnivå. Vi Bilägare tycker samma lika, Arctic 2 spöade Hakka 10 i deras tester smile

Jag förstår att du vill byta ut de nuvarande, Pirelli är en fantastisk däcktillverkare på allt förutom vinterdäck, det klarar dom inte av. Både dubbat och dubbfritt är dom dåliga på tyvärr.

Que Sera, Sera

13 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#14
MrHyde skrev:
LM73 skrev:
Growe skrev:
har inte kört en id4 men id3 och den är ju igenligen totalt hopplös på vintern väldigt känsliga.. 

derför skulle jag inte köra en meter utan dubb     vem bryr sig om ljudnivå?!   grepp är prio ett alltid    stereo på och man hör inget vägljud i huvudtaget smile

det som gör att jag väljer hakkorna är att dubbarna sitter kvar även när däcken är gamla och slitna..  kört på mycket olika däck och sätt andra kört på många andra märken av däck och det jag stör mig på att redan efter första vintern fattas det en jävla massa dubb..  visst att något dubb släpper det får man räkna med men när 25% av dubben hoppar ur första vintern så är det inte värt att köpa skiten..      jag har mina dubbdäck som satt på nya 2018   dom börjar bli väldigt dåligt mönsterdjup  men är hakka 8or   och det kanske fattas max 5dubb totalt på 4däck..

Håller med om ljudet, struntar i det. Säkerhet först. Tycker bilen låter mycket oavsett.

När jag jobbade på Audi satte vi Goodyear UltraGrip Arctic 2 på många ID4 och Audi Q4(som är samma bil under skalet) och alla våra kunder var nöjda. Jag själv kör Arctic 2 på min privata bil nu(ej elbil) och är väldigt nöjd själv, inte ett dubbsläpp på 1000 mil i södra norrland förra vintern. Och i mitt tyckte är Arctic 2 bättre än Hakka 10 då det är lika bra grepp men lägre ljudnivå. Vi Bilägare tycker samma lika, Arctic 2 spöade Hakka 10 i deras tester smile

Jag förstår att du vill byta ut de nuvarande, Pirelli är en fantastisk däcktillverkare på allt förutom vinterdäck, det klarar dom inte av. Både dubbat och dubbfritt är dom dåliga på tyvärr.

Tack, hjälpsamt!
Det står ju rekommenderat att det är bra med elbilsdäck men skulle du säga att det spelar någon större roll? Id4 är en tung bil och jag vill verkligen åt stabiliteten.
Senast redigerat av LM73 (för 11 timmar sedan)

188 Inlägg
för 11 timmar sedan
#15
LM73 skrev:
The-GOAT skrev:
LM73 skrev:

Ok, förstår! Jag körde dubbfria förra året och det var väldigt slitigt. Det är isiga vägar så därav tänkte jag byta till dubb.

Har du kommit till rätta med bilens instabilitet?
Vilka friktionsdäck åkte du på förra säsongen?

Av dubbade däck är Hakkapeliitta 10 EV ett av de bästa alternativen, men med 21" och din däckbredd förutspår jag att det inte kommer bli en stabil känsla.
Jag har mindre och smalare hjul på min låga samt lättare 4dr AWD elbil med 235/45R18, så givetvis kan upplevelsen vara divergerande mellan bilmodeller och biltyper.

Tackar som frågar! Nu har jag fortfarande sommardäcken på och instabiliteten är samma. Jag bestämde mig för att avvakta och kolla hur det känns sen med nya vinterdäck på.
Vinterdäck som jag hade förra året, och som följde med bilen vid inköp var Pirelli Ice Zero, om jag minns rätt, däcken är på däckhotell.

Har du fått någon snedslitning på sommardäcken?
Något är givetvis inte som det ska, med skiftat till kommande vinterhjul blir det spännande att läsa om fenomenet försvinner (sommardäcken som är bekymret) eller kvarstår (bilens inställningar som är problemet).
Jag tror tyvärr att problemet kommer kvarstå efter skiftet.

Pirelli och vinterdäck är en omöjlig kombination.
Bra på sommardäck däremot.

Jag tjatar vidare om dubbfritt, dom är bättre under de flesta tillfällena vintertid.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

905 Inlägg
för 2 timmar sedan
#16
LM73 skrev:
MrHyde skrev:
LM73 skrev:

Håller med om ljudet, struntar i det. Säkerhet först. Tycker bilen låter mycket oavsett.

När jag jobbade på Audi satte vi Goodyear UltraGrip Arctic 2 på många ID4 och Audi Q4(som är samma bil under skalet) och alla våra kunder var nöjda. Jag själv kör Arctic 2 på min privata bil nu(ej elbil) och är väldigt nöjd själv, inte ett dubbsläpp på 1000 mil i södra norrland förra vintern. Och i mitt tyckte är Arctic 2 bättre än Hakka 10 då det är lika bra grepp men lägre ljudnivå. Vi Bilägare tycker samma lika, Arctic 2 spöade Hakka 10 i deras tester smile

Jag förstår att du vill byta ut de nuvarande, Pirelli är en fantastisk däcktillverkare på allt förutom vinterdäck, det klarar dom inte av. Både dubbat och dubbfritt är dom dåliga på tyvärr.

Tack, hjälpsamt!
Det står ju rekommenderat att det är bra med elbilsdäck men skulle du säga att det spelar någon större roll? Id4 är en tung bil och jag vill verkligen åt stabiliteten.

Mellan Hakka 10 och Goodyear skulle jag säga att stabiliteten inte skiljer sig något, där är det hugget som stucket. Goodyear anger på deras hemsida att Arctic 2 är "EV-ready" så det är nog inga problem med dom. Undvik dock Michelin X-Ice North 4 då dom är väldigt mjuka i sidoväggen och det tror jag lämpar sig sämre på elbilar. Det som skiljer till exempel Hakka 10 mot Hakka 10 EV är att EV-däcket har en slags skumgummi-matta inne i däcket som är tänkt att sänka ljudnivån, i övrigt är däcken mer eller mindre likadana.
När jag köpte mina nya så var det dels bättre pris på Goodyear och dels hade dom vunnit tester över Nokian som avgjorde det, ljudnivån var bara en bonus för mig. Jag valde mellan Goodyear, Nokian och Michelin.

Sen diskussionen kring dubbfritt eller dubbat, det stämmer att dubbfritt funkar bättre på mindre mängder slask och allmänt blöta vägbanor, men dubbdäck har lika bra mönsterdjup och gummiblandning som dubbfria så att dubbfria ska vara bättre på allt annat tror jag inte ett dyft på. Dubbdäck nuförtiden är inte som dubbdäck förr, det är ny teknik med speciellt gummi i sätet för dubben som gör att dubben sjunker in i gummit till viss del när man kör på till exempel blöt/torr asfalt, den anpassar sig efter väglaget mycket mer än förr.
Ska man på lite avsides vägar/landsvägar, åker tidiga morgnar då det är mycket svartis eller åker på blankis i stan(uppspunnet av dubbfria förare ska tilläggas..) så är dubbdäck överlägset. Jag tog mig inte ut till min stuga i skogen på dubbfria vissa gånger, gled bara av vägen, medans det gick som en dans med dubbat. Du måste fundera på hur du kör, var du kör och även när du kör, är du det minsta fundersam/orolig över stoppsträckor och liknande så har du nog redan gjort ditt val.

Que Sera, Sera

188 Inlägg
för 1 timme sedan
#17
MrHyde skrev:
LM73 skrev:
MrHyde skrev:

När jag jobbade på Audi satte vi Goodyear UltraGrip Arctic 2 på många ID4 och Audi Q4(som är samma bil under skalet) och alla våra kunder var nöjda. Jag själv kör Arctic 2 på min privata bil nu(ej elbil) och är väldigt nöjd själv, inte ett dubbsläpp på 1000 mil i södra norrland förra vintern. Och i mitt tyckte är Arctic 2 bättre än Hakka 10 då det är lika bra grepp men lägre ljudnivå. Vi Bilägare tycker samma lika, Arctic 2 spöade Hakka 10 i deras tester smile

Jag förstår att du vill byta ut de nuvarande, Pirelli är en fantastisk däcktillverkare på allt förutom vinterdäck, det klarar dom inte av. Både dubbat och dubbfritt är dom dåliga på tyvärr.

Tack, hjälpsamt!
Det står ju rekommenderat att det är bra med elbilsdäck men skulle du säga att det spelar någon större roll? Id4 är en tung bil och jag vill verkligen åt stabiliteten.

Mellan Hakka 10 och Goodyear skulle jag säga att stabiliteten inte skiljer sig något, där är det hugget som stucket. Goodyear anger på deras hemsida att Arctic 2 är "EV-ready" så det är nog inga problem med dom. Undvik dock Michelin X-Ice North 4 då dom är väldigt mjuka i sidoväggen och det tror jag lämpar sig sämre på elbilar. Det som skiljer till exempel Hakka 10 mot Hakka 10 EV är att EV-däcket har en slags skumgummi-matta inne i däcket som är tänkt att sänka ljudnivån, i övrigt är däcken mer eller mindre likadana.
När jag köpte mina nya så var det dels bättre pris på Goodyear och dels hade dom vunnit tester över Nokian som avgjorde det, ljudnivån var bara en bonus för mig. Jag valde mellan Goodyear, Nokian och Michelin.

Sen diskussionen kring dubbfritt eller dubbat, det stämmer att dubbfritt funkar bättre på mindre mängder slask och allmänt blöta vägbanor, men dubbdäck har lika bra mönsterdjup och gummiblandning som dubbfria så att dubbfria ska vara bättre på allt annat tror jag inte ett dyft på. Dubbdäck nuförtiden är inte som dubbdäck förr, det är ny teknik med speciellt gummi i sätet för dubben som gör att dubben sjunker in i gummit till viss del när man kör på till exempel blöt/torr asfalt, den anpassar sig efter väglaget mycket mer än förr.
Ska man på lite avsides vägar/landsvägar, åker tidiga morgnar då det är mycket svartis eller åker på blankis i stan(uppspunnet av dubbfria förare ska tilläggas..) så är dubbdäck överlägset. Jag tog mig inte ut till min stuga i skogen på dubbfria vissa gånger, gled bara av vägen, medans det gick som en dans med dubbat. Du måste fundera på hur du kör, var du kör och även när du kör, är du det minsta fundersam/orolig över stoppsträckor och liknande så har du nog redan gjort ditt val.

Friktionsdäck har också utvecklats.

Givetvis skiljer det mellan olika fabrikat huruvida deras dubbdäck eller friktionsdäck bromsar bäst på exempelvis bar asfalt.
Men, jag tror vi kan enas om att linglong och sailun inte är något att rekommendera öht.

Mina erfarenheter av dubbfritt är väldigt annorlunda än dina.
En taxikollega körde av vägen med sina nokian dubbdäck medans jag som fick rycka in och utföra körningen med identisk bil (V70D5 fwd aut -09) rullandes på dubbfritt, inte hade några bekymmer på samma väg 15 minuter senare.
(Kunden hann in till sin morgontid hos dialysen.)
Men, som du skriver i andra ordalag, det viktigaste alltjämt är att köra med huvudet.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

13 Inlägg
för 7 minuter sedan
Trådstartare
#18
MrHyde skrev:
LM73 skrev:
MrHyde skrev:
När jag jobbade på Audi satte vi Goodyear UltraGrip Arctic 2 på många ID4 och Audi Q4(som är samma bil under skalet) och alla våra kunder var nöjda. Jag själv kör Arctic 2 på min privata bil nu(ej elbil) och är väldigt nöjd själv, inte ett dubbsläpp på 1000 mil i södra norrland förra vintern. Och i mitt tyckte är Arctic 2 bättre än Hakka 10 då det är lika bra grepp men lägre ljudnivå. Vi Bilägare tycker samma lika, Arctic 2 spöade Hakka 10 i deras tester smile

Jag förstår att du vill byta ut de nuvarande, Pirelli är en fantastisk däcktillverkare på allt förutom vinterdäck, det klarar dom inte av. Både dubbat och dubbfritt är dom dåliga på tyvärr.

Tack, hjälpsamt!
Det står ju rekommenderat att det är bra med elbilsdäck men skulle du säga att det spelar någon större roll? Id4 är en tung bil och jag vill verkligen åt stabiliteten.

Mellan Hakka 10 och Goodyear skulle jag säga att stabiliteten inte skiljer sig något, där är det hugget som stucket. Goodyear anger på deras hemsida att Arctic 2 är "EV-ready" så det är nog inga problem med dom. Undvik dock Michelin X-Ice North 4 då dom är väldigt mjuka i sidoväggen och det tror jag lämpar sig sämre på elbilar. Det som skiljer till exempel Hakka 10 mot Hakka 10 EV är att EV-däcket har en slags skumgummi-matta inne i däcket som är tänkt att sänka ljudnivån, i övrigt är däcken mer eller mindre likadana.
När jag köpte mina nya så var det dels bättre pris på Goodyear och dels hade dom vunnit tester över Nokian som avgjorde det, ljudnivån var bara en bonus för mig. Jag valde mellan Goodyear, Nokian och Michelin.

Sen diskussionen kring dubbfritt eller dubbat, det stämmer att dubbfritt funkar bättre på mindre mängder slask och allmänt blöta vägbanor, men dubbdäck har lika bra mönsterdjup och gummiblandning som dubbfria så att dubbfria ska vara bättre på allt annat tror jag inte ett dyft på. Dubbdäck nuförtiden är inte som dubbdäck förr, det är ny teknik med speciellt gummi i sätet för dubben som gör att dubben sjunker in i gummit till viss del när man kör på till exempel blöt/torr asfalt, den anpassar sig efter väglaget mycket mer än förr.
Ska man på lite avsides vägar/landsvägar, åker tidiga morgnar då det är mycket svartis eller åker på blankis i stan(uppspunnet av dubbfria förare ska tilläggas..) så är dubbdäck överlägset. Jag tog mig inte ut till min stuga i skogen på dubbfria vissa gånger, gled bara av vägen, medans det gick som en dans med dubbat. Du måste fundera på hur du kör, var du kör och även när du kör, är du det minsta fundersam/orolig över stoppsträckor och liknande så har du nog redan gjort ditt val.

Tack, otroligt hjälpsamt! Jag förstår att det finns olika röster om vad som är bäst, friktion eller dubb. Jag pendlar på en landsväg som inte är bra skick på vintern. Därav lutar mitt val på dubbdäck. Bor i Sörmland och det är ofta isiga vägar.

Här i forumet får jag faktiskt bättre hjälp än när jag har frågat på däckhotellet. En parentes men att bli klappad på huvudet som tjej, och mer eller mindre bli idiotförklarad är ju inte super bra utifrån perspektivet att företaget vill också sälja däck!
Senast redigerat av LM73 (för 5 minuter sedan)


Sök