Vad har du för lambda på tomgång och 2500 rpm? Katalysatorn fungerar bara nära lambda 1 (AFR 14.7)
Lambdan hamnade på 1,031 vid 2500. Men sonden ser ny ut dock är kabeln skarvad. Så funderar på att köpa ny lambda så man slipper har skarvad kontakt.
Första gången jag besiktade fick jag 1,1 på co värdet men 0,99 på lambdan. Då var dock inte bilen jättevarmt.
Tankade 25% etanol så de ligger väl kvar i tanken.
Ja en skarvad lambda kan påverka hur exakt den är. 25% etanol i tanken förklarar att den går snålt om den inte är mappad för det. Prova att hålla 2500 rpm på tomgång och öka VE i mappen tills bredbandslambdan visar 1.00 så kommer katalysatorn göra ett bättre jobb nästa gång (speciellt om du varmkör den ordentligt).
Vad har du för lambda på tomgång och 2500 rpm? Katalysatorn fungerar bara nära lambda 1 (AFR 14.7)
Lambdan hamnade på 1,031 vid 2500. Men sonden ser ny ut dock är kabeln skarvad. Så funderar på att köpa ny lambda så man slipper har skarvad kontakt.
Första gången jag besiktade fick jag 1,1 på co värdet men 0,99 på lambdan. Då var dock inte bilen jättevarmt.
Tankade 25% etanol så de ligger väl kvar i tanken.
Ja en skarvad lambda kan påverka hur exakt den är. 25% etanol i tanken förklarar att den går snålt om den inte är mappad för det. Prova att hålla 2500 rpm på tomgång och öka VE i mappen tills bredbandslambdan visar 1.00 så kommer katalysatorn göra ett bättre jobb nästa gång (speciellt om du varmkör den ordentligt).
Nu har jag ju återställt bilen med orginal ECU och då kan jag ju inte ställa nåt. Tanken är att få den besiktad och sen tillbaka med turbon.
Bilen gick äntligen igenom med en orginal katalysator! Så snart dags för turbon igen. Dock är ju sommarn över och jag kanske borde fokusera på att få bilen lite fin istället. Får se hur de blir!