Nu är det dags för något som håller mig vaken om nätterna. En service, en vanlig service. Jag har tänkt serva den så många gånger men av olika anledningar har det inte blivit av och det har gått så långt att jag inte ens kommer ihåg när jag bytte olja senast...
Nu är det dags i alla fall! Jag började med ett nytt batteri, jag köpte ett SMF batteri från OKQ8s egna märke då det jag hade innan har klarat sig i 6 år och var exakt samma modell. Jag började med att göra rent utrymmet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-5f05e5ccb3203774cfb8caedc50e430c.jpg]()
Det finns nästan ingen rost! Tack vare det underhållsfria batteriet. Jag körde på ett lager carosol TO3 i alla fall för att skydda lite extra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-03f92ac25bcc1f2d801a9cc166e26657.jpg]()
Sedan gjorde jag rent skydds plasten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-503fb2647185714b9002307a7b7bf8bc.jpg]()
Och slutligen installerade jag batteriet, och gjorde rent anslutningar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-e251a1dd5cee272193dc0c60ae36792d.jpg]()
Jag beställde sedan ett service kitt från Vparts och olja från biltema.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-031e0c8a2e787d353c64794608fb4dae.jpg]()
Luftfiltret byttes enkelt och såg förvånansvärt fräscht ut, men slängdes ändå. Bränslefiltret byttes också.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-6122baab497cf1a41b71295ef4e5a24a.jpg]()
Jag var noggrann med att inte släppa in skit i bränslesystemet medans jag höll på, viktigt att spärra soppa ledningen från tanken, annars slutar det aldrig rinna. Jag bytte också ut koppar brickorna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-3bf6ae023d071541bf829c056db31f3b.jpg]()
Sedan tappade jag ut olja och bytte oljefilter samt fyllde på med 4 liter.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-4630d551544b1a04872be8698ce64b41.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-dbe6294bba0b1c989c34c935f01bc8c1.jpg]()
Medans bilen var i luften passade jag på att byta styrstag då jag fortfarande har något litet klonkande i framvagnen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-bd8f2f7aee0c44d5a0d1658cd98ed6ea.jpg]()
Det gick ganska enkelt att ta av allt då jag skruvade med det här för inte så länge sedan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-24486ab6dac22a5fb2a2d19596d6db0d.jpg]()
Jag köpte också nya damasker och trädde på dem, det någorlunda svåra är att knacka till gång låsningen på styrstagets anslutning till styrväxeln.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-e363036881d477824fb0d55ddcf33609.jpg]()
Dem gamla styrstagen var ganska slut när jag kände på dem, men klonkandet försvann inte, jag misstänker en bussning eller fjäderbenslagring.
Allt som allt måste jag ändå säga att det blev en lyckad service, totalt gick det på 2700kr och jag kan nu sova om nätterna!
Nu måste jag göra en framvagns inställning men eftersom jag redan gjort det här kommer jag inte göra ett inlägg om det.