6284
Sök

Strombergförgasare CO 7.6

717 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Försöker få mer tankar av andra erfarna.

b21a med strombergförgasare.

Gamla motoroljan var tunn som ATF och stank bensin. Nya tändstiften var också igensotade. Kompisen sa att bensinen troligen flödat förbi kolvringarna då bilen stått i 10 år.

Justerade förgasaren men tyckte att den var knepig att få tukt på. Ibland var det som om den gick snålt och ibland fett oavsett justering. Men när man justerade så ändrades tomgången som den ska.

Nollade förgasaren - skruvade in helt och backade två varv. Märkte här att justerskruven redan var back 10+ varv (ultrasnålt). Nöjde mig tillslut med inställningarna även fast det inte gick som jag ville.

När kompisen besiktade bilen kort därefter så fick den 7.6 på CO. Puffar även kol ur avgassystemet (gjorde inte det innan).

Vad tror ni? Dålig förgasare? Kolvringar? Återkommer när felet är löst men kan vara roligt att få gissa sig fram.
Senast redigerat av Blanke (för 20 timmar sedan)

Professionell hatare

286 Inlägg
för 19 timmar sedan
Gör ett kompressionstest.

Kontrollera dämpkolvens gummi efter sprickor.
Försvinner ATF?
Är det överfyllt?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

717 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Gör ett kompressionstest.

Kontrollera dämpkolvens gummi efter sprickor.
Försvinner ATF?
Är det överfyllt?

ATF verkade vara en aning överfyllt. Påverkar det bensinmängden så pass mycket?

Kompressionstest är på listan! Dåliga kolvringar efter att ha stått ute i flera år med få oljebyten är min chansning.

Professionell hatare

5 919 Inlägg
för 10 timmar sedan
Det är inte så enkelt att nålventilen inte håller tätt så den flödar?

Har förgasaren tagits isär och rengjorts?

Vilken modell av stromberg är det?
Har den justerbart munstycke?
Vilken justerskruv har du skruvat på?

3 864 Inlägg
för 7 timmar sedan
Om jag inte minns tokigt justerades bara Stromberg på 140 serien medelst justerskruv undertill. Läckte gärna bensin.

240serien hade väl uteslutande justeringen ned verktyg via dämpkolvens lock.  Man lyfter nålen för mer bränsle. Minns inte rotationsriktningen.

Sliten nål och säte så var CO hopplöst att få till.

Membranet måste vara mjukt och fint och utan sprickor.  Sitter också en oring vid temperaturkompensatorn som ska vara hel.  (Skruvad på sidan).

Spjällaxeln ska vara utan radiellt glapp, Packningen mot grenröret hel, bra luftfilter och sist men inte minst ska elventilen på grenröret fungera. Den klickar med ström och ska vara till så länge tändningen är på.
Jag minns katten inte om den öppnade eller stängde med ström.  Syftet är iaf att förhindra ånglås, men framförallt glödtändning vilket B20 hade problem med. Därav ventilen på B21 och framåt.

Skulle den ha dålig komp borde väl snarare HC dra iväg. B21 har sluten vevhusventilation, så man kan ju se över den också.  Även om PulsAir ventilerna funkar som dom ska.

Du har säkert en EGR också vars klocka regleras via vakuumslang. 
EGR röret sotade gärna igen.  Går motorn på tomgång ska gången påverkas märkbart om man suger i vakuumslangen till EGRen. Annars är det tätt.
Så testade också Bilprovningen förr.
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

717 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Om jag inte minns tokigt justerades bara Stromberg på 140 serien medelst justerskruv undertill. Läckte gärna bensin.

240serien hade väl uteslutande justeringen ned verktyg via dämpkolvens lock.  Man lyfter nålen för mer bränsle. Minns inte rotationsriktningen.

Sliten nål och säte så var CO hopplöst att få till.

Membranet måste vara mjukt och fint och utan sprickor.  Sitter också en oring vid temperaturkompensatorn som ska vara hel.  (Skruvad på sidan).

Spjällaxeln ska vara utan radiellt glapp, Packningen mot grenröret hel, bra luftfilter och sist men inte minst ska elventilen på grenröret fungera. Den klickar med ström och ska vara till så länge tändningen är på.
Jag minns katten inte om den öppnade eller stängde med ström.  Syftet är iaf att förhindra ånglås, men framförallt glödtändning vilket B20 hade problem med. Därav ventilen på B21 och framåt.

Skulle den ha dålig komp borde väl snarare HC dra iväg. B21 har sluten vevhusventilation, så man kan ju se över den också.  Även om PulsAir ventilerna funkar som dom ska.

Du har säkert en EGR också vars klocka regleras via vakuumslang. 
EGR röret sotade gärna igen.  Går motorn på tomgång ska gången påverkas märkbart om man suger i vakuumslangen till EGRen. Annars är det tätt.
Så testade också Bilprovningen förr.

Det här var mycket bra info.

Det är en stromberg som justeras på sidan. Alltså inte via dämpkolven eller undertill. På bes så mättes inte HC, enbart CO. Står då iaf ingenting om CO på pappret när jag sneglade.

Du menar nog också tomgångssolenoiden? Den stänger när strömmen bryts för att kapa alla tillförsel av bensin. Glödtänder annars.

Men jag får se när min kompis har tid att gå igenom förgasaren. Idag nämnde han att han ska byta ut den mot en annan, vilket är någonting man kan göra. Jag hade personligen följt råden här och undersökt!

Professionell hatare

3 864 Inlägg
för 27 minuter sedan
Höll ändå ganska mycket på med Volvo och Saab som båda hade Stromberg, som iprincip var lika funktionssmässigt, (lite olika trottelhus) men aldrig hade dom justeringen på sidan. Bara tomgång och snabbtomgång.
Är det till en Triumpf, eller annan engelsk eller nån kinakopia kanske?
Eller en modell som jag missade helt enkelt....

Jag vill också minnas när jag grundinställde en Stromberg efter renovering, lyfte jag dämpkolven med nån millimeter bara, och då skulle motorn inte reagera. Då var den bra. Ökade varvet fick den för mycket, minskade den fick den för lite. Detta med varm motor utan choke.

Vissa Saab 99 och enstaka Volvo ade dubbla Stromberg och där skiljde mer. Mindre överlag. Annat membran, säkert annan bestickning osv.
Men även dom hade mängdjusteringen med nålen via dämpkolven.

Volvo hade oftast dubbla SU.
Senast redigerat av Mossan1 (för 26 minuter sedan)

Sök