5467
Sök

Hjälp en nybörjare: Koppla raggarplanka i Volvo V70 2013 High performance

36 Inlägg
för 37 minuter sedan
Trådstartare
God kväll!

Som rubriken lyder. Jag är relativt ny till billjud, och har under många år hållit mig till att koppla på en baslåda och sett nöjd ut med de flesta bilar. Sakta men säkert har däremot intresset om billjud börjat krypa sig på och jag tänkte nu ifall jag skulle tagit något av de enklare stegen framåt, och gått till en raggarplanka i min V70 2013, med high-performance ljudkittet (originalslutsteg under passagerarstolen).

Jag kör redan med VParts hög-låg nivåomvandlare för att lösa den kopplingen rätt så enkelt. Detta, kombinerat med en pluskabel/matningskabel som i nuläget är tillräcklig för basen, men inte mycket mer än så ifall jag börjar haka på något mera.

Jag får väldigt enkelt tag i en tom raggarplanka och 4st Avatar MTU-61LE middar (150WRMS @ 4ohm) och 2st Avatar TBR-39 skrikare (100WRMS @ 4ohm). Att dra pluskabel/matning och minus är såklart ganska "rakt fram", och jag tänkte haka mig in på de högtalarkablar som går IN till originalslutsteget som inte är "upptagna" av hög-låg nivåomvandlaren för tillfället. So far so good, åtminstone i min amatörkunskap.

Men! Efter detta börjar jag vara på lite djupt vatten. Jag tror mig ha kommit så långt att jag behöver ett 4-kanaligt 600-800WRMS slutsteg, med idén att koppla detta till 2st delningsfilter, och vidare från dessa delningsfilter till högtalarna, jämnt fördelat (alternativt att börja med middarna endast och koppla in delningsfilter och väcka skrikarna till liv i efterhand, med andra ord koppla middarna direkt till utgångarna på slutsteget).

Finns det något tips på relativt budgetvänliga (till en början) slutsteg för att uppnå detta, har jag tänkt något helt fel, eller finns det någon i detta forum (knappast en ovanlighet i dessa bilar) som har något praktiskt tips att ge?   

Tack!

Sök