Körde massor av olika Volvo med B-motorer när dom bara var gamla, men innan dom blev lastgamla.
Jag minns att:
-70 142 med B20A (4vxl) drog 1 lit/mil.
-76 242 med B20A (4vxl +Od) drog 0.9 l/mil.
-79 245 med B21A (3vxl aut) drog 1.3 l/mil. minst! Usch.
-80 244 med B21A (4vxl) drog 1 l/mil
-83 245 med B23A (4vxl) drog 1.1l/mil.
-84 360 med B19E (5vxl) drog 0.9l/mil.
Körde samtliga på 96 oktan som inte finns längre. 98 oktan gjorde ingen skillnad, men spikade lite med 95 oktan.
Vi bodde även då på landsbygden.
Körde man bara korta sträckor var 2lit/mil inte orimligt. Dom bilarna tålde det men soppa drog dom..... Man minns kallstarerna med oblyga chokhandtaget utdraget till baksätet, och konstant justering med den till temomätaren gått upp ca 5mm minst.
Och man känner på doften att det är ej-katalysatorrenade avgaser.
Men gamla Strombergarna var inte ekonomiska förgasare, och är nål och säte slitet är det hopplöst att få CO under 4.0.
Är membranet paj går den dåligt också. Suckar vid gaspådrag, mm.
Jobbade lite extra med bilar när dessa var vanliga som äldre bilar i trafiken.
Så se till att förgasaren är ok. Nål, säte och membranet/en.
Se därefter till att tändningen är bra. Volvo fanns led brytartändning långt in på 80talet, så konding och brytare inkl brytaravstånd ska vara rätt INNAN man ens justerar tändningen. Annars blir det knas.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)