3329
Sök

Få ner bränsleförbrukningen på B21A

4 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte kika lite vad folk ger för tips att byta för att få ner bränsleförbrukningen på en b21a, tycker min drar lite väl mycket. Ryker en del avgaser mycket mycket mer än b230fd som jag också har, fuktar även på marken 10-20cm ifrån avgasröret, bilen går bra i övrigt men drar ganska mycket bensin, tankar 98oktan.

Forummoderator
26 563 Inlägg
för 20 timmar sedan
#2
Vad är mycket för dig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Vad är mycket för dig?

Har inte räknat på det men jag kommer runt 25mil på full tank

Forummoderator
26 563 Inlägg
för 20 timmar sedan
#4
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:
Vad är mycket för dig?

Har inte räknat på det men jag kommer runt 25mil på full tank

Så 25 mil på, är det 60 liter?
Ja det låter lite klent.

Funkar choken som den ska?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:
Vad är mycket för dig?

Har inte räknat på det men jag kommer runt 25mil på full tank

Så 25 mil på, är det 60 liter?
Ja det låter lite klent.

Funkar choken som den ska?

Ja precis 60liter är tanken på. Ja choken är som den ska, men tänkte om det är massa slitage delar man ska byta i förgasaren eller om man ska göra någon justering av förgasaren. Men som jag skrev tidigare som tyder på att den går lite fett är ju att det luktar riktigt mycket soppa av avgaserna och att det blir blött på backen när man stått på tomgång i några minuter. Har inte kollat tändstiften hur dom ser ut men den går bra och startar riktigt lätt.

Forummoderator
26 563 Inlägg
för 19 timmar sedan
#6
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:

Har inte räknat på det men jag kommer runt 25mil på full tank

Så 25 mil på, är det 60 liter?
Ja det låter lite klent.

Funkar choken som den ska?

Ja precis 60liter är tanken på. Ja choken är som den ska, men tänkte om det är massa slitage delar man ska byta i förgasaren eller om man ska göra någon justering av förgasaren. Men som jag skrev tidigare som tyder på att den går lite fett är ju att det luktar riktigt mycket soppa av avgaserna och att det blir blött på backen när man stått på tomgång i några minuter. Har inte kollat tändstiften hur dom ser ut men den går bra och startar riktigt lätt.

Har den alltid varit så här i din ägo eller har det kommit plötsligt?
När gjordes service senast? Några modifikationer på bilen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#7
Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:
Har inte räknat på det men jag kommer runt 25mil på full tank

Så 25 mil på, är det 60 liter?
Ja det låter lite klent.

Funkar choken som den ska?

Ja precis 60liter är tanken på. Ja choken är som den ska, men tänkte om det är massa slitage delar man ska byta i förgasaren eller om man ska göra någon justering av förgasaren. Men som jag skrev tidigare som tyder på att den går lite fett är ju att det luktar riktigt mycket soppa av avgaserna och att det blir blött på backen när man stått på tomgång i några minuter. Har inte kollat tändstiften hur dom ser ut men den går bra och startar riktigt lätt.

Har den alltid varit så här i din ägo eller har det kommit plötsligt?
När gjordes service senast? Några modifikationer på bilen?

Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:

Så 25 mil på, är det 60 liter?
Ja det låter lite klent.

Funkar choken som den ska?

Ja precis 60liter är tanken på. Ja choken är som den ska, men tänkte om det är massa slitage delar man ska byta i förgasaren eller om man ska göra någon justering av förgasaren. Men som jag skrev tidigare som tyder på att den går lite fett är ju att det luktar riktigt mycket soppa av avgaserna och att det blir blött på backen när man stått på tomgång i några minuter. Har inte kollat tändstiften hur dom ser ut men den går bra och startar riktigt lätt.

Har den alltid varit så här i din ägo eller har det kommit plötsligt?
När gjordes service senast? Några modifikationer på bilen?

Köpte bilen för drygt 2 månad sen, den är ny servad och det är en person som tar hand om sina bilar som ägt den innan. Motorn är helt original. Har vart så under min ägo men började tänka på det för inte så länge sedan.

5 923 Inlägg
för 17 timmar sedan
#8
Antar motor sitter i en Volvo 240?
Tankmätaren går inte att lita på, väldigt icke linjär och oexakt på dessa.
Så räkna förbrukning på trippen till att börja med, en fräsch b21a med m45 drar i regel runt 1L/mil om man kör lugnt och håller hastigheten till max 100km/h.

Förgasarbilar ryker och luktar mycket pga ingen katalysator.

Är brytsarspetsen i gott skick och korrekt inställd?

Är förtändningen korrekt inställd?

Är fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift i gott skick?

Tänddelarna är minst lika viktiga för förbrukningen som bränsleblandningen.
Som exempel så när jag var 18år hade jag en Volvo 345, den drog 1L/mil på en 8mil lång resa till Biltema jag köpte sen nya tänddelar och monterade dom ute på parkeringen och bilen drog då 0,7L/mil på resan hem. Körde 90km/h  på E4an åt båda hållen.


Fri fart för ett fritt folk!
14 930 Inlägg
för 17 timmar sedan
#9
skulle nog förutsätta att bilen inte är servad någonsin ungefär det är en b21a vi pratar om 

men spontant  byt stift nya tändkablar rotor fördelarlock  dit med ny konding och brytarspetsar ställ in allt. 

sen börjar det lite krångligare   renovera förgasaren..  byt allt som går att få tag i nytt till förgasaren.. mest troligen är nålen totalt söndersliten och munstyckna slitna..     så byt allt som går att byta alternativt försöka hitta en ny förgasare/utbytes  sen ställ den med en riktigt gas mätare..  där co halten är inom inställingsvärdena  som står på lappen i motorutrymmet skulle gissa på mellan 1.5%-2.5%  ställ den där hc är som lägst.. 

då borde den gå märkbart snålare..   många ställer ner cohalten för lågt och sen efter bes så skruvar dom på förgasaren hej vilt och då får den en co halt på typ 10%  och den kommer stinka och gå illa och dra massor av bränsle..     

nu hade jag personligen förskt bygga om med insprut för förgasare  är i min värld helvetet på jorden..  men det är min personliga åsikt smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 563 Inlägg
för 15 timmar sedan
#10
Growe skrev:
skulle nog förutsätta att bilen inte är servad någonsin ungefär det är en b21a vi pratar om 

men spontant  byt stift nya tändkablar rotor fördelarlock  dit med ny konding och brytarspetsar ställ in allt. 

sen börjar det lite krångligare   renovera förgasaren..  byt allt som går att få tag i nytt till förgasaren.. mest troligen är nålen totalt söndersliten och munstyckna slitna..     så byt allt som går att byta alternativt försöka hitta en ny förgasare/utbytes  sen ställ den med en riktigt gas mätare..  där co halten är inom inställingsvärdena  som står på lappen i motorutrymmet skulle gissa på mellan 1.5%-2.5%  ställ den där hc är som lägst.. 

då borde den gå märkbart snålare..   många ställer ner cohalten för lågt och sen efter bes så skruvar dom på förgasaren hej vilt och då får den en co halt på typ 10%  och den kommer stinka och gå illa och dra massor av bränsle..     

nu hade jag personligen förskt bygga om med insprut för förgasare  är i min värld helvetet på jorden..  men det är min personliga åsikt smile

Det är fränt med förgasare.
Jag har kört med förgasarturbo - där kan vi snacka om att det drog bränsle..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 930 Inlägg
för 13 timmar sedan
#11
Mack skrev:
Growe skrev:
skulle nog förutsätta att bilen inte är servad någonsin ungefär det är en b21a vi pratar om 

men spontant  byt stift nya tändkablar rotor fördelarlock  dit med ny konding och brytarspetsar ställ in allt. 

sen börjar det lite krångligare   renovera förgasaren..  byt allt som går att få tag i nytt till förgasaren.. mest troligen är nålen totalt söndersliten och munstyckna slitna..     så byt allt som går att byta alternativt försöka hitta en ny förgasare/utbytes  sen ställ den med en riktigt gas mätare..  där co halten är inom inställingsvärdena  som står på lappen i motorutrymmet skulle gissa på mellan 1.5%-2.5%  ställ den där hc är som lägst.. 

då borde den gå märkbart snålare..   många ställer ner cohalten för lågt och sen efter bes så skruvar dom på förgasaren hej vilt och då får den en co halt på typ 10%  och den kommer stinka och gå illa och dra massor av bränsle..     

nu hade jag personligen förskt bygga om med insprut för förgasare  är i min värld helvetet på jorden..  men det är min personliga åsikt smile

Det är fränt med förgasare.
Jag har kört med förgasarturbo - där kan vi snacka om att det drog bränsle..

nja fränt vete tusan     åkt mycket 240 har ägt 3st med förgasare en b21a och 2st b23a     haft b21E b23E b230f b21et på alla andra smile  jag är lite knäpp för jag gillar ju K-jetronic...  smile   inte många som får dom att gå bra men det gjorde mina smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 884 Inlägg
för 2 timmar sedan
#12
Körde massor av olika Volvo med B-motorer när dom bara var gamla, men innan dom blev lastgamla.
Jag minns att:

-70 142 med B20A (4vxl) drog 1 lit/mil.
-76 242 med B20A (4vxl +Od) drog 0.9 l/mil.
-79 245 med B21A (3vxl aut) drog 1.3 l/mil. minst! Usch.
-80 244 med B21A (4vxl) drog 1 l/mil
-83 245 med B23A (4vxl) drog 1.1l/mil.
-84 360 med B19E (5vxl) drog 0.9l/mil.

Körde samtliga på 96 oktan som inte finns längre. 98 oktan gjorde ingen skillnad, men spikade lite med 95 oktan.

Vi bodde även då på landsbygden.
Körde man bara korta sträckor var 2lit/mil inte orimligt. Dom bilarna tålde det men soppa drog dom.....  Man minns kallstarerna med oblyga chokhandtaget utdraget till baksätet, och konstant justering med den till temomätaren gått upp ca 5mm minst.

Och man känner på doften att det är ej-katalysatorrenade avgaser.

Men gamla Strombergarna var inte ekonomiska förgasare, och är nål och säte slitet är det hopplöst att få CO under 4.0.
Är membranet paj går den dåligt också. Suckar vid gaspådrag, mm.

Jobbade lite extra med bilar när dessa var vanliga som äldre bilar i trafiken.

Så se till att förgasaren är ok. Nål, säte och membranet/en.
Se därefter till att tändningen är bra. Volvo fanns led brytartändning långt in på 80talet, så konding och brytare inkl brytaravstånd ska vara rätt INNAN man ens justerar tändningen.  Annars blir det knas.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

313 Inlägg
för 1 timme sedan
#13
I vilken trafikmiljö och hur långa sträckor körs bilen?
Körs bilen 25%av sträckan med lite choke i stadsmiljö under kallare väder är inte förbrukningen oväntad.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

1 084 Inlägg
för 1 timme sedan
#14
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:

Ja precis 60liter är tanken på. Ja choken är som den ska, men tänkte om det är massa slitage delar man ska byta i förgasaren eller om man ska göra någon justering av förgasaren. Men som jag skrev tidigare som tyder på att den går lite fett är ju att det luktar riktigt mycket soppa av avgaserna och att det blir blött på backen när man stått på tomgång i några minuter. Har inte kollat tändstiften hur dom ser ut men den går bra och startar riktigt lätt.

Har den alltid varit så här i din ägo eller har det kommit plötsligt?
När gjordes service senast? Några modifikationer på bilen?

Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:
Ja precis 60liter är tanken på. Ja choken är som den ska, men tänkte om det är massa slitage delar man ska byta i förgasaren eller om man ska göra någon justering av förgasaren. Men som jag skrev tidigare som tyder på att den går lite fett är ju att det luktar riktigt mycket soppa av avgaserna och att det blir blött på backen när man stått på tomgång i några minuter. Har inte kollat tändstiften hur dom ser ut men den går bra och startar riktigt lätt.

Har den alltid varit så här i din ägo eller har det kommit plötsligt?
När gjordes service senast? Några modifikationer på bilen?

Köpte bilen för drygt 2 månad sen, den är ny servad och det är en person som tar hand om sina bilar som ägt den innan. Motorn är helt original. Har vart så under min ägo men började tänka på det för inte så länge sedan.

Fråga förra ägaren, hen bör veta som har koll på sina bilar?
Senast redigerat av candyweiss (för 1 timme sedan)

VAG har världens bästa bilar.


Sök