5621
Sök

Frågor registreringsbesiktning motor

9 Inlägg
måndag 23:15
Trådstartare
Hej jag undrar om någon är kunnig inom lagar om detta med att byta motor.
Det gäller en King cab (ingen A-traktor) med bensin motor och hade velat byta till diesel motor.
Hade tänkt stoppa i en som är ifrån en King cab isf om de underlättar något.
Hur svårt är det att regga om? Vad kan de kosta?  och jag vet att man kan ringa Bess osv men äger inte bilen ännu så tänker inte ringa runt och gräjja än iaf smile kan tillägga bilen är från 80talet
Senast redigerat av Bubbisbas123 (måndag 23:16)

1 292 Inlägg
Igår 09:25
Om de är en motor som fanns i den karossen från fabrik så borde de inte vara så knepigt. Då borde typgodkännanden o liknande finnas.

7 811 Inlägg
Igår 11:57
En grundprincip, vid motorbyte, är att motorn ska vara av samma typ, inte får vara äldre än den som den ersätter, får ha max 10% högre effekt och vridmoment.

4 284 Inlägg
Igår 12:02
reg bes kostar typ 3500 kr.

Eller gjorde iaf för 2 år sedan när jag gjorde det sist.

7 811 Inlägg
för 8 timmar sedan
zemet skrev:

För 25 -30 år sedan blev det bara en notering "Motor utbytt", utan regbes, i bilens handlingar.
ASB:s besikningstekniker litade dom muntliga uppgifterna man gav dom - dåååå!
Bytte 12,5 hk motor till 16 hk - egentligen mer än 10% effektökning - i en Citroen.

326 Inlägg
för 6 timmar sedan
torsen skrev:
zemet skrev:

För 25 -30 år sedan blev det bara en notering "Motor utbytt", utan regbes, i bilens handlingar.
ASB:s besikningstekniker litade dom muntliga uppgifterna man gav dom - dåååå!
Bytte 12,5 hk motor till 16 hk - egentligen mer än 10% effektökning - i en Citroen.

Om besiktningspersonen inte utförde sitt arbete korrekt kunde dylikt slinka igenom såsom det typiskt pubertala att byta sin 225cui slant6 mot en 318cui V8 eller dylikt i en Mopar A-body, någon gång gick det utmärkt några andra gånger ville ASB se bilen igen.
Volvo 145 med B30 rullades igenom, medans en 240 med B21A utbytt mot B230A fick göra återbesök.
Aktiebolaget
Svenskt
Billotteri

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 534 Inlägg
för 57 minuter sedan
finns regler ang vridmoment också, vad det är på Nissan kan jag ej svara på, men en vän har en taunus som har 88 hk, han ville montera en v6 i den med 90 hk, låter ju pissenkelt, NEJ vridet överstiger det tillåtna för enkelt motorbyte,  utan isåfall krävse utbyte av kränghämmare bromsar och bakaxel,

580 Inlägg
för 41 minuter sedan
Vad är det för årsmodell. Vet att på Volvo efter 93 så kan man inte byta motor och regga enkelt. Då lär man bygga om bilen drastiskt genom SFRO/Testa

Sök