3489
Sök

6,5 när OEM är 7 på fälg?

3 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Jag har en Corolla Touring Sports Hybrid från 2021. Standardfälgarna är 7Jx16 ET40 205/55R16. Skulle det vara okej/säkert att använda en fälg som är 6.5Jx16 ET39 205/55R16? Jag har aldrig köpt fälgar förut så jag är inte särskilt säker på att mina antaganden stämmer.

Tittar man på willtheyfit ser det ut som det går. Jag vet bara inte om det går att använda fälger som inte stämmer exakt med OEM.

ttps://www.willtheyfit.com/?q=QlIfRUtBD … EQAGQlE%3D

6 624 Inlägg
för 7 timmar sedan
Går bra!
Lite smalare fälg än de du har nu och med ett lägre ET , vilket gör att fälgen kommer att sticka ut några mm mer än originalfälgen men eftersom nya fälgen är smalare så kommer det inte att göra någon skillnad.

933 Inlägg
för 6 timmar sedan
jaka54 skrev:
Går bra!
Lite smalare fälg än de du har nu och med ett lägre ET , vilket gör att fälgen kommer att sticka ut några mm mer än originalfälgen men eftersom nya fälgen är smalare så kommer det inte att göra någon skillnad.

En halv tum är 12,7mm och ET40 till ET39 är 1mm skillnad. ET mäter ju skillnaden i millimeter mellan fälgens centrum och anliggningsytan.
Absolut kommer det funka, men fälgen kommer sitta typ 6mm längre in än nuvarande fälg räknat från skärmkant.

Que Sera, Sera

6 624 Inlägg
för 5 timmar sedan
Vilket inte kommer att märkas...
Men frågan är...varför köpa mindre fälgar än standard?!

3 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Tack för svaren!

Det är för att jag köper begagnad, och jag har hittills inte sett en annons för just fälgar som är 7Jx16 ET40 navhål 60.1 inom en timme av där jag befinner mig. Jag bryr mig inte så mycket om utseendet, min enda riktiga oro är säkerheten. Det som jag har läst är att bilen kan ev. "handle worse", men jag har är inte en aning om det blir så mycket att jag ens märker det eller om jag typ inte kommer kunna hålla bilen rak.

3 906 Inlägg
för 4 timmar sedan
Jag har en likadan, fast troligen lägre utrustad Toyota Corolla Hybrid men med 195 /65 R15 däck på 6tum breda (stål) fälgar nu på vinterdäcken.

Detta är 100% orginal från fabrik.

Du har förmodligen en högre utrustningsklass och då fick dom 16 tum alufälgar och 205 bredd på däcken.
Men samma kaross, framvagn osv.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

933 Inlägg
för 3 timmar sedan
Phustercluck skrev:
Tack för svaren!

Det är för att jag köper begagnad, och jag har hittills inte sett en annons för just fälgar som är 7Jx16 ET40 navhål 60.1 inom en timme av där jag befinner mig. Jag bryr mig inte så mycket om utseendet, min enda riktiga oro är säkerheten. Det som jag har läst är att bilen kan ev. "handle worse", men jag har är inte en aning om det blir så mycket att jag ens märker det eller om jag typ inte kommer kunna hålla bilen rak.

Det tvivlar jag starkt på att du kommer märka av. Du kör ju ändå rätt rullomkrets för vad bilen är tillverkad, så du är ju inom specifikationerna oavsett. Jag har själv kört fälgar som diffar mer på andra bilar och inte märkt av ett dugg, så jag säger kör på! Skulle du höra med Toyota skulle dom nog säga samma sak, du följer ju ändå vad bilen är tillverkad för.

Edit: Däremot tycker jag det är bra att du tar det på allvar, det visar på ordentlig dos sunt förnuft och bra säkerhetstänk kring ditt fordon. smile
Senast redigerat av MrHyde (för 3 timmar sedan)

Que Sera, Sera

Sök