4030
Sök

Minskad nivå i expansionskärl, normalt på vintern? (Honda Accord 92)

335 Inlägg
fredag 21:41
Trådstartare
Kollade av motorrummet före en långkörning och såg att det hade sjunkit nivån i expansionskärlet till kylaren. Radiatorn byttes för strax över ett år sen. Har inte sett något läckage men jag tar det säkra före det osäkra. Tänker om det är något annat man kan utesluta innan jag börjar krypa ner och kollar anslutningar i botten (de som är svårast att se utan att ta bort massa grejor undertill).

Den ligger ju precis mellan max och min-nivån så det går ju an än så länge. Men just eftesom jag fyllde till strax under max när jag bytte radiator och kylarvätska så blir jag lite fundersam....

Fri fart för ett fritt folk!
14 988 Inlägg
lördag 01:52
kallt vatten tar mindre plats än varmt vatten.. men svårt att säga beror på hur mycket det fattades är det väldigt liten skillnad skulle jag inte fundera så mycket men fattas det 2-3liter är det nog inte tätt eller så blev det inte ordenkligt fyllt och när man öppnade värmekranen så försvann det lite smile

Kör fort så hinner inget hända...

335 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Nånting läcker uppenbarligen, var ut nu och skulle fixa med annat och ser att det verkar minskat ännu mer i exp.kärlet. Då har jag inte ens använt bilen sen igår.

Osäker på var det skulle kunna läcka. Finns fyra slangar som ansluter, två är synliga, de andra två måste jag ta bort nån plastsköld under stötdämparen för att komma åt.

Möjligt om det läcker från exp.kärlet men blir klart lite nojig att det är nån slang som spruckit.

* Voff voff *
11 123 Inlägg
för 12 timmar sedan
Hur kallt är det och hur mycket har du fått fylla på? Stiger det till den normala nivån igen när bilen blir varm?

Expansionskärlet har ju sitt namn av en anledning, och precis som Growe skriver så tar kallt vatten mindre plats än varmt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

335 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Hur kallt är det och hur mycket har du fått fylla på? Stiger det till den normala nivån igen när bilen blir varm?

Expansionskärlet har ju sitt namn av en anledning, och precis som Growe skriver så tar kallt vatten mindre plats än varmt.

Just nu är det -5 ute, har väl varit som mest -9 de senaste två veckorna. Ska ta och varmköra bilen så snart jag skruvat tillbaka stötdämparhöljet. Då får jag se om det händer något. Men ser ut som det ev. läcker ut från fästet från slangen till expansionskärlet, så är frågan om slangen är dålig eller behövs en ny klämma... Är liksom fuktigt kring fästet.

* Voff voff *
11 123 Inlägg
för 12 timmar sedan
skreech3 skrev:
Brådhis skrev:

Just nu är det -5 ute, har väl varit som mest -9 de senaste två veckorna. Ska ta och varmköra bilen så snart jag skruvat tillbaka stötdämparhöljet. Då får jag se om det händer något. Men ser ut som det ev. läcker ut från fästet från slangen till expansionskärlet, så är frågan om slangen är dålig eller behövs en ny klämma... Är liksom fuktigt kring fästet.

Klart värt att testa att dra åt klämman iaf (om det är en slangklämma?).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

335 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
skreech3 skrev:
Brådhis skrev:

Klart värt att testa att dra åt klämman iaf (om det är en slangklämma?).

Slangklämma är nog att ta i... det är en ståltrådsliknande grej. Få tag i ny slang är nog svårare. Kan ju alltid ta nån ståltråd från verktygslådan och linda om och dra åt. Tveksamt om en slangklämma funkar.

Sök