4642
Sök

Däck

9 Inlägg
torsdag 16:34
Trådstartare
Hej och
Gotta Nytt År
Kanske låter konstigt men jag vill veta
Jag har däck 205/55/16 eller 215/55/16 på min bil. Vad händer om jag tar profilen 65 istället för 55 på profilen??

395 Inlägg
torsdag 17:09
Ditt däck får högre rullomkrets.
Från 215/55/16 till 205/65/17 skiljer det 30mm ø.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

9 Inlägg
torsdag 17:17
Trådstartare
Tack, jo det tänker jag också.. Men hur 'farligt' är det i sig... mätaren visar mindre korrekt så klart.

395 Inlägg
torsdag 17:43
Hastighetsmätaren kommer förmodligen att visa korrekt hastighet istället.
Jag vet inte hur trångt det är i framvagnen på en TREK, men jag tror risken är minimal att däcket kommer att ta i någonstans.
Senast redigerat av The-GOAT (torsdag 18:15)

3 930 Inlägg
torsdag 17:56
Kolla registreringsbeviset vad det är för orginaldimension på bilen, och leta sedan upp hemsidan däckomvandlingstabell och mata in alla uppgifter.

Omkretsen ska vara inom +/- 5% från orginalet för att vara både lämpligt och lagligt efter väg.

Att sedan många kört med mer skillnad än så i åratal utan att åka fast eller få besiktningsanmärkning gör det inte lagligare.

395 Inlägg
torsdag 18:13
Mossan1 skrev:
Kolla registreringsbeviset vad det är för orginaldimension på bilen, och leta sedan upp hemsidan däckomvandlingstabell och mata in alla uppgifter.

Omkretsen ska vara inom +/- 5% från orginalet för att vara både lämpligt och lagligt efter väg.

Att sedan många kört med mer skillnad än så i åratal utan att åka fast eller få besiktningsanmärkning gör det inte lagligare.

225/45R17 på TS bil enligt Transportstyrelsen.
Senast redigerat av The-GOAT (torsdag 18:15)

Forummoderator
18 397 Inlägg
torsdag 18:27
Över 6% skillnad så svaret är: Nej.

* Voff voff *
11 124 Inlägg
fredag 12:01
Mossan1 skrev:

5%-regeln är slopad sedan 13-14 år tillbaka.

Sedan dess gäller följande:

Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 397 Inlägg
fredag 12:05
Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:

Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Här är ju en begränsning: "Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren"

* Voff voff *
11 124 Inlägg
fredag 12:09
Hybrid_ skrev:
Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:

Alternativa dimensioner

Däcken är av samma typ.

Här är ju en begränsning: "Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren"

Absolut, men oftast visar den runt 10% fel (ibland mer) från början så med större däck blir det oftast bara mer rätt (inom rimliga gränser).

Min XC70 ska ju ha 215/65-16" men jag kör med 235/55-18" (skillnad ~4,3%) och det enda som hänt är att hastighetsmätaren nu visar endast 1 km/h fel. smile
Senast redigerat av Brådhis (fredag 12:12)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 988 Inlägg
fredag 14:06
det kommer se förjävligt ut det borde räcka ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
Igår 09:37
Trådstartare
Tack för all respons.
Det var så att jag hade tillgång till andra 16" däck.. och funderade ifall jag kunde "slita ut dom först"
Blir nog de rek. 16" däck!

Men varav detta med 'Karthago"? Behöver man säga det .... som ett svar till en fråga?
Då skriver jag;
Raka puckar bäst
?

7 850 Inlägg
Igår 12:03
Har sedan något decennium tillbaka på en av mina bilar ersatt originaldimensionen 205/70-15" med 215/80-15".
Inget besiktningsorgan, av dom jag anlitat, har haft synpunkter på däcksdimensionen.
Hastighetsmätare och GPS korresponderar numera och visar samma hastighet.
Teoretiskt högre bränsleförbrukning och sämre acceleration samt lägre topphastighet.
I praktiken komfortablare genom mjukare däck(-sidor).
Men man hänger inte med alla i vissa cirkulationsplatser hahaha!
Nämnas bör att jag justerat styrstopparna något så att vänddiametern ökat något.

395 Inlägg
för 20 timmar sedan
Fricamparen skrev:
Tack för all respons.
Det var så att jag hade tillgång till andra 16" däck.. och funderade ifall jag kunde "slita ut dom först"

Men varav detta med 'Karthago"? Behöver man säga det .... som ett svar till en fråga?
Då skriver jag;
Raka puckar bäst
?

Din bil ser ut att vara registrerad med 17".
Givetvis passar även 16".

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Mvh Cato.

7 850 Inlägg
för 3 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Fricamparen skrev:
Tack för all respons.

Då skriver jag;
Raka puckar bäst
?

Mvh Cato.

Mjaa, såå generell får man inte vara.
Man måste ta hänsyn till däckprofilen och fälgen också.
På en bil med 17" stålplåtfälgar går inte alltid 16" gjutna/smidda lättmetallfälgar på.
Bl a bromsok och styrstagsändar kan förhindra bytet till mindre fälgar.
Min erfarenhet.
I ett fall monterade jag Biltemas 5 mm "skivor" för att styrtagsändarna skulle gå fria från fälgens insida.
I ett annat fall krävdes Biltemas 5 mm "skivor" för att inte bromsoken skulle ta i fälgens insida.

Men - står det i bilens data flera alternativa fälg/däckdimensioner, bör man kunna lita på dom.
Kan återfinnas i Transportstyrelsens handlingar och i en del fall även på car.info.

Tror du menade tvärt om - går 16" på så går även 17" på.

395 Inlägg
för 2 timmar sedan
torsen skrev:
The-GOAT skrev:
Fricamparen skrev:
Tack för all respons.

Då skriver jag;
Raka puckar bäst
?

Mvh Cato.

Mjaa, såå generell får man inte vara.
Man måste ta hänsyn till däckprofilen och fälgen också.
På en bil med 17" stålplåtfälgar går inte alltid 16" gjutna/smidda lättmetallfälgar på.
Bl a bromsok och styrstagsändar kan förhindra bytet till mindre fälgar.
Min erfarenhet.
I ett fall monterade jag Biltemas 5 mm "skivor" för att styrtagsändarna skulle gå fria från fälgens insida.
I ett annat fall krävdes Biltemas 5 mm "skivor" för att inte bromsoken skulle ta i fälgens insida.

Men - står det i bilens data flera alternativa fälg/däckdimensioner, bör man kunna lita på dom.
Kan återfinnas i Transportstyrelsens handlingar och i en del fall även på car.info.

Tror du menade tvärt om - går 16" på så går även 17" på.

På den aktuella bilmodellen, vilket är vad inläggen handlar om, passar även 16".
Denna variant av Corolla finns med 16"-18", nämligen:
205/55R16
225/45R17
225/40R18

Rent generellt är en helt annan sak, på det viset du beskrev gällande fälgdiameter och storlek på bromsar.
Min bil kan exempelvis inte ha mindre än 18" pga det utrymme som behövs för bromsdetaljerna och hjulupphängningens konstruktion.

Sök