4059
Sök

Regler gällande husvagn som är över 30 år gammal.

Forummoderator
18 397 Inlägg
Igår 00:38
Trådstartare
Tjena!
Enligt AI-svar så kan vi rulla iväg med vår husvagn från 1988 nu i vinterväglag trots att den står på sommardäck och dragbilen har dubbat. Stämmer det? Veteransläp. Googlat men dåliga svar. Inte så att vi ska ut och campa men vill dra den runt orten på cirka 8 km i låg hastighet så man får motionera bromsarna. Den förvaras utomhus.

7 545 Inlägg
för 18 timmar sedan
nej, har bilen vinter däck ska släp ha det, antingen dubbat eller odubbat,  behöver ej vara samma som bilen tror jag, men du får inte ha vinter på bil och sommar på släp, 
vilket jag förstår, fatta vad fällknivar det blir då wink

941 Inlägg
för 18 timmar sedan
granadadr skrev:
nej, har bilen vinter däck ska släp ha det, antingen dubbat eller odubbat,  behöver ej vara samma som bilen tror jag, men du får inte ha vinter på bil och sommar på släp, 
vilket jag förstår, fatta vad fällknivar det blir då wink

Du har helt rätt, vill bara förtydliga lite. En bil som har friktionsdäck får ha både friktion och dubb på släp, men en bil som har dubbdäck måste ha dubbdäck på släpet. Däcken på släpet får helt enkelt inte vara sämre än dragbilens smile

Que Sera, Sera

3 930 Inlägg
för 17 timmar sedan
Är inte släp undantagna om sommarväglag råder?

Eller är det inte så längre?

Har själv dubb på vagnen, men ändå...

941 Inlägg
för 17 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Är inte släp undantagna om sommarväglag råder?

Eller är det inte så längre?

Har själv dubb på vagnen, men ändå...

Sommarväglag är ju en bedömningsfråga för polisen, men som läget är just nu tror jag inte ett ställe i detta land håller över +5 grader dygnstemperatur och är helt snö och isfritt. Sommarväglag innebär inte bara barmark, det är även temperatur som gäller där.

Que Sera, Sera

6 267 Inlägg
för 17 timmar sedan
Frågan är ju om det även gäller ett veteransläp. Veteranbilar behöver inte ha vinterdäck.

7 847 Inlägg
för 15 timmar sedan
Min tolkning av bestämmelserna om vinterdäck är att om fordonet är mer än 30 år gammalt, eller har 10" eller mindre däck, så krävs ej vinterdäck - oavsett vad dragbilen har för däckutrustning.

* Voff voff *
11 123 Inlägg
för 12 timmar sedan
Om det inte råder vinterväglag får du, oavsett ålder på vagnen, dra den på sommardäck.

Om det råder vinterväglag finns alltid möjligheten att bli åtalad för vårdslöshet i trafik oavsett vilka undantag fordonet har, eftersom det tex kan anses vårdslöst att dra runt en husvagn på sommardäck i snö om något skulle hända.

Husvagnar är rätt tunga och har väghållning som den kartong dom är, så att dra runt den på sommardäck i vinterföre med motivering att man, utifrån kryphål i lagen, "får" göra det är inget annat än tvärdumt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 545 Inlägg
för 11 timmar sedan
Brådhis skrev:
Om det inte råder vinterväglag får du, oavsett ålder på vagnen, dra den på sommardäck.

Om det råder vinterväglag finns alltid möjligheten att bli åtalad för vårdslöshet i trafik oavsett vilka undantag fordonet har, eftersom det tex kan anses vårdslöst att dra runt en husvagn på sommardäck i snö om något skulle hända.

Husvagnar är rätt tunga och har väghållning som den kartong dom är, så att dra runt den på sommardäck i vinterföre med motivering att man, utifrån kryphål i lagen, "får" göra det är inget annat än tvärdumt.

håller med, OCH jag skulle aldrig köra en veteranbil utan riktiga vinterdäck på vintern, enbart korkat, jag skulle backa ut min gamla granada ur garaget för att byta däck,  litet trångt garage, för att byta till vinterdäck, kom 3 meter sen var det stopp, tog mig inte en mm längre

Sök