3963
Sök

Stopp spolarvätska (Honda Accord 92)

335 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Var ute på långkörning för nån vecka sen och det var klägg på vägarna så spolarvätskan gick åt. Fyllde på och försökte spola rent på hemvägen men det kom inte ut nånting på rutorna.

Har kollat säkringar, inga fel. Skruvade bort stötdämparhöljet och kollade, provade köra pumpen med vredet i bilen, hörs att den går (surrar) men ingenting. Provat så mycket jag kunde få bort ev is och snö från munstyckena på motorhuven.

Svårt att rycka av slangen till spolarvätske-motorn, om det skulle vara boven i dramat.

Är lite knixigt att stå ute och greja då det är kallt och snöar.

Vill ju inte riskera bränna sönder spolarmotorn heller om den inte tar in vätska.

Finns det något annat man kan kolla?

7 847 Inlägg
för 16 timmar sedan
Inte ovanligt att impellern, av plast, släpper från elmotoraxeln, av stål, och "slirar".
Bara byta spolarmotor med impeller.

335 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Inte ovanligt att impellern, av plast, släpper från elmotoraxeln, av stål, och "slirar".
Bara byta spolarmotor med impeller.

Frågan om det finns någon motor som passar bara. Är just problemet med den här, att det är svårt att hitta delar.... Kan för mycket torrkörning gjort att den lossnat?

* Voff voff *
11 123 Inlägg
för 13 timmar sedan
Säker på att det inte frusit bara? Spolarvätskan från mackarna som ska hålla för -18 brukar frysa bra mycket tidigare än så på rutan tyvärr.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

335 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Säker på att det inte frusit bara? Spolarvätskan från mackarna som ska hålla för -18 brukar frysa bra mycket tidigare än så på rutan tyvärr.

Så himla kallt har det inte varit. Står på -5 nu på termometern. Plockade loss ena munstycket och spolade igenom, inget stopp där. Så det lär ju sitta längre ner (hoppas jag). Men ska pumpen bort lär det nästan bli plusgrader om jag ska samla upp all spolarvätska som rinner ut...

* Voff voff *
11 123 Inlägg
för 12 timmar sedan
Okej, har även varit med om att det letat sig in smält snö (vatten alltså) i munstyckena och vidare in i slangen och att det frusit. Kan kanske vara värt att kolla?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

335 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Okej, har även varit med om att det letat sig in smält snö (vatten alltså) i munstyckena och vidare in i slangen och att det frusit. Kan kanske vara värt att kolla?

Ska se om jag får loss alla slangar, fick tyvärr inte loss slangen från pumpen, med risk för att jag lyckas lossa hela pumpen och få bada i spolarvätska igen.... O.o men jag ska prova. Väntar på att det ska minska på snön ute, är mycket svårare att se ev. läckage när det fuktas upp av nysnö hela tiden.

Nu tog jag ändan ur vagnen och fick loss slangen från pumpen. Rann ut lite grann så det finns då vätska som går in i pumpen. Men svårt att kolla om det är ev is i resten av slangarna, då de är dragna så pass att jag inte vågar ta loss alla.
Senast redigerat av skreech3 (för 11 timmar sedan)

Sök