Ludvig_Knutsson skrev:
Hej alla!
Saken är att jag vet inte hur jag ska tänka. Eftersom jag vill ha något roligt och billigt att köra med. förslag är uppskattade
Rolig billig och bra går sällan att kombinera.
Rolig bil att köra - men inte att hålla - är Mini.
Billiga är alla dåliga bilar(med dolda fel).
Bra bil leder till japansk - sällan billiga.
Om du expanderar budgeten så rekommenderar jag Toyota Corolla/Auris eller Suzuki Swift.
Ett litet smolk i bägaren är att du förmodligen måste ha en "riktigt" körkort = utan begränsningen automatlåda.
Dom är roliga att äga, men kanske inte att köra, p g a att dom har grundförutsättningarna att vara driftsäkra, om än inte rostsäkra(som dom flesta beg bilar).
Att det är roligt med en driftsäker bil märker man när den startar som man vill och när man önskar - utan dagligt mek.
Har man ambitionen att INTE bli fattig autodidakt bilmekaniker, eller inte har så stort behov av fungerande transportmedel, väljer man bort allt europeiskt mög.
Speciellt inte som första "billiga" bil (om man inte bor hemma och har en kunnig och hjälpsam bilkunnig pappa vars garage man har fri tillgång till).
Hårda ord?
Jaa!
Roligare att spendera pengar på nöjen och brudar(som man får med fungerande bil).
Bilen ska vara ett komplement till tillvaron - inte ett ekonomiskt kvarnhjul runt nacken - i alla fall så länge man inte har egen skaplig inkomst.
Ps. Om JAG vore i dina föräldrars ställe, och hade råd, så skulle jag för min sons skull satsa på en ny, eller nästan ny, bil med alla moderna säkerhetshjälpmedel som man som nybliven körkortsinnehavare kan ha nytta av, innan man erhållit erfarenheten och blivit van med alla med-/mottrafikanter. Ds.