4171
Sök

Åsikter om 18 års bil

5 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Hej alla!
Admin får ta bort om detta är icke relevant :-)

De börjar närmar sig för mig att skaffa 18 års bil och behöver folks åsikter. Har varit sugen på ett tag att skaffa en S70 med någon mindre bensin motor. Men mina föräldrar har spånat in på att jag ska köpa en diesel V50 istället, eftersom vi redan har en sån.
Saken är att jag vet inte hur jag ska tänka. Eftersom jag vill ha något roligt och billigt att köra med. Men samtidigt något jag kan styla och köra ut på träffar. Så vänder mig till er här för era åsikter om vad ni hade tyckt.
Andra förslag är uppskattade också, helst Volvo isåfall
Mvh Ludvig :-)

Forummoderator
26 589 Inlägg
för 19 timmar sedan
Tycker det är högst relevant - välkommen in i bilvärlden!

Personligen känner jag så här; jag förstår hur dina föräldrar tänker. Min egen far har till och med just en dieseldriven V50, en 2.0D för att vara exakt, men det är bland det tråkigaste i bilväg jag tyvärr har upplevt.
Pålitlig, ja. Lite elstrul (larmet går utan anledning lite då och då) men den rullar på, självklart. Han har dock en sen modell och tidiga modeller verkar ha haft många barnsjukdomar; dock verkar just V50 vara i ropet i andra och tredjehandsmarknaden så än en gång jag förstår hur dina föräldrar tänker.
Men mycket är roligare än en V50, särskilt för en ungdom.

S70 känns då mer given. Till och med en med liten motor. Dessutom prisvärda numer, med härlig komfort på köpet.
Drar kanske lite mer bränsle än önskat men det har man förhoppningsvis igen i annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 212 Inlägg
för 18 timmar sedan
S70 är trevliga och bekväma. Ha även med dig S80 som är modernare och knappast dyrare än S70.

Den kantigare S70 ser ju dock lite ballare ut.

V50 är mer praktisk, smart, ?tråkig?.
Jag hade en V50 D2 -11 som jag fortfarande försöker förtränga. Växellådan gav upp efter några månader så jag sålde den som reparationsobjekt.. Annars billig i drift, drog oftast runt 0,45. Som 18-åring hade jag personligen köpt något roligare än en V50!

5 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
Jokabsson skrev:
S70 är trevliga och bekväma. Ha även med dig S80 som är modernare och knappast dyrare än S70.

Den kantigare S70 ser ju dock lite ballare ut.

V50 är mer praktisk, smart, ?tråkig?.
Jag hade en V50 D2 -11 som jag fortfarande försöker förtränga. Växellådan gav upp efter några månader så jag sålde den som reparationsobjekt.. Annars billig i drift, drog oftast runt 0,45. Som 18-åring hade jag personligen köpt något roligare än en V50!

Ja D2an är bu billig å så ju, övningskör i vår sådan nu och den ger ju inga wow känslor. Det ända som lockar är ju att den är snål. Sen så är det inte så roliga bilar ut över det + att dem är i högre värden en t.ex s70. Så känns det nästan bäst att man köper en s70 som är billigare inköp men har nått man trivs att köra mer, så får man ta att de kostar någon krona extra milen.

* Voff voff *
11 132 Inlägg
för 8 timmar sedan
V50 är väl en vettig bil, men tråkig.

Du är 18 år, köp nå´t kul och som du vill ha. En S70 är ju en beprövad och rejäl bil och även med en liten bensinmotor är den roligare än en V50.

Eller varför inte en S60?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
26 589 Inlägg
för 7 timmar sedan
Brådhis skrev:

Du är 18 år, köp nå´t kul och som du vill ha. En S70 är ju en beprövad och rejäl bil och även med en liten bensinmotor är den roligare än en V50.

Också ett intressant alternativ.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

411 Inlägg
för 7 timmar sedan
Budgeten ligger runt 20kakor?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 937 Inlägg
för 3 timmar sedan
S70 i all ära, men den börjar bli gammal nu på dåligt sätt.

ABS enheterna krånglar ofta.
Finns det ens hela kvar i omlopp?
Samma med MagnetiMarelli gasspjällen.

Har sett att dom flesta har läckande slavcylinder för kopplingen, och det är tråkigt fel. = Låda ner.

En gammal med manuella gasspjället och utan VVT (-98 och äldre) saknar många potensiella problemkällor, men lite bökiga att koppla upp sig mot och få felkoder.
Motoronic av den åldern rimmar inte bra med ISOfelkoderna, och är det en 10v (120hk eller 144hk med FENIX systemet) har den bara flashkoder för motorn  = Enkelt, men också på dåligt sätt ibland.
From slutet av 1999 funkar dom rätt bra med ISO koder och mig veterligen fimns dom bara som 20v då.

Turbo är nog svårt att hitta en som inte är totalt nerkörd.

Så:
S70 är bättre om man ska styla och rappare att köra.

V50D är bättre/vettigare att bara åka med från A till B.
V50D är inte helt problemfri den heller.

Det är ingen bil, speciellt inte så gamla.  Så skruva får du oavsett.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

5 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:

De är också ett bra alternativ, har en polare som har en nu och har haft en innan och de är inget fel på dem. Synd att de inte ligger ute nån bra facelift till salu omkring skåne med omnejd.

Forummoderator
18 401 Inlägg
för 3 timmar sedan
Ludvig_Knutsson skrev:
Brådhis skrev:

De är också ett bra alternativ, har en polare som har en nu och har haft en innan och de är inget fel på dem. Synd att de inte ligger ute nån bra facelift till salu omkring skåne med omnejd.

Skåne är ju bra. Billigare bilar där. Försök att inte ha för bråttom vid bilköp... Men jag vet! Har också varit 18 år en gång för länge sedan...
S70 är trevlig. S80 då? Man åker som en kung i dessa. Brukar vara bra pris då ungdomar verkar rata de som "gubbilar". S60 är en populär ungdomsbil och ska inte köpas av just en herre på 20 år med kepsen bak-å-fram. Sänkta bilar går bort!

V50 Diesel? Nja, de har väl inte varit felfria genom åren? Den behöver rulla långt för att må bra. Men! Med en begränsad kassa så är ju förbrukningen svårslagen. Även de andra förslagen med en D5:a i är ju trevliga. Mycket mos i maskin och -hyfsat- snål på bränslet. Som ungdom vill man ju vara ute och köra mycket. Då är en diesel ingen dum grej!

7 859 Inlägg
för 1 timme sedan
Ludvig_Knutsson skrev:
Hej alla!

Saken är att jag vet inte hur jag ska tänka. Eftersom jag vill ha något roligt och billigt att köra med.  förslag är uppskattade

Rolig billig och bra går sällan att kombinera.
Rolig bil att köra - men inte att hålla - är Mini.
Billiga är alla dåliga bilar(med dolda fel).
Bra bil leder till japansk - sällan billiga.
Om du expanderar budgeten så rekommenderar jag Toyota Corolla/Auris eller Suzuki Swift.
Ett litet smolk i bägaren är att du förmodligen måste ha en "riktigt" körkort = utan begränsningen automatlåda.
Dom är roliga att äga, men kanske inte att köra, p g a att dom har grundförutsättningarna att vara driftsäkra, om än inte rostsäkra(som dom flesta beg bilar).
Att det är roligt med en driftsäker bil märker man när den startar som man vill och när man önskar - utan dagligt mek.
Har man ambitionen att INTE bli fattig autodidakt bilmekaniker, eller inte har så stort behov av fungerande transportmedel, väljer man bort allt europeiskt mög.
Speciellt inte som första "billiga" bil (om man inte bor hemma och har en kunnig och hjälpsam bilkunnig pappa vars garage man har fri tillgång till).
Hårda ord?
Jaa!
Roligare att spendera pengar på nöjen och brudar(som man får med fungerande bil).
Bilen ska vara ett komplement till tillvaron - inte ett ekonomiskt kvarnhjul runt nacken - i alla fall så länge man inte har egen skaplig inkomst.

Ps. Om JAG vore i dina föräldrars ställe, och hade råd, så skulle jag för min sons skull satsa på en ny, eller nästan ny, bil med alla moderna säkerhetshjälpmedel som man som nybliven körkortsinnehavare kan ha nytta av, innan man erhållit erfarenheten och blivit van med alla med-/mottrafikanter. Ds.

Sök