4432
Sök

Vridmoment

3 Inlägg
torsdag 16:07
Trådstartare
Funderar på att byta till en XC60 laddhybrid men behöver ha rejält med vridmoment för att kunna dra upp båten på dryga två ton. Funkar med min nuvarande diesel som ger 400 nm. Så jag måste ställa en riktig amatörfråga; kan man använda elmotorn och bensinmotorn samtidigt så man får vridet från båda motorerna? Alltså, kan jag helt enkelt lägga ihop vridet från båda motorerna? Det skulle ge mer än tillräckligt.

414 Inlägg
torsdag 16:15
Bilokunnig skrev:
Funderar på att byta till en XC60 laddhybrid men behöver ha rejält med vridmoment för att kunna dra upp båten på dryga två ton. Funkar med min nuvarande diesel som ger 400 nm. Så jag måste ställa en riktig amatörfråga; kan man använda elmotorn och bensinmotorn samtidigt så man får vridet från båda motorerna? Alltså, kan jag helt enkelt lägga ihop vridet från båda motorerna? Det skulle ge mer än tillräckligt.

Det finns flera olika motorkonfigurerationer i XC60PHEV, men inget system genererar mindre än 400Nm tillsammans.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 Inlägg
torsdag 16:21
Trådstartare
Tack för svar! Bara så jag hänger med som novis, kan jag välja eller styr bilen? Kan jag välja max vrid på båda motorerna när båten ska upp? Skulle då hamna på 650 nm vill jag minnas.

414 Inlägg
torsdag 19:00
Bilokunnig skrev:
Tack för svar! Bara så jag hänger med som novis, kan jag välja eller styr bilen? Kan jag välja max vrid på båda motorerna när båten ska upp? Skulle då hamna på 650 nm vill jag minnas.

Bilens mjukvara sköter det på egen hand.

930 Inlägg
för 16 timmar sedan
Visst har motorns vridmoment en viss betydelse. Men det är växellådans utväxling som avgör om du får ett bra moment på drivhjulen när du ska göra den typen av körning. Många bilar är väldigt högt växlade (går fort) på 1ans växel, även backväxeln. Det gör att momentet blir dåligt om man får slira på koppling istället. Eller en automatlådasom får kämpa hårt. Så stirra dig inte blind på motorns vridmoment.

Som exempel. Traktorer som drar stora redskap ute på åkrarna har ofta inte så mycket mer är 400Nm i vridmoment. Men växellådan gör det möjligt att dra otroligt tungt ändå.

* Voff voff *
11 133 Inlägg
för 15 timmar sedan
Bilokunnig skrev:

Iaf på min fars XC60 -23 kan man välja mellan olika körprogram, tex ren eldrift eller AWD, och i det sistnämnda fallet använder den både el och bensin.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Tack båda för riktigt bra info! En följdfråga; hur mäter man växellådans utväxling? Alltså, vad är det jag ska ha koll på när jag kollar ny bil? Kommer att bli en automat för jag vill inte ha mer lamelldoft i bilen vid båtupptagning ?.

414 Inlägg
för 14 timmar sedan
Bilokunnig skrev:
Tack båda för riktigt bra info! En följdfråga; hur mäter man växellådans utväxling? Alltså, vad är det jag ska ha koll på när jag kollar ny bil? Kommer att bli en automat för jag vill inte ha mer lamelldoft i bilen vid båtupptagning ?.

Utväxlingen kan anges på exempelvis car.info.se med förbehåll för felskrivning.

Många av de moderna automatlådorna är en "robotväxlande växellåda" med en eller två lameller.
DCT, DSG, PDC osv.

7 859 Inlägg
för 8 timmar sedan
Riktiga bilar har lågväxel!

414 Inlägg
för 8 timmar sedan
torsen skrev:
Riktiga bilar har lågväxel!

Riktiga bilar har ingen växellåda, bara bottenvrid!

Sök