3754
Sök

Åsikter om 18 års bil

415 Inlägg
för 11 timmar sedan
Growe skrev:
köp något billigt liten skrotbil.  så du har råd att använda bilen oxå.

allt blir billgare med småbilar   
Min första bil med körkort var en Fiat uno.     hade så förbannat roligt med den där bilen.   jag hade ägt flera volvosar innan och även efteråt.  och jag kan lätt säga att unon var det smartaste bilvalet jag gjort.   
man kunde köra hur länge som helst utan att det kostade speciellt mycket.     liten smidig bil billiga reservdelar  lättmekat och allt sånt     och det jag sparade in på min 1000kr bil köpte jag stereo för så hade stereo för 50k i den bilen smile

jag har ju en förkärlek till Seat arosa..  så otäckt smidiga och roliga små bilar.   svänger i från det mesta för små pengar.    60hk ja det låter lite men handen på hjärtat kör jag bra mycket fortare i den än i något med 300hk   kanske inte toppfart men när man är ute och rallar på små vägar.      delarna till den är samma som gamla golf mk2 mk3     skivor och belägg får man för 300-400kr    fram till en sån bil.   väldigt lättmekat.

har haft 7st min första lever fortfarande kvar  gav den till en polare som har den som slit och slängbil och han säger samma sak att det är optimala bilen  kostar inget att äga.

min andra har jag står här hemma  fortfarande    har inte kostat på den många kronor sedan 2012  dock börjat äta tändkablar  så jag köpte ett kitt med tändkablar för 200kr  som fungerade perfekt smile 
nog det dyraste jag köpt till den bilen i reservdelsväg smile

AROSA och Lupo har i mitt tycke fantastiskt bra stolar och utrymme fram för biltypen.
Jag håller även med om att när man hängt en sådan på ryggen är den kul att köra.
Något av det minst dåliga som VAG tillverkat, vi får nog tacka spanjorerna för det.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

1 213 Inlägg
för 10 timmar sedan
Många bra tips i tråden. Om jag får gissa så tror jag ändå att TS kommer luta åt Volvo då det är det han är mest intresserad av.

Som Brådhis sa tidigare i tråden, man köper bil delvis med huvudet men har man bilintresse så går man ofta mycket på känsla också. Alfa Romeo hade väl konkat för flera decennium sedan om folk inte köpte bil på känsla wink

Oavsett vilken bil som inhandlas så är mitt tips att behålla den ett tag, lär känna den, meka och lär dig hur just din bil fungerar. Även om den behöver repareras då och då, sälj den inte i ren frustration, det är oftast ett misstag. Risken med att sälja och köpa något annat är att du köper på dig ännu större problem. Såvida motorn och lådan tuffar på och rosten inte käkat upp halva bilen så går det mesta att fixa om man kan lägga tiden och är villig att lära sig.

Forummoderator
18 403 Inlägg
för 10 timmar sedan
I ungdomen hade jag problem med bilval. Det blev en stor bil med stor motor. Sen blev jag lack på bensinförbrukning och bytte till en liten bil. Sen blev jag lack på den lilla trötta bilen trots god totalekonomi och bytte till en stor igen. Sen blev jag...

TS fattar. Köp bilen med hjärtat men leta upp ett bra exemplar!

4 263 Inlägg
för 9 timmar sedan
Kolla efter iskalla modeller
tex:
Ford Mondeo, hmm dom är inte så billiga längre

sad

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

6 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
spillolja skrev:
tex:

sad

Har sett dina tidigare inlägg här och förstår vad du menar. Men ford eller nått franskt lockar inte mig alls. Såg någon annan här också skriva något om budget och jag kan sikta på nånstans mellan 40-50 tusen. Men inte mer än 50, vill ha lite pengar över till "lullul"

Edit: Vill även tillägga att jag går fordon och transport programmet så har lite erfarenhet av att mecka + att har familj och vänner som också är intresserade. Så småpill är inget som skulle vara ett större problem heller för en. Men såklart vill helst ha en problem fri bil
Senast redigerat av Ludvig_Knutsson (för 8 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
15 001 Inlägg
för 7 timmar sedan
spillolja skrev:
tex:

sad

en v70 menar du smile   det är ju samma skrot bara att volvon fått ford kvaliten isånt fall en liten kaa eller något med en rejäl motor smile
typ focus rs motor i en kaa skulle ju vara rätt ballt.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
15 001 Inlägg
för 7 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
köp något billigt liten skrotbil.  så du har råd att använda bilen oxå.

allt blir billgare med småbilar   
Min första bil med körkort var en Fiat uno.     hade så förbannat roligt med den där bilen.   jag hade ägt flera volvosar innan och även efteråt.  och jag kan lätt säga att unon var det smartaste bilvalet jag gjort.   
man kunde köra hur länge som helst utan att det kostade speciellt mycket.     liten smidig bil billiga reservdelar  lättmekat och allt sånt     och det jag sparade in på min 1000kr bil köpte jag stereo för så hade stereo för 50k i den bilen smile

jag har ju en förkärlek till Seat arosa..  så otäckt smidiga och roliga små bilar.   svänger i från det mesta för små pengar.    60hk ja det låter lite men handen på hjärtat kör jag bra mycket fortare i den än i något med 300hk   kanske inte toppfart men när man är ute och rallar på små vägar.      delarna till den är samma som gamla golf mk2 mk3     skivor och belägg får man för 300-400kr    fram till en sån bil.   väldigt lättmekat.

har haft 7st min första lever fortfarande kvar  gav den till en polare som har den som slit och slängbil och han säger samma sak att det är optimala bilen  kostar inget att äga.

min andra har jag står här hemma  fortfarande    har inte kostat på den många kronor sedan 2012  dock börjat äta tändkablar  så jag köpte ett kitt med tändkablar för 200kr  som fungerade perfekt smile 
nog det dyraste jag köpt till den bilen i reservdelsväg smile

AROSA och Lupo har i mitt tycke fantastiskt bra stolar och utrymme fram för biltypen.
Jag håller även med om att när man hängt en sådan på ryggen är den kul att köra.
Något av det minst dåliga som VAG tillverkat, vi får nog tacka spanjorerna för det.

ja alla problem jag haft med mina arosor har varit vw loggor på ;-)

men skämt och sido är det väldigt roliga bilar att köra..  nu kör jag gula koni och sånt på min.  men visst den är ju inte bekväm men man åker 2vuxna utan problem i den..    varit 5 i den men den har ju bara 2säten bak.    min har stått några år så drog i gång den för några månad sen efter att stått  och jävlar att jag saknar den bilen insåg jag    har börjat samla på mig nya bromskivor nu är det belägg kvar och bakre delen av ljudämparen så jag kan bes den  igen    körde hem den från jobbet och körde på grusvägar hem men en tändkabel hade dött den andra under tiden jag ägt den så  den gick ju inget vidare på 3cyl även om den faktist gick okej att hålla 70-80km/h på grusvägarna  trodde bromsarna skulle bli ett problem men det låg inte ens på  men var lite så där i början innan man bromsat rent skivorna fram men insåg att nya skivor är ett måste endå  så köpte på tradera vw orginal skivor till en polo 6n  (samma bil fram till brädan)
för  129kr på tradera för 2st skivor..    det är det som gör att jag förespråkar bilarna men rosten är ett litet problem min har bara gått 8k så det är ju rätt lungt men den jag hade som gått 25 fick jag laga ett hål i golvet men ingen stor grej som så och inget bes sa något om.. sen gick det hål i en servo slang   den var lite tråkig att montera tillbaka så förbannat trångt så tappade ner en miljon kopparbrickor.    men som 18åring måste man ju ha något som är äkligt billigt så  man kör av sig lite   utan att det spelar någon roll om man krockar eller gör någon blunder för det händer som kille det är väldigt säkert smile

sen är det en ful lite skitbil men  det går ju att få dom roligare och det är ju inga problem att macha i 140 från stockholm-örebro   har jag gjort många gånger med min..  men efter det är dom lite klena dom toppar  runt 160-180 däromkring  med lite hemlängtan och medvind.  men så är det 60hk    lupon har 75hk om det inte sitter 1liters motorn på 54hk eller något  men lupon är ju så förbannat ful.    hade en 3l ett tag men sålde den innan jag ens körde den.

Kör fort så hinner inget hända...

Sök