4144
Sök

Volvo S70 Elkonvertering Elbil

Bygger elbil på en Volvo S70! Vill du bygga om din bil? Hör av dig så hjälper jag dig. 070-2960636. High Voltage Cars!

38 817 Visningar
Uppdaterades senast idag 13:21
Fri fart för ett fritt folk!
15 012 Inlägg
fredag 23:24
Lehto skrev:
Jag gissar att svaret är nej men frågar ändå, finns någon kyla i bilen?
Eller har du någon smart idé för att lösa kyla till sommaren, tänker då alltså på AC.

det finns lösningar att få till om man vill   finns många ac kompressorer att köpa för skapliga pengar som man kan koppla direkt på stora batteriet.    och styra tillslag med hjälp av orginal ecc paketet i bilen. så det bör ju gå att lösa..   det är nog en av sakerna jag skulle lägga jobb på  värme är lätt i med en webasto och så är det löst  vill man ha riktig värme finns det 30kw från någon lastbil eller buss smile

Kör fort så hinner inget hända...

843 Inlägg
lördag 07:53
Trådstartare
Lehto skrev:
Eller har du någon smart idé för att lösa kyla till sommaren, tänker då alltså på AC.

Denna bil vsr aldrig tänkt att lösa kyla i, så nej, ingen ac smile

Det finns ett 12v system men den pumpen drar jättemånga amp, så det går bort.

Det finns även färdiga 400v lösningar att köpa, så allt är en pengarfråga.

Som sagt, denna bil är ett rätt snabbt bygge, lite mer budgetvänligt, så då hoppar jag över ac helt smile

15 012 Inlägg
lördag 12:12
Ev_volvo142 skrev:
Lehto skrev:

Som sagt, denna bil är ett rätt snabbt bygge, lite mer budgetvänligt, så då hoppar jag över ac helt smile

kom igen fixa det  jag hittade pump från en ford för 1000lappen smile

väntar med spänning på Porsche bygget  såg faktist någon som sålde en färdig brygga till en sån på ebay ;-)  för montering av ett drivpaket från en Tesla
https://www.ebay.co.uk/itm/233730533249

843 Inlägg
lördag 14:33
Trådstartare
Growe skrev:
Ev_volvo142 skrev:
Lehto skrev:

väntar med spänning på Porsche bygget  såg faktist någon som sålde en färdig brygga till en sån på ebay ;-)  för montering av ett drivpaket från en Tesla

Vi har pratat om AC på porschen om tid och budget finns, vi får se.

Ja jag såg dendär på ebay jag med:)
Såg ju väldigt smidigt ut! Ska kolla upp om det passar denna porsche, isf är det en bra genväg som sparar mycket tid!

Du har ett bra öga för delar ser jag wink

15 012 Inlägg
lördag 14:39
Ev_volvo142 skrev:
Growe skrev:
Ev_volvo142 skrev:

Såg ju väldigt smidigt ut! Ska kolla upp om det passar denna porsche, isf är det en bra genväg som sparar mycket tid!

jag snurrade in på tesla grejer en dag.. är totalt skadad och dagen efter såg jag att du skrivit om det.. nu var ju den dock rätt dyr men  samtidigt är det nog en bra väg att gå tanke på att det måste bli väldigt bra direkt tanke på typen av fordon så är den värd det..    faktist kollat lite på en snubbe som har tagit fram ett kretskort till tesla motorn..  jag hade konveterat min A2 direkt om inte batterierna skulle vara så dyra motorn är relativt billig men batterierna är ju svårt att snål till det med tyvärr.

134 Inlägg
för 6 timmar sedan
Growe skrev:
Wallander skrev:
Ev_volvo142 skrev:
https://carup.se/29-ar-gammal-volvo-forvandlad-till-elbil/?fbclid=IwdGRjcAPKaFljbGNrA8poVWV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHnR063XhunqKCTEwGRspFW8ZQ4GkquD5BQtxtEJmo8BRJIpL0fB_0JsL2YFl_aem_-MPC2DGiD8Y8W_yWQxB2qQ

Carup.se hörde av sig och ville skriva en grej på bilen smile Älskar att läsa kommentarerna på facebook när det skrivs om konverterade bilar, alla är så arga haha big_smile

Mycket underhållande (även om man behöver ta några djupa andetag innan man går in i kommentarsfältet) - intressant att ingen någonsin har brytt sig om Volvo S70 fram tills någon elkonverterar den. :-D

en vanlig orginal s70 är ju väldigt ointresant..   men en s70r  eller någon 1000hk turbo så är jag på.. men jag intreserar mig av elbilar när man slipper allt skräp och skrot alla nya elbilar har.. sånt som förstör hela bilen..     jag älskar elkonverterade gamla bilar det är riktigt ballt..   men en ny elbil är lika tiltalande som en torkad daggmask

Håller helt med, älskar enkelheten i konverterade bilar. Jag hade en S70 som gick på gas för längesen, fullsmetad med utrustning men saknade bagage, där låg gastanken. :-D

15 012 Inlägg
för 4 timmar sedan
Wallander skrev:
Growe skrev:
Wallander skrev:

Mycket underhållande (även om man behöver ta några djupa andetag innan man går in i kommentarsfältet) - intressant att ingen någonsin har brytt sig om Volvo S70 fram tills någon elkonverterar den. :-D

en vanlig orginal s70 är ju väldigt ointresant..   men en s70r  eller någon 1000hk turbo så är jag på.. men jag intreserar mig av elbilar när man slipper allt skräp och skrot alla nya elbilar har.. sånt som förstör hela bilen..     jag älskar elkonverterade gamla bilar det är riktigt ballt..   men en ny elbil är lika tiltalande som en torkad daggmask

Håller helt med, älskar enkelheten i konverterade bilar. Jag hade en S70 som gick på gas för längesen, fullsmetad med utrustning men saknade bagage, där låg gastanken. :-D

mg är väll endå en av dom enklare elbilarna iaf..    förutom e-up    som är riktigt basic..  arbetskamraten har en och ja det är bokstavaligen en vanlig up med elmotor bara..  har dock inte kört den så kan inte utala mig om hur dom är.    kört  zoe och det var det hemskaste i bilväg jag kört tror jag..  den var riktigt riktigt tråkig och inte ens elmotorn gjorde den okej när det gäller effekt.  totalt stendöd.  och tråkig smile

843 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
Ev_volvo142 skrev:
Growe skrev:

jag snurrade in på tesla grejer en dag.. är totalt skadad och dagen efter såg jag att du skrivit om det.. nu var ju den dock rätt dyr men  samtidigt är det nog en bra väg att gå tanke på att det måste bli väldigt bra direkt tanke på typen av fordon så är den värd det..    faktist kollat lite på en snubbe som har tagit fram ett kretskort till tesla motorn..  jag hade konveterat min A2 direkt om inte batterierna skulle vara så dyra motorn är relativt billig men batterierna är ju svårt att snål till det med tyvärr.

Har hört många som tänkt konvertera en A2, tror det kan va en bra bil att bygga om smile dom är rätt trevliga o köra, med elmotor som går hårdare så blir det nog en frän bil smile

Men ja, batterierna är det absolut dyraste och svåraste momentet i en konvertering.
Även mest tidskrävande.

15 012 Inlägg
för 2 timmar sedan
Ev_volvo142 skrev:
Growe skrev:
Ev_volvo142 skrev:

Har hört många som tänkt konvertera en A2, tror det kan va en bra bil att bygga om smile dom är rätt trevliga o köra, med elmotor som går hårdare så blir det nog en frän bil smile

Men ja, batterierna är det absolut dyraste och svåraste momentet i en konvertering.
Även mest tidskrävande.

jo det finns 2 i världen som är färdiga och en som byggs nu tror jag smile

det är asfula bilar men med dubbelgolv så är dom perfekta för el.

men har svårt att motivera att man på en bil man köpt för 5k 2018 ska lägga ner över 100k på en konvertering smile  det fungerar ju inte i praktiken.. 
men 200+ motor så skulle det vara perfekt.    för delen på dom att den delar mycket delar med Fabia polo mfl så det finns  större bromsar att tillgå bult on och sånna saker.   polon finns med 200hk orginal så med största skivorna så blir det reggningsbart  tror det var där den sista jag läst om hade problem..   eftersom han envisades med orginal hjulspindlar  när det finns dom utan fast okhållare att tillgå om man bara är påläst och vet att man kan dessa från vilken polo 9n/6r/6c   Skoda fabia fram till 2020 eller nått sånt och Seat ibiza      och dessa har några roligare modeller med 302mm bromskivor som standard. smile  mot 256mm som är orginal

843 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Growe skrev:
Ev_volvo142 skrev:
Growe skrev:

Även mest tidskrävande.

jo det finns 2 i världen som är färdiga och en som byggs nu tror jag smile

det är asfula bilar men med dubbelgolv så är dom perfekta för el.

men har svårt att motivera att man på en bil man köpt för 5k 2018 ska lägga ner över 100k på en konvertering smile  det fungerar ju inte i praktiken.. 
men 200+ motor så skulle det vara perfekt.    för delen på dom att den delar mycket delar med Fabia polo mfl så det finns  större bromsar att tillgå bult on och sånna saker.   polon finns med 200hk orginal så med största skivorna så blir det reggningsbart  tror det var där den sista jag läst om hade problem..   eftersom han envisades med orginal hjulspindlar  när det finns dom utan fast okhållare att tillgå om man bara är påläst och vet att man kan dessa från vilken polo 9n/6r/6c   Skoda fabia fram till 2020 eller nått sånt och Seat ibiza      och dessa har några roligare modeller med 302mm bromskivor som standard. smile  mot 256mm som är orginal

Men du superbra information!
Hsr en kund som just frågatom A2, så tack för alla tips! smile

Som du säger 100k är mycket pengar.
Med min Nissan leaf som vardagspendlare sparar jag 2000kr i månaden, blir ju 24k på ett år i besparingar, så kör man problemfritt i 4år så är man tillbaka på 0kr igen "i en perfekt värld"

Sök