4820
Sök

Hur lång tid ska en bilbesiktning ta?

9 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Jag har nyligen besiktigat min Audi A4 (årsmodell 2016/2017). Besiktningen blev godkänd utan några anmärkningar, vilket såklart är positivt.

Det jag däremot funderar över är tidsåtgången. Själva besiktningen tog cirka 11-12 minuter i aktiv tid för besiktningsmannen, vilket känns ganska snabbt. Jag är ingen expert, men vill minnas att tidigare besiktningar har tagit runt 15-20 minuter.

Är runt 11 minuter en rimlig tid för en kontroll av den här typen av bil, eller finns det anledning att känna viss tveksamhet kring om allt verkligen hann kontrolleras ordentligt?

Nyfiken på andras erfarenheter.

7 879 Inlägg
för 10 timmar sedan
ASB:s ledning hade tidigare som riktvärde att varje tekniker skulle kunna klara av 4 bilar i timmen, om det inte var fråga om ovanliga eller äldre "dåliga" bilar, som krävde extraordinära insatser.
I praktiken avverkades runt 8 bilar per dag av varje tekniker, vilket antal markerades med antal gem på bröstfickan.
Antalet var ofta avhängigt "tillgången" på bilar.

Riktiga "långkörare" i besiktningshallen var i allmänhet äldre Citroen och i synnerhet CX Familiale.
På de senare var det ofta diskussion om huruvida hjälpaggregatsramen var bärande eller ej - vilket den INTE är.

Erfarna besiktningstekniker - gamla bilprovare - vet vad som ska kollas på "volymbilarna" Volvo, SAAB, VW m fl.

Vad som kan dra ut på tiden är om det inte direkt återfinns VIN/chassienummer, eller detta är svårtydbart.

Forummoderator
18 432 Inlägg
för 10 timmar sedan
torsen skrev:
ASB:s ledning hade tidigare som riktvärde att varje tekniker skulle kunna klara av 4 bilar i timmen, om det inte var fråga om ovanliga eller äldre "dåliga" bilar, som krävde extraordinära insatser.
I praktiken avverkades runt 8 bilar per dag av varje tekniker, vilket antal markerades med antal gem på bröstfickan.
Antalet var ofta avhängigt "tillgången" på bilar.

Riktiga "långkörare" i besiktningshallen var i allmänhet äldre Citroen och i synnerhet CX Familiale.
På de senare var det ofta diskussion om huruvida hjälpaggregatsramen var bärande eller ej - vilket den INTE är.

Erfarna besiktningstekniker - gamla bilprovare - vet vad som ska kollas på "volymbilarna" Volvo, SAAB, VW m fl.

Vad som kan dra ut på tiden är om det inte direkt återfinns VIN/chassienummer, eller detta är svårtydbart.

CX ja... Haft några sådana. Gick rätt fort i bes. där.

Forummoderator
26 618 Inlägg
för 8 timmar sedan
Själv har jag varit med om att jag fått inte en besiktningstekniker utan två..
Eller ja. Den andre teknikern kom över medan min Mazda fick sin översyn, och skulle mest berätta om sin Mazda av liknande modell där hemma.

Tog dessutom längre tid än vanligt..men det hade nog att göra med att vi hade så mycket att prata om.
Senast redigerat av Mack (för 7 timmar sedan)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 269 Inlägg
för 4 timmar sedan
10 minuter är inte ovanlig men jag tänker inte nämna namnet/en på stationen/nerna
wink

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

569 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hallå!
Beror väl lite på hur noga besiktningsteknikern är, men skulle säga där jag besiktigar typ 15min från att de kör in bilen tills man har protokollet i näven.
Har man hunnit fått lite kaffe bläddrat i någon bilsport och chillat lite.
Och alltid kul att se någon som jobbar smile
Mvh///Micke.E

11 Inlägg
för 3 timmar sedan
En duktig och erfaren tekniker med en vanlig svensonbil utan fel är 11-12 minuter helt normalt
en ny examinerad tar upp till 30 min på samma bil
en snabb och utvilad tekniker på en bil med mycket fel som bedömma rost hitta vilka leder ska skrivas upp dubbel kolla bromsrör osv osv
ja då ligger tiden på mellan 12-45 min beroende på bil modell och feltyper

man ska veta att dom tekniker som finns på besiktnings stationer är som alla andra helt vanliga människor med ett jobb och alla är olika
och tex tro att ett företag fuskar mer än andra företag är helt fel alla har samma regelbok (svensk lag) och samma utbildningar
det är två företag som utbildar nästan alla tekniker men däremot så kan
olika personer bete sig olika oavsett vilken firma som betalar deras lön och det är inte ovanligt att man byter företag om man tex flyttar eller liknande

3 956 Inlägg
för 3 timmar sedan
Besiktade ena bilen strax innan jul på ett av företagen som anses MER petiga än andra. (Häromkring iaf)
Tog väl ca 10min och Hen kollade allt som sig bör. En person i 30års åldern.
Jag var med i hallen.

Bilen ifråga är ändå från 2013 med 21k mil.

Har man en bil med tveksamheter måste man ju lägga mer tid på den.

Sök