3458
Sök

Volvo 744 startar inte trots byte av nästan allt i bränsle och tändsystemet

3 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i vägrar starta, den tänder inte ens till längre. Den funkade felfritt i en månad tills att jag för en vecka sedan körde in den i garaget, dagen därpå när jag skulle backa ut den så starta den som vanligt men stannade efter en stunds tomgång då jag glömt sätta på gaslänkaget efter jag rengjort spjällhuset. Den startade igen men dog tvärt och har sedan dess varit stendöd förutom dagen efter när den startade och gick dåligt i 2s för att sedan dö.

Har gnista, får soppa och har kompression.

Luktade bensin så inåt helvete oxå var stiften igensotade så bytte lamdan. Ingen skillnad. Bytte tändstift, kablar, tändspole, fördelare och rotor samt tändmodul. Fof inget liv i han. Bytte spridarrelä och bränsletrycksregulator. Fortfarande inget tecken på att vilja starta. Vevaxelgivaren funkar eftersom varvräknaren hoppar.

Tog av kamremskåpan och märkte att kamremmen hade kuggat, nollade och skulle starta, då gick den av. Slängde på en ny, drog runt och känner att bilen har kompression. Startar fortfarande inte, tänder inte ens.

Tidigare ägare bytte tändstift, rotor, fördelare, tändkablar och tändspole för 1,5 år sedan. Bränslepumpen i tanken och spridarna är bytta för några år sen oxå.

Den är trimmad till 300hk med gröna r-spridare, t3/t4 turbo, 6mm lmm, gss341 pump (tror jag) samt chip i tändning och bränslebox.

Har slipat av alla jordpunkter till typ på bilen, inklusive tänd och bränslebox.

Nån som vet vad mer jag kan felsöka?
Senast redigerat av astonkarlsson (för 3 timmar sedan)

Forummoderator
26 619 Inlägg
för 1 timme sedan
Du säger att du monterade en ny kamrem..men står den rätt då?
Att den gamla gick av lät..udda.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök