5458
Sök

Mina fälgar har punktering. Går det att fixa? Hur?

656 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Ja, det är fälgarna som är punkterade!

Typ en gång i månaden vintertid kommer jag ut till bilen och den har ett platt däck. Köpte nya Continental-hjul förra året, och varje gång jag åker till verkstaden med mitt platta däck får jag samma diagnos: det läcker mellan däck och fälg. Det var detta problem som gjorde att jag köpte nya däck förra året (de befintliga var ok men dubbade så jag får inte köra med dem på många håll i centrala Stockholm).

Jag hade haft samma problem även med de gamla däcken och verkstaden har polerat enstaka fälgar vid flera tillfällen, utan att det hjälpt. Slutligen, när jag då bytte alla fyra däck polerade verkstaden samtidigt samtliga fälgar, men det verkar inte ha hjälpt. Eller, det är tätt under sommaren men börjar läcka när det blir kallt.

Vad gör man åt läckande fälgar? Går det ens att åtgärda? Jag börjar tvivla nu?

6 659 Inlägg
7 883 Inlägg
för 2 timmar sedan
Har själv samma problem med ett aluminiumhjul.
Har besökt min däckgubbe flera gånger m anl a "pyspunkan".
Han har bytt ventilen - slipat fälgkanten/-hornet - och slutligen limmat däcket vid aluminiumfälgen.
Hjälper inte.
Förmodligen porer i (eftermarknads-)fälgen.
Sjunker från runt 2,5 bar till cirka 1 bar på 3 till 4 veckor.
Bara gilla läget.
Suck.

3 959 Inlägg
för 1 timme sedan
Har själv haft samma problem och lade då slang i däcket.
Men har bilen TPMS som mäter faktiska däcktrycket går det inte med bibehållen TPMS funktion. Går TPMS via ABS sensorerna så funkar det ändå.

656 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Har själv haft samma problem och lade då slang i däcket.
Men har bilen TPMS som mäter faktiska däcktrycket går det inte med bibehållen TPMS funktion. Går TPMS via ABS sensorerna så funkar det ändå.

Verkstaden tog upp detta med slang, men tydligen finns det inte längre slang till 17", bara upp till 16". Eller i alla fall deras leverantör hade bara upp till 16".

656 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Har själv samma problem med ett aluminiumhjul.
Har besökt min däckgubbe flera gånger m anl a "pyspunkan".
Han har bytt ventilen - slipat fälgkanten/-hornet - och slutligen limmat däcket vid aluminiumfälgen.
Hjälper inte.
Förmodligen porer i (eftermarknads-)fälgen.
Sjunker från runt 2,5 bar till cirka 1 bar på 3 till 4 veckor.
Bara gilla läget.
Suck.

Har det alltid varit så för dig med de aktuella fälgarna? För mig uppstod problemet efter tre år. Bilen, som jag köpte begagnad, har gått 8600 mil och det är vinterhjulen det gäller så förmodligen har inte dessa fälgar rullat särskilt långt.

Sök