5751
Sök

Ställa volvo 960 kammar i 0

5 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Hej håller på att fixa på en volvo 960 med 3,0L vitmotorn.
Har haft isär kammarna och även kamdreven för att byta tätningarna
Och ska nu 0a kammarna för att sätta ihop allt eftersom jag hade av kamdreven så kan jag inte gå efter dem markeringarna för är inte helt 100 på att det sitter rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239364/239364-416cce4d418862ec1b8814475a98aa3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239364/239364-f182dcf9501bb4031f5eb4a8e4a6afdc.jpg

Dessa 2 bilder är hur jag tror det ska sitta någon kunnig som kan säga om detta är rätt eller helt fel?

3 966 Inlägg
för 3 timmar sedan
Är inte skruvmönstret i kammarna så det omöjligen kan sättas fel?
Dvs assymetriskt.

5 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Är inte skruvmönstret i kammarna så det omöjligen kan sättas fel?
Dvs assymetriskt.

Nej verkar som hålen till kamdreven är symetriska och går att sätta dreven hur som
Läst att man nollar kammarna ungefär på det sättet jag gjort med plattjärnet men funderar på hur knockarna ska stå

Dem bör väll stå i en v-form mot cylinder 1

Är ju även ställbara drev så hålen i dem blir lite avlånga
Senast redigerat av noah-jakobsson (för 1 timme sedan)

8 290 Inlägg
för 1 timme sedan
Man går efter spåren i bakänden av kammarna. Dem är inte i centrum. Båda kammarna ska ligga parallellt med delningsytan mellan topphalvorna, men insugskammens spår ska ligga över delningen och avgaskammens ska ligga under.

5 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Man går efter spåren i bakänden av kammarna. Dem är inte i centrum. Båda kammarna ska ligga parallellt med delningsytan mellan topphalvorna, men insugskammens spår ska ligga över delningen och avgaskammens ska ligga under.

Okej så det funkar inte att 0a med ett plattjärn utan man behöver det där verktyget
Finns ju 0 markering på kamdreven men vill veta att dem dreven sitter rätt innan jag börjar skruva ihop

Sök