7441
Sök

Köpråd: Volvo V50

51 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Har haft mycket strul med min förra bil så vill nu köpa en väldigt billig bil som ändå är pålitlig. Såg en annons ute på en VolvoV50 D4 2.0 från 2007 som kört 23000 mil. Kamremen är nyligen bytt, ingen rost, nyservad och nybesiktigad. Har haft en del ombesiktningar genom åren och 7 privata ägare. Serviceboken ska vara ifylld. Jag fick ner bilen till 20.000kr. Det jag tycke om är att den har p-sensorer vilket är underlättande och att det är en kombi. Borde jag köpa den, eller finns det bättre bilar i den prisklassen? Jag är villig att gå upp till ca 30.000kr men inte mycket mer än så. Bilen las ut igår och han väntar på svar från mig

3 971 Inlägg
för 2 timmar sedan
Det är alltid en risk med bilköp.
I synnerhet i den ålder och prisklass  men det är ju heller inte så mycket pengar på spel.  20kkr kan en större service kosta, liksom.

Så kolla på exemplaret och generella köpråd för begagnade bilar.

Om den har intervall på partikelfilterbyte som Ford Focus eller regenererande kan vara värt att kolla upp.

Volvo V50 är inte bäst i klassen på något, men inte sämst heller.
Bättre för 20kkr är omöjligt att veta.
Finns pålitligare modeller än V50 men då kostar dom mer också = för 20kkr blir det en sämre bil ändå.

Passar den dig och verkar ok, så kam ingen säga att du har fel.

Kom ihåg att däck är dyrt. Om inte säsongshjul medföljer.

1 220 Inlägg
för 2 timmar sedan
Tycker det låter som en bra deal med tanke på allt som är gjort i närtid och om den nu är rostfri också (dvs, undersök noga).
Kolla upp vad service-intervallen är på den modellen och jämför med intervallen då den är servad enligt boken när du åker och tittar på bilen. För långa intervall= ökat slitage på motorn.

Finns det bättre bilar i den prisklassen? Kanske. Det är en 19 år gammal bil, mycket kan gå fel oavsett märke/modell men det är en trygghet att köra något som är nybesiktigat! Jag tycker också det säger en del att man ändå lagt ner pengar på att byta kamremmen, det gör man inte på något som är redo för skroten vilken dag som helst. Är remmen också bytt på firma? I så fall finns det kvitto och garanti?
Senast redigerat av Jokabsson (för 2 timmar sedan)

51 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Jokabsson skrev:
Tycker det låter som en bra deal med tanke på allt som är gjort i närtid och om den nu är rostfri också (dvs, undersök noga).
Kolla upp vad service-intervallen är på den modellen och jämför med intervallen då den är servad enligt boken när du åker och tittar på bilen. För långa intervall= ökat slitage på motorn.

Finns det bättre bilar i den prisklassen? Kanske. Det är en 19 år gammal bil, mycket kan gå fel oavsett märke/modell men det är en trygghet att köra något som är nybesiktigat! Jag tycker också det säger en del att man ändå lagt ner pengar på att byta kamremmen, det gör man inte på något som är redo för skroten vilken dag som helst. Är remmen också bytt på firma? I så fall finns det kvitto och garanti?

Tack, ska jämföra intervallen med serviceboken och kolla efter kvitton. Allt jag egentligen vill är att bilen ska fungera och ej gå sönder, men förstår att det i denna prisklass är svårt att avgöra. Hade kunnat gå upp mot 35.000kr ifall det betyder mindre risk för att bilen plötsligt får massa problem. Har gått i tankarna att köpa en Kia Ceed då jag hört mycket gott om de. Finns några på 35k prisklassen som är intressanta, men vad behöver man isåfall ha koll på vad gäller de bilarna? Är det någon bil jag kan köpa med okej historik där det bara är att tuta och köra utan bekymmer?

51 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det är alltid en risk med bilköp.
I synnerhet i den ålder och prisklass  men det är ju heller inte så mycket pengar på spel.  20kkr kan en större service kosta, liksom.

Så kolla på exemplaret och generella köpråd för begagnade bilar.

Om den har intervall på partikelfilterbyte som Ford Focus eller regenererande kan vara värt att kolla upp.

Volvo V50 är inte bäst i klassen på något, men inte sämst heller.
Bättre för 20kkr är omöjligt att veta.
Finns pålitligare modeller än V50 men då kostar dom mer också = för 20kkr blir det en sämre bil ändå.

Passar den dig och verkar ok, så kam ingen säga att du har fel.

Kom ihåg att däck är dyrt. Om inte säsongshjul medföljer.

Tack.
Partikelfiltret ska vara regenererande. Jag har annars tänkt köpa en Kia Ceed 1,6 som kört nästan 20kmil för 35.000kr. Jag kan gå upp till den prisklassen om det betyder mindre risk för problem, men om jag kan få en bil för 20.000 varför inte. Är det tradeoffen när man köper bil? Alltså lägre pris = högre risk?

1 220 Inlägg
för 1 timme sedan
Nja, att lägga 35 000 i stället för 20 000 innebär inte automatiskt att du kommer få mindre problem. Jag köpte en V50 D2 2011 där växellådan blev kass. Den kostade 50 000kr och ny växellåda hade legat på ca 30 000kr. Bra servicehistorik, få ägare och ändå inträffade det. Just den modellen utrustades med en manuell låda där detta kunde hända.

Så det viktiga är att ha koll på servicehistoriken och använda dina sinnen när du undersöker bilen, känna, titta, lyssna, lukta (typ bränd olja, bränsleläckage etc). Googla V50 D4 kända problem och se om du hittar något som kan avskräcka, var kritisk.
Gör samma på den Cee'd med den motorn och lådan som du letar efter. Vill man så kan man också köpa en OBD scanner och köra felkoder på bilen för att se om det ligger något dolt.

51 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Jokabsson skrev:
Nja, att lägga 35 000 i stället för 20 000 innebär inte automatiskt att du kommer få mindre problem. Jag köpte en V50 D2 2011 där växellådan blev kass. Den kostade 50 000kr och ny växellåda hade legat på ca 30 000kr. Bra servicehistorik, få ägare och ändå inträffade det. Just den modellen utrustades med en manuell låda där detta kunde hända.

Så det viktiga är att ha koll på servicehistoriken och använda dina sinnen när du undersöker bilen, känna, titta, lyssna, lukta (typ bränd olja, bränsleläckage etc). Googla V50 D4 kända problem och se om du hittar något som kan avskräcka, var kritisk.
Gör samma på den Cee'd med den motorn och lådan som du letar efter. Vill man så kan man också köpa en OBD scanner och köra felkoder på bilen för att se om det ligger något dolt.

Låter rimligt. Min OBD scanner idag kan endast läsa om det finns lampor som lyser. Har du tips på en bra felkodsläsare?

Sök